• 1
  • 2
2016-05-18, 13:24
Medlem
Har problem med grävling i trädgården, i område med många utekatter som strosar runt i vår och andras trädgårdar. Huset ligger nära ett större grönområde där allt möjligt vilt håller till. Vet ej om det är en eller flera, men tippar på en av storlek större. Den har redan har dödat & käkat upp en katt när det var mkt kallt och säkert ont om mat (hittade resterna av katten i ett öppet förråd, det var inte mycket kvar kan jag säga ). Det hördes fruktansvärda skrik på natten innan, trodde det var vanlig cat fight. Utgår i från att det var en grävling, men kan väl inte utesluta räv.

Sen var det lugnt en tid, men nu har det börjat igen. Ett vilt slagsmål mellan katt och grävling ägde rum nyligen, av fotspåren och avslitna katthårtussar att döma. Nattetid givetvis, men hörde inte ett sk't den här gången. Röran i trädgården var extrem: knäckta trädgrenar, knäckta buskar, obeskrivliga mängder uppkrafsad jord på plattgången, eftersom grävlingen har grävt sig under ett stålstaket (som inte har helgjuten grund tyvärr, bara gjutna stolpar i jord) i jakt på katten antagligen. Massor med växter inkl tomatplantor och annat av värde blev totalförstörda i rabatterna osv. Har inte hittat något kattlik trädgården den här gången tack o lov, och inget blodstänk. Täppte till grävstället med stora stenar vilket fungerat väl just på den platsen.

Men grävlingen återkommer varje natt - nu har den börjat gräva på annat ställe under stålstaketet till grannen, som "inte bryr sig" . Alltså är det upp till mig att lösa detta. Har försökt avhjälpa problemet genom att kanta med marksten längs med hela stålstaketets nederkant (ca 10 cm höga och 20 cm långa stenar), hjälpte inte. Två markstenar var bortputtade vid favoritgrävstället som om de var lecakulor, och har skickats ca en meter bort, varav en sten på min tomt, och en in till grannen - UNDER staketet alltså, där det nu finns ett stort grävhål. En envis jäkel alltså.

Vad f-n kan man göra?

Fällor: helst inte pga risken att katter kan råka illa ut om den går in i fällan med grävling efter sig. Vill gärna ha katter på tomten då de dödar möss och sork.

Gevär: får inte skjuta i villaområde. Men ser jag den slår jag ihjäl den med en spade eller en grep, problemet är bara det att jag inte är ute på nätterna och ränner, och den syns aldrig till dagstid. Dessutom är man på jobbet då så...

Gift: nej pga risken att katter kan käka av det.

En ännu större stenbumling på favoritgrävstället? Hur stora stenar kan en grävling eg gräva upp??

Hört att de är rädda för ormar. Blir de lurade/skrämda av realistiska plastormar, gul- och grönrandiga strategiskt utplacerade?

Tacksam för alla tips som är effektiva & seriösa!
Citera
2016-05-18, 13:34
Medlem
TheGamers avatar
Ta kontakt med jägare, oftast kan de leda dig vidare till någon jägare som är inriktad på gryt. De vet hur du ska gå tillväga, utan gift och fällor. De tar istället med sig hund(ar) och nät, tyst, diskret och de för bort djuret och skjuter det på annat ställe.
Citera
2016-05-18, 13:38
Medlem
MeMajks avatar
Kommunerna har jägare anställda som ska vara behjälplig, så ring ditt kommunkontor och fråga
Citera
2016-05-18, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Ta kontakt med jägare, oftast kan de leda dig vidare till någon jägare som är inriktad på gryt. De vet hur du ska gå tillväga, utan gift och fällor. De tar istället med sig hund(ar) och nät, tyst, diskret och de för bort djuret och skjuter det på annat ställe.
Glömde tillägga att detta inte är i Sverige, utan i Frankrike. Bostaden ligger nära ett naturreservat där grävlingar och andra djur "fredas"... så jägare från kommunen är tyvärr inget alternativ.
Citera
2016-05-18, 13:58
Medlem
8xxSeriess avatar
Tveksam till att det rör sig om grävling. Grävlingen gräver i gryt och under torp, ladugårdar etc. Och kanske även måhända i någons trädgård. Men ger sig på och dödar katter och ställer till med den oordning du beskriver tror jag icke!

Räv däremot tar katter, dock brukar det lukta räv när den varit i närheten och bråkat. Tror helt enkelt du får sätta dig och vaka eller sätta upp åtelkamera.
Citera
2016-05-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8xxSeries
Tveksam till att det rör sig om grävling. Grävlingen gräver i gryt och under torp, ladugårdar etc. Och kanske även måhända i någons trädgård. Men ger sig på och dödar katter och ställer till med den oordning du beskriver tror jag icke!

Räv däremot tar katter, dock brukar det lukta räv när den varit i närheten och bråkat. Tror helt enkelt du får sätta dig och vaka eller sätta upp åtelkamera.
Gräver räv upp stenbumblingar, knäcker trädgrenar och buskar? Tja, inget är uteslutet men det fanns inga rävspår vid brottsplatsen, däremot kattspår och vad som liknade grävlingsspår. Men åtelkamera övervägs definitivt. Till helgen blir det ev nattvak, med grepen i hand. Vet att grävling är farlig när den känner sig hotad - hur ska man skydda sig klädmässigt?
Citera
2016-05-18, 14:02
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Glömde tillägga att detta inte är i Sverige, utan i Frankrike. Bostaden ligger nära ett naturreservat där grävlingar och andra djur "fredas"... så jägare från kommunen är tyvärr inget alternativ.
jaha i frankrike.... ja då kan det säkert vara vad tusan som helst, känner inte till vad ni har för ofog i skogarna.
Citera
2016-05-18, 14:03
Medlem
Citat:
jaha i frankrike.... ja då kan det säkert vara vad tusan som helst, känner inte till vad ni har för ofog i skogarna.
Utgå ifrån att det är en grävling. En kattmördare på köpet.
Citera
2016-05-18, 14:03
Medlem
Citat:

Grävlingar brukar visst ta katter då och då. Bor på landet så jag vet.
Citera
2016-05-18, 14:05
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Gräver räv upp stenbumblingar, knäcker trädgrenar och buskar? Tja, inget är uteslutet men det fanns inga rävspår vid brottsplatsen, däremot kattspår och vad som liknade grävlingsspår. Men åtelkamera övervägs definitivt. Till helgen blir det ev nattvak, med grepen i hand. Vet att grävling är farlig när den känner sig hotad - hur ska man skydda sig klädmässigt?
Grävlingen bits och fräser om den blir trängd. Du behöver nog inte skydda dig speciellt de är rätt skygga och lägger hellre benen på ryggen. Kraftiga stövlar kan väl vara bra kanske ifall.
Citera
2016-05-18, 14:06
Medlem
8xxSeriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Northdiamond
Grävlingar brukar visst ta katter då och då. Bor på landet så jag vet.
Bor även jag i skogen och skjutit mycket grävling, aldrig sett dem ta katter. Här åtminstone.
Citera
2016-05-18, 14:32
Medlem
Citat:
Bor även jag i skogen och skjutit mycket grävling, aldrig sett dem ta katter. Här åtminstone.
Talade med en granne alldeles nyss - han bekräftade att grävling har setts i trädgårdar och att de kan ge sig på katt. Så nu blir alltså nästa steg att överlista den rackaren och antingen skicka honom tio mil bort eller till de sälla jaktmarkerna. Fick några tips av en annan granne alltså som är mer samarbetsvillig (eftersom han äger ett par utekatter...).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in