• 1
  • 2
2016-05-18, 13:31
Medlem
Hej!

Sötpotatisen kan vara väldigt god att ha till matlagning.

Berätta hemskt gärna vilken din favorit-Sötpotatisrätt är och skriv ner något recept (om du har ett sådant).

Jag slängde här om dagen ihop en liten snabb Sötpotatiskaka, den var utsökt.

Stekta Sötpotatiskakor med asiatiska smaker

Annars så kan man göra:

Sötpotatis pommes

http://www.paleoskafferiet.se/sotpotatis-pommes/

Sötpotatismos

http://www.spisa.nu/3.13834/recept/sotpotatismos

Soppa med sötpotatis

http://www.tasteline.com/recept/sopp...ch-kokosmjolk/

Här är ett par exempel på ingredienser som trivs bra tillsammans med sötpotatisen: apelsin, avokado, brunt socker, chili, citron, fullkorn, gröna bönor, grönkål, ingefära, jordnötter, kanel, kardemumma, korianderblad, korianderfrö, lamm, lime, lönnsirap, miso, muskot, nötkött, pekannötter, smör, spiskummin, starka korvar, stekt fisk, stekt lök, tonfisk, vitlök

Med vänliga hälsningar
Senast redigerad av Rory 2016-05-18 kl. 14:27.
Citera
2016-05-18, 13:49
Medlem
-lynx-s avatar
har inget recept direkt men baka sötpotatisen i ugnen, gröp ut innehållet och mixa tillsammans med kakao, avocado, dadlar och vaniljsocker. späd ev med lite vatten och låt en stå i kylen typ 30 min. blir så förbannat gott, typ chokladpudding fast nyttigare!
Citera
2016-05-18, 15:42
Bannlyst
Sötpotatischips.

Skiva tunt på mandolin, eller med osthyvel.
Stänk på neutral olja, salta och kör i ugn 150-160 grader i 20 min.
Öka temp mot slutet om du vill ta mer färg på chipsen.

Smaskigt till grillat!
Citera
2016-06-05, 23:56
Medlem
Gift44s avatar
Sötpotatis friterad med brown sugar. Antingen i form som pommes frites eller tärnade och sen trädda på spett.
Citera
2016-06-06, 00:07
Medlem
JoeDevolas avatar
Jag jobbade en gång på ett ställe där det serverades friterad sötpotatis i klyftor till en köttbit. Jag stod i kallköket då och såg med frustration på hur tallrik efter tallrik gick ut med totalt misslyckade "frittar". De såg rätt bra ut, men var mosiga och vedervärdiga inuti. Sedan dess har jag inte försökt mig på sötpotatis. Hur friterar man dem så att de blir bra? Är de ens lämpliga att fritera?
Citera
2016-06-06, 00:25
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag jobbade en gång på ett ställe där det serverades friterad sötpotatis i klyftor till en köttbit. Jag stod i kallköket då och såg med frustration på hur tallrik efter tallrik gick ut med totalt misslyckade "frittar". De såg rätt bra ut, men var mosiga och vedervärdiga inuti. Sedan dess har jag inte försökt mig på sötpotatis. Hur friterar man dem så att de blir bra? Är de ens lämpliga att fritera?

Kort sagt: Nej (på sista frågan)

Jag fuskar ibland och blancherar strips, fryser, panerar i Panko (dubbel) eller bara kastade i maizena, och friterar snabbt och varmt. Enstaka pinnar mer som dekoration, gott som fan men det är inte något man gör klassiska frasiga pommes på. Visst om man serverar direkt på sekunden i små mängder och korrekt gjorda men nej, den knölen är mer för 'klyftpotatis'-varianten.
Citera
2016-06-06, 00:31
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Kort sagt: Nej (på sista frågan)

Jag fuskar ibland och blancherar strips, fryser, panerar i Panko (dubbel) eller bara kastade i maizena, och friterar snabbt och varmt. Enstaka pinnar mer som dekoration, gott som fan men det är inte något man gör klassiska frasiga pommes på. Visst om man serverar direkt på sekunden i små mängder och korrekt gjorda men nej, den knölen är mer för 'klyftpotatis'-varianten.

Du är lite motsägelsefull. Det var just friterade jätteklyftor som inte fungerade. Menar du ugnsbakat med "klyftpotatis-varianten"?
Citera
2016-06-06, 09:30
Medlem
Nemjungs avatar
I Sverige har jag bara hittat den stora varianten av sötpotatis, den e god. Men i Asien finns det en sötpotatis som är mindre i storlek, ser ut som en mandelpotatis men oftast något större. Så sjukt goda är de riktigt riktigt söta å krämiga. Man kan äta de som snacks. Väldigt nyttiga som mellanmål är de med om man e på diet eller tränar. Kanske finns i sverige, har bara inte sett till den sorten
Citera
2016-06-06, 10:02
Medlem
framtands avatar
Citat:
Du är lite motsägelsefull. Det var just friterade jätteklyftor som inte fungerade. Menar du ugnsbakat med "klyftpotatis-varianten"?

Ja, gör man typ 'rotfrukter i ugn' så är Sötpotatis kanongott att blanda med.
Citera
2016-06-06, 20:58
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtand
Ja, gör man typ 'rotfrukter i ugn' så är Sötpotatis kanongott att blanda med.

Okej, det ska absolut testas. Tackar!
Citera
2016-06-06, 22:17
Medlem
Brukar göra pizza med sötpotatisbotten, ångkokar sötpotatis i bitar, mixar med creamcheese. formar till "pizza", kör i ugnen ett tag. sen tar jag ut och lägger på fyllning.
Citera
2016-06-06, 22:57
Medlem
framtands avatar
Citat:
Okej, det ska absolut testas. Tackar!

Det är det frasiga som är svårt att få till och bibehålla, det blir lätt mosigt/oljigt/bränt osv, men vid vanlig rostning i ugn gör det såklart ingenting om det är lite mosigt eftersom man inte räknar med friterings-fraset ändå. Min absoluta favorit i detta segment är: Mandel/amadinepotatis, Rödbetor (båda från eget land), Sötpotatis, Valnötter, Fetaost. Kasta runt i olja, salt, peppar, rosta på 220 grader. Rör runt några gånger.

Otroligt trevligt tillbehör, kör med en fräsch sallad och grillad ryggbiff med kryddsmör så har du en av mina topplistplaceringar.

Sötpotatis är gott! Så kör på, prova så mycket det bara går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in