2016-05-18, 10:53
Medlem
Tja! Jag var nyligen hos öron näsa hals i läkarhuset odenplan för att jag trodde att jag hade näspolyper eller avvikit septum men så var det tydligen inte.. läkaren sa att jag bara hade för trånga näsborrar och rekommenderade mig till att köpa en utvidgare vilket jag gjorde.. jag stoppade in den i näsan för några minuter sen och det är SJUKT hur mycket lättare det är att andas

Jag vill aldrig ta ut den här utvidgaren men frågan är finns det ingenting man kan göra då för att vidga näsborrarna typ som en operation? Eller är det bara någonting man får leva med?

Det känns ganska hemskt om man tänker på hur mycket man måste kämpa för att få in så lite luft jämfort med nu när jag har utvidgaren i näsan och kan andas jättebra utan problem...

någon som vet om man kan åtgärda detta så att man kan andas lika bra nu som utan utvidgaren?
Citera
2016-05-18, 11:17
Medlem
Ja det verkar som att det finns operationer för det. Hör med en plastikkirurg.

Jag googlade på "narrow nostrils" och fick fram att man kan operera in "cartilage grafts" för att utvidga näsborrarna.
Citera
2016-05-18, 12:12
Medlem
Jag har gjort en operation i ena näsborren som var trång efter en skada. Blev inge bättre. Nu går jag runt nästan jämt med en antisnarkmojäng i form av en liten plasttub som vidgar näsborren.
Citera
2016-05-18, 12:26
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrblue185
och rekommenderade mig till att köpa en utvidgare vilket jag gjorde.
Vad är en "utvidgare"?
Citera
2016-05-18, 13:59
Medlem
Barney Calhouns avatar
Har samma problem.
Hade ingen aning att det fanns utvidgare,är det en sådan här du menar?
https://www.apoteket.se/produkt/apot...e-2-st-251549/
Den ser ju inte värst diskret ut av bilden på paketet att döma.
Funkar nog att sova med och ha hemma kanske men knappast något man går om kring med bland folk.
Citera
2016-05-18, 16:35
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barney Calhoun
Funkar nog att sova med och ha hemma kanske men knappast något man går om kring med bland folk.
Nej, den tror jag inte jag har på mig på jobbet direkt.
Citera
2016-05-18, 18:23
Medlem
Barney Calhouns avatar
Var ut och köpte 2 olika modeller nyss.

Nosovent heter den som jag har uppkörd i näsan nu.
https://www.apotekhjartat.se/produkt...FUezcgodMqoGOA
väldigt skönt att andas obehindrat men ser förjävligt ut med ringen under näsan.
ska ha den i morgon när jag sover efter nattskiftet.

Denna ska jag prova på jobbet inatt,
http://www.plusvardag.se/egenvard/so...idgaren-nasvid
Skulle vara betydligt diskretare om den tjocka mjuka pinnen som håller ihop rören som trycks upp i näsan ersattes med fiskelina, borde gå att ha den utan att det syns.
Ska testas.
Att helt ta bort pinnen verkar inte vara att rekomendera.
http://www.lakartidningen.se/Functio...rticleId=19428
Detta är nog produkter jag kommer att använda till jag får komma till öron/näsa/hals,
Har väntat 8 månader nu.
Senast redigerad av Barney Calhoun 2016-05-18 kl. 18:28.
Citera
2016-05-18, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrblue185
Tja! Jag var nyligen hos öron näsa hals i läkarhuset odenplan för att jag trodde att jag hade näspolyper eller avvikit septum men så var det tydligen inte.. läkaren sa att jag bara hade för trånga näsborrar och rekommenderade mig till att köpa en utvidgare vilket jag gjorde.. jag stoppade in den i näsan för några minuter sen och det är SJUKT hur mycket lättare det är att andas

Jag vill aldrig ta ut den här utvidgaren men frågan är finns det ingenting man kan göra då för att vidga näsborrarna typ som en operation? Eller är det bara någonting man får leva med?

Det känns ganska hemskt om man tänker på hur mycket man måste kämpa för att få in så lite luft jämfort med nu när jag har utvidgaren i näsan och kan andas jättebra utan problem...

någon som vet om man kan åtgärda detta så att man kan andas lika bra nu som utan utvidgaren?

har man stora problem så opererar man näsan för att öppna upp. Be läkaren göra ett flödestest för näsan. Då kan de se att skillnaderna är så pass stor mellan näsborrarna att det kan vara aktuellt för en operation
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in