• 1
  • 2
2016-05-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Ja, men man kan väl inte låna 100% på bostaden?
Nej men du kan låna så mkt du kan på den för att komma billigare undan.
Citera
2016-05-18, 22:07
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Då säljer man bilen innan 6 år har gått. Mercedes har bra andrahandsvärde. Alla säger att taxibranschen inte är bra, ändå så har din åkare 10 bilar. Jag har kört taxi i 10 år.
Detta inlägg visar att du inte gjort en kalkyl.
Ja, du kan sälja bilen. Men en taxis värde faller fortare än lånet gör pga milen.

Men du skulle köpa den som taxi vilket innebär att din årslön i dag inte spelar någon roll. Frågan är vad företaget drar in.
Citera
2016-05-20, 18:05
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Detta inlägg visar att du inte gjort en kalkyl.
Ja, du kan sälja bilen. Men en taxis värde faller fortare än lånet gör pga milen.

Men du skulle köpa den som taxi vilket innebär att din årslön i dag inte spelar någon roll. Frågan är vad företaget drar in.

Företaget kanske drar in 500.000 netto om året.

Förresten fick jag idag reda på att min bostad antagligen är värd 1,6 miljoner. Belånad med 470.000 kr. Då har jag mer än 1 miljon att röra mig med. En taxi för 400.000 kr borde väl inte vara några problem att få lån på, va? Jag kan till och med belåna bostaden för att köpa taxin så att jag får bättre ränta.
Citera
2016-05-20, 19:07
Medlem
Har du gått all utbildning som krävs för att starta ett eget Taxi-åkeri?

Tar du inte då lånet på ditt företag?
Citera
2016-05-20, 19:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grizlo
Har du gått all utbildning som krävs för att starta ett eget Taxi-åkeri?

Tar du inte då lånet på ditt företag?

Nej, jag har inte gått någon utbildning. Det ända man behöver göra för att starta taxiåkeri är att skriva några prov på Transportstyrelsen eller om det är Trafikverket. Man måste bevisa att man har 100.000 kr i kapital och reserver för att starta taxiåkeri. Dessa 100.000 kan sitta i bilen.
Citera
2016-05-20, 19:41
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Företaget kanske drar in 500.000 netto om året.

Förresten fick jag idag reda på att min bostad antagligen är värd 1,6 miljoner. Belånad med 470.000 kr. Då har jag mer än 1 miljon att röra mig med. En taxi för 400.000 kr borde väl inte vara några problem att få lån på, va? Jag kan till och med belåna bostaden för att köpa taxin så att jag får bättre ränta.
Se till att göra en kalkyl som håller bara. För din bil kommer inte ha ett skit i värde efter att rullat som Taxi i två år.
Hur ofta byter man bil i ett taxibolag? Vart femte år?
I så fall bör bilen vara betald efter tre. Då är de sista två åren en ren vinst vilket genererar lägre lån när man byter.
Det första tre åren ska ge nollresultat efter löneutbetalningar.

Personligen tror jag du kan få ihop kalkylen.
Citera
2016-05-20, 19:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Se till att göra en kalkyl som håller bara. För din bil kommer inte ha ett skit i värde efter att rullat som Taxi i två år.
Hur ofta byter man bil i ett taxibolag? Vart femte år?
I så fall bör bilen vara betald efter tre. Då är de sista två åren en ren vinst vilket genererar lägre lån när man byter.
Det första tre åren ska ge nollresultat efter löneutbetalningar.

Personligen tror jag du kan få ihop kalkylen.

Åkaren jag har kört för i många år brukar sälja sina Mercedesbilar efter 3-4 år. Då har de rullat ca 30.000 mil, ibland över, och han brukar sälja dom för 60.000-80.000 kr.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in