• 1
  • 2
2016-05-20, 13:13
Medlem
Jag ska köpa ut min sambo och undrar lite hur man ska räkna för att det ska bli rättvist ?

Info:

Köpesumma villan: 2,700.000:-
Lån 2,300.000:-

Jag har lagt in kontantinsatsen+avgifter 450.000:-
(och skrivit papper på detta)

Jag har även gjort permanenta förbättringar på huset värt 80.000:-
(på papper)

påhittad Mäklarprovision: 60.000:-

Vi har gjort en värdering på huset som sattes till 3,275.000:-

Hur räknar man ut skatt mm och hur mycket jag måste betala min sambo i kontanter för att lösa ut henne?
Citera
2016-05-20, 13:27
Medlem
Conceptions avatar
Står ni som ½ ägare var på fastigheten?

Köptes huset tillsammans för gemensamt boende?

Vad är permanenta förbättringar?

Vad menar du att du har "papper" på det. Har båda parterna skrivit under att vid en ev. bodelning så ska dessa summor avdras eller hur är det skrivet?

Annars gäller sambolagen. Ta värdet, dela på två och betala henne. Sedan är huset ditt. Hon har väl halva lånet också så det får hon själv lösa med banken.

EDIT: Jag glömde vinstskatten på 0.22 x 575 000. Denna ska dras av värderingen innan ni delar på två.
Senast redigerad av Conception 2016-05-20 kl. 13:34.
Citera
2016-05-20, 13:34
Medlem
Ja vi står 1/2 var på huset.
Permanenta förbättringar är såna som följer med huset vid försäljning, el. förbättringar på huset. I detta fall ett spabad och vitvaror.
Vi har skrivit ett samboavtal, att jag får tillbaka min insats bla.

Förstår inte riktigt vad du menar med dela på 2 och betala, är nog lite mer räkna än så.

Jag ska alltså ta över hennes lån och bo kvar.
Senast redigerad av MostWanted-LKPG 2016-05-20 kl. 13:38.
Citera
2016-05-20, 13:39
Medlem
Conceptions avatar
Men om ni inte har avtalat att summan för de "permanenta förbättringarna" som gjorts kan dras av vid en ev. bodelning så spelar den ingen roll. Att du står på kvittona spelar ingen roll. Den har gjorts under tiden ni bodde där tillsammans och anses då som gemensam kostnad.

Så vad du ska betala din sambo är följande om du tar över hennes lån på villan; 199 250kr.

Se mer här:

http://lawline.se/answers/14818
Citera
2016-05-20, 13:46
Medlem
Är väl ganska många parametrar som behövs för att veta exakt vad som blir rättvist? Antar att nar delat jämt på lån å avgifter.

Jag skulle antingen be märklaren att även värdera till vilken del som din investering har har bidragit till värdeökningen, dra ifrån detta och sen lägga till halva lånet. Sedan säljer du det formellt å skatten är ditt exs problem.

Andra alternativet är att enbart dra ifrån din direkta investering från värdeökningen

Och sista är att dela hälften oavsett. Exet har säkery köpt mat för de 80 du har lyckats investera.

Totalt borde det bli nånstabs kring 1 150 000 för lånet och mellan 220 och 260 000 för värdeökningen efter kostnader för mäklare
Citera
2016-05-20, 14:08
Medlem
De förbättringar på 80.000:- på huset är faktiskt också skrivna i samboavtalet.
men i vilket fall, säg att jag ska ge henne 200-225k :- , ska hon skatta på dessa nästa deklaration? Går det undvika detta på nått sätt ?
Citera
2016-05-20, 14:12
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostWanted-LKPG
De förbättringar på 80.000:- på huset är faktiskt också skrivna i samboavtalet.
men i vilket fall, säg att jag ska ge henne 200-225k :- , ska hon skatta på dessa nästa deklaration? Går det undvika detta på nått sätt ?
Varför skulle hon skatta på det? Ni har ju inte genomfört någon försäljning av någon fastighet och det finns ingen gåvoskatt.
Citera
2016-05-20, 14:27
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MostWanted-LKPG
Ja vi står 1/2 var på huset.
Permanenta förbättringar är såna som följer med huset vid försäljning, el. förbättringar på huset. I detta fall ett spabad och vitvaror.
Vi har skrivit ett samboavtal, att jag får tillbaka min insats bla.

Förstår inte riktigt vad du menar med dela på 2 och betala, är nog lite mer räkna än så.

Jag ska alltså ta över hennes lån och bo kvar.

Det hela är väl ganska enkelt, givet dina beräkningar.

Du ska betala din fru 1,342,500sek

Det vill säga 1342500=((Estimerat säljpris-(kontantinsats+förbättringar+hälften av mäklararvode))/2

Jag kanske har fel men det är min snabba slutsats.
Citera
2016-05-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Varför skulle hon skatta på det? Ni har ju inte genomfört någon försäljning av någon fastighet och det finns ingen gåvoskatt.

Nu är det ju faktiskt så att hon säljer halva fastigheten, så skatta ska hon absolut göra.

Det här är lite praxis i Sverige: Ifall du tjänar pengar ska du skatta.
Citera
2016-05-20, 14:31
Medlem
Du skall även göra en beräknad reavinstberäkning för du kommer ligga kvar med den latent.
Citera
2016-05-20, 14:32
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Nu är det ju faktiskt så att hon säljer halva fastigheten, så skatta ska hon absolut göra.

Det här är lite praxis i Sverige: Ifall du tjänar pengar ska du skatta.
Mig veterligen är en bodelning skattefri men jag kan ha fel där.
Citera
2016-05-20, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception

Man gör en beräkning av den latenta reavinsten i en bodelning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in