2016-05-18, 16:50
Medlem
Jag äter mycket jordnötssmör som jag köper på burk, men det kostar för mycket för att man ska äta det så ofta som jag gör för nöjets skull. Jag letar därför efter ett recept på jordnötssmör som jag kan använda till att göra egen, eller ja, hemmagjord. Kan någon ett riktigt bra jordnötssmör-recept eller några bra tips man ska tänkta på när man gör jordnötssmör?
Citera
2016-05-18, 16:58
Medlem
Freders avatar
Köp osaltade jordnötter. Om du har saltade jordnötter så kan det bli alldeles för salt då de är saltade som snacks, vilket har mycket mer salt än den saltmängd jordnötssmör ska ha. Mal de osaltade jordnötterna i en matberedare och tillsätt en rimlig mängd salt tills de smakar salt nog, men inte för salt. Förutom salt behövs inget annat tillsättas.
Citera
2016-05-18, 17:20
Medlem
think2acts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freder
Köp osaltade jordnötter. Om du har saltade jordnötter så kan det bli alldeles för salt då de är saltade som snacks, vilket har mycket mer salt än den saltmängd jordnötssmör ska ha. Mal de osaltade jordnötterna i en matberedare och tillsätt en rimlig mängd salt tills de smakar salt nog, men inte för salt. Förutom salt behövs inget annat tillsättas.
Det kommer behövas olja, kör oliv eller raps. En aning cayenne peppar kanske en smutta för att lyfta smaken lite och lite socker.
Citera
2016-05-18, 17:26
Medlem
Freders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Det kommer behövas olja, kör oliv eller raps. En aning cayenne peppar kanske en smutta för att lyfta smaken lite och lite socker.

Nej. Jordnötterna har egen olja. Socker kan man tillsätta, fast då blir det sött jordnötssmör. Inget behövs mer än lite salt.
Citera
2016-05-18, 17:43
Medlem
Olja behövs inte.

Om du inte hittar osaltade jordnötter till rimligt pris kan du ta undan ungefär hälften av de saltade nötterna och skölja i ett durkslag. Häll över vatten och skaka runt lite.

Sen kör du nötterna i matberedare, riktigt länge. Och sen lite till.

Grattis! Du har just fått ett halvkilo jordnötssmör för typ 10 kr.
Citera
2016-05-18, 18:58
Moderator
Snuffelbutts avatar
Alton Brown har ett riktigt trevligt recept, han använder visserligen både lite olja (när han rostar nötterna) och öser i lite honung (han är ju trots allt amerikan, så inte jätteförvånande att han vill ha jordnötssmöret sött). När jag har gjort efter receptet har jag struntat i honungen och haft i en nypa cayenne.

https://www.youtube.com/watch?v=4PAT_TKUO9U
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in