2016-05-17, 11:25
Medlem
Är det någon som har lyckats ta sticklingar på bambu? Alltså inte rotdelning utan riktiga sticklingar som bildar rötter.

Jag har en stor bambu (grön, blir flera meter hög) som jag vill föröka, men den är i kruka och jag vill inte dela den än.
Citera
2016-05-17, 13:27
Medlem
Skypieas avatar
Själv hade jag bara en bambuväxt för ca ett år sedan, har nu flera andra till från moderplantan. Har märkt att de skapar sina egna rötter väldigt fort, då jag har skurit av delar av moderplantan och satt. Några dagar senare kommer det rötter. Har aldrig misslyckats med ''cuttings'' om det var det du menade.

Om du gör detta, sätt ''cuttingsen'' i vatten, då det tar mycket längre tid i jord. Har även min bambuväxt i vatten med stenar.
Senast redigerad av Skypiea 2016-05-17 kl. 13:28. Anledning: tilläg av info
Citera
2016-05-19, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skypiea
Själv hade jag bara en bambuväxt för ca ett år sedan, har nu flera andra till från moderplantan. Har märkt att de skapar sina egna rötter väldigt fort, då jag har skurit av delar av moderplantan och satt. Några dagar senare kommer det rötter. Har aldrig misslyckats med ''cuttings'' om det var det du menade.

Om du gör detta, sätt ''cuttingsen'' i vatten, då det tar mycket längre tid i jord. Har även min bambuväxt i vatten med stenar.

Tack för tipsen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in