I sådana här fall anser jag att lagstiftningen är alldeles för svag. De här personerna kommer inte att ge sig utan kommer att flytta sin "camping", läs nedlortning, till en annan plats. Givetvis borde det vara så att myndigheterna, utan att saken prövas i någon domstol, skulle ha rätt att inom ett par timmar förverka husvagnarna om "camparna" inte flyttade på sig och dessutom betalade uppstädningen.
"Ett hundratal kringresande hantverkare slog läger på lantbrukaren Anders Ströms gård utanför Sollentuna.
De körde sönder marken, skräpade ner och vägrade lämna platsen.
Efter fyra dagar avhystes massan – till en kostnad på drygt 300 000 kronor.
– Jag fick backa undan och se hur de förstörde min gård, säger Ström om gruppen som rört sig vidare till andra platser
.
.
Inte förrän på måndagen den 9 maj kom polisen tillsammans med bärgare och kommunen. Då lämnade hantverkarna platsen. Enligt Mitt i Sollentuna tog de sig sen till Upplands Väsby. Där kördes de bort i fredags, för att i stället slå sig ner i Barkaby.
Ström berättar att hela området där karavanen hade varit var fyllt av skräp. Gasoltuber, dräneringslangar, tomglas, papper, blöjor.
.
.
Avhysningen och städningen får Sollentuna kommun betala."
De här "asfaltsläggarna", är det nån typ av zigenare? De uppträder som zigenare i alla fall med sitt "fribajsande" och nerskräpande. Fast de verkar ha mer pengar. Fina bilar och fina husvagnar. Kanske stulna?
Stod en högerstyrd Nissan Navara med brittiska eller irländska skyltar i vårt förra garage förra försommaren. Den fick säkert 10-15 P-böter innan den slutligen bogserades iväg.
Och sen undrar det där jävla packet varför ingen utomstående tycker om dem...
Fakturan+straffavgift skulle faktiskt kunna skickas till de som nyttjar dessa hantverkare. Ska det vara så svårt för ex. skattemyndigheten att kunna placera iakttagare som förföljer dessa hantverkare på morgonen för att se vart dessa tar vägen under dagen. Sedan är det bara att slå till mot de hushåll som nyttjar "tjänsten". Det finns arbetslösa som mot ackordsbetalning kunde sättas i dessa iakttagartjänster. Ett klart stimulerande och för fosterlandet direkt nyttig sysselsättning.
"– Det finns pavees som har varnat mig för andra som är opålitliga. Men många har en stor yrkesskicklighet och är väldigt trevliga. Det är viktigt att inte hela folket bedöms efter en grupps beteende, säger han."
De här "asfaltsläggarna", är det nån typ av zigenare? De uppträder som zigenare i alla fall med sitt "fribajsande" och nerskräpande. Fast de verkar ha mer pengar. Fina bilar och fina husvagnar. Kanske stulna?
Stod en högerstyrd Nissan Navara med brittiska eller irländska skyltar i vårt förra garage förra försommaren. Den fick säkert 10-15 P-böter innan den slutligen bogserades iväg.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!