2016-05-18, 04:28
Medlem
10 anställda på Dafgårds fabrik i Källby har skadats av ammoniak som läckte ut ur en ventil

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=6434495
Citera
2016-05-18, 06:39
Medlem
laxen69s avatar
Två allvarligt skadade tydligen.
Ammoniak används som köldmedium i stora kylmaskiner.
Är i små mängder helt ofarligt, men luktar otroligt startkt. Man brukar säga att så länge du härdar ut är det inte farligt.

I stora mängder är det snabbt dödligt.
Vore intressant att veta om de andats in det eller fått det på sig. Det är dessutom väldigt kallt. Har inga siffror men kanske -40 grader då det kokar av i vanligt atmostfärstryck.

Obs nu snackar vi ren ammoniak, och inte sådan som är utspädd med vatten som man kan köpa i färgaffär.
Citera
2016-05-19, 00:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av laxen69
Två allvarligt skadade tydligen.
Ammoniak används som köldmedium i stora kylmaskiner.
Är i små mängder helt ofarligt, men luktar otroligt startkt. Man brukar säga att så länge du härdar ut är det inte farligt.

I stora mängder är det snabbt dödligt.
Vore intressant att veta om de andats in det eller fått det på sig. Det är dessutom väldigt kallt. Har inga siffror men kanske -40 grader då det kokar av i vanligt atmostfärstryck.

Obs nu snackar vi ren ammoniak, och inte sådan som är utspädd med vatten som man kan köpa i färgaffär.

Ja precis - gasen ammoniak håller fortfarande ställningarna som ett av de allra bästa köldmediumen sett ur energieffektivitet. Det är energimässigt kostsamt att skapa kyla men billigare att skapa värme.

Just ammoniakgas har väl sitt bästa temperaturområde mellan -30 - -40 C skulle jag tro. Temperaturområdet bestämmer om hur effektivt ett visst köldmedium är. Det är bla den sk Carnotska värmecykeln plus ångbildningsentalpin plus kompressorns mekaniska effektivitet som bestämmer om hur mycket kyla man får.

Jag kan tänka mig att Dafgårds har en av de största kylanläggningarna här i Sverige men att driva den kostar nog mycket i elström. Ishockey- och bandy-rinkar har också sådana anläggningar. För en cirka 20 år sedan hände en olycka vid en sådan anläggning, med utsläpp av ammoniakgas, en person vart skadad. Skulle tro att det var en säkerhetsventil som fastnat. Dock ärr ju alla sådana system byggda för att vara 100 % täta.

Kylskåp och frysar för hemmabruk har inte längre ammoniak eller freoner som köldmedium utan jag har för mig att det rör sig om propan + butan alternativt koldioxid, det är en lämplig kompromiss. På många ställen byter man ut ammoniak kylsystemen, eftersom man ändå måste modernisera dem. Stora mängder ammoniak är ju farligt om det samtidigt finns mycket publik som i tex ishockeyhallar.

En stor anläggning finns i Dubai, inomhusskidbacken där och har jag för mig att det byggdes som ett ammoniaksystem, men har ingen aning om de anser den vara säker, eller den ska byggas om framöver.

Ammoniakgas kan man lätt vädra ut, eftersom den är betydligt lättare än luft.

Hur luktar då ammoniak ? - Ja det luktar illa rent ut sagt - låter man urin stå och surna så bildas ammoniak - Likaså om skaldjur och fisk börjar att surna så bildas ammoniak + sk organiska aminer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in