2016-05-15, 22:12
Medlem
Hejsan!

Jag har stött på ett litet problem som jag hoppas få lite hjälp med. Jag skall spela in en cover på en låt som jag har guitar pro tabs till. Då jag inte har en bas så använder jag bas taben från GP filen. Exporterar den till MIDI och drar in den i cubase. I tabben så är det en 5 strängad bas stämd i B, och på min gitarr så kan jag inte spela högre än C då strängarna är lite för tunna för B. I vanliga fall så brukar jag bara ändra stämman i GP till C och exportera, men det verkar inte som att det går att stämma en 5 strängad bas till C i guitar pro? Ändrar jag till en 4 strängad bas så går det ju, men då ändras tabben och vissa toner försvinner (antagligen därför att det är tabbat på en 5 strängad bas).

Finns det något sätt att stämma 5 strängat till C standard? Jag har provat att manuellt stämma om varje sträng men det går inte ratta in C standard.
Tacksam för hjälp
Citera
2016-05-16, 09:27
Medlem
Ravenhearts avatar
Exportera som den är. När du lagt in den i Cubase dubbelklickar du på spåret och trycker CTRL+A för att markera allt, sen drar du upp eller ner tills det är den tonart du vill.
Citera
2016-05-16, 20:45
Medlem
Jag tackar å det ödmjukaste, ditt tips kirrade biffen. Tråden kan stängas
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här