• 2
  • 3
2016-05-17, 01:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av englad
På vad sätt sprider svenska kyrkan Islam?

Svenska kyrkan skulle stöder någon slags obegriplig ekunemisk samarbete utan att förstå nedköpet i det hela då islam är dominant till sin natur och inte accepterar minoriteter som kristendom.
Senast redigerad av Habbakuk 2016-05-17 kl. 01:27.
Citera
2016-05-18, 17:02
Medlem
Personligen valde jag att gå ur kyrkan då jag helt enkelt inte är troende och därmed ett medlemskap lika givande som i ett politiskt parti jag inte tror på.

Några försökte övertyga mig om att jag gjorde fel, att jag skulle se förbi tron och den dagliga verksamhet kyrkan genomför. Skänker dock en del pengar till utvalda organisationer och de gånger jag är i en kyrka lämnar jag kollekt.

Precis som tidigare nämnts är begravning fortfarande gratis även om den inte kommer ske i en kyrka med präst som officiant, vilket jag inte begriper om man som icke troende vill ha. Det är bara att säga till begravningsentreprenören så ordnas plats och officient som givetvis klarar att genomföra begravningar lika bra som en präst även om bibelcitat knappast lär prägla begravningsceremonin.

Och gifta sig i kyrkan kan man också glömma, men varför skulle man som icke troende vilja vigas inför Gud?

Tycker förövrigt att det är rätt skojigt att folk brukade/brukar förlöjliga t.ex Jehovas vittnen för att de förväntas skänka en del av sin inkomst till församlingen samtidigt som de inte fattade att de skänkte sina pengar genom Skatteverket. Anar att det är lite mer medvetenhet nu efter skilsmässan med staten, men en liten ankdot bara.
Citera
2016-05-19, 16:34
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av englad
På vad sätt sprider svenska kyrkan Islam?
Ett i mitt tycke flagrant exempel är att Sveriges ärkebiskop Antje Jackelén har valt den islamska trosbekännelsen/stridsropet "Gud är större" som sitt valspråk.

Kanske mer känt för oss svenskar när det sägs på originalspråket, alltså "Allahu akbar".
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in