Flashback bygger pepparkakshus!
2016-05-15, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du går ur kyrkan finns risken att du hamnar i helvetet när du dör. Det är frågan om du är villig att ta den risken för att spara 1%.

Vilket budord reglerar detta?
Citera
2016-05-15, 23:09
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Om du går ur kyrkan finns risken att du hamnar i helvetet när du dör. Det är frågan om du är villig att ta den risken för att spara 1%.

En billig livförsäkring mao. 😉

Skämt åsido: Jag är också ateist, men har valt att stanna kvar. Förutom det kulturhistoriska arvet och välgörenheten som redan nämnts så har kyrkan på landsbygden ofta en hel del verksamhet som man egentligen tycker att kommunen borde anorda, men aldrig kommer göra. Ibland finns det kommunala fritidsgårdar och småbarnsaktiviteter i tätorterna, men aldrig på landsbygden. Där får man istället förlita sig på kyrkan.
Citera
2016-05-15, 23:31
Medlem
Le Cheval Blancs avatar
Lite offtopic, men om jag ville spara pengar skulle jag hellre gå ur facket. Summan är ungefär desamma (tror jag) och facket ger mig ingenting för pengarna...
Citera
2016-05-16, 17:31
Medlem
Jag var med bra länge, just pga det historiska kulturarvet samt att jag tyckte kyrkan gjorde mycket bra jobb med äldre människor som behövde lite stöttning i livsåskådningsfrågor på gamla dar.

När det började framgå att svenska kyrkan är en renodlat marxistisk organisation för spridande av islam så gick jag ur. And I never looked back...
Citera
2016-05-16, 17:42
Medlem
framtands avatar
Ni som gaggar om att ni är med för vårat kulturarv kan ju ta och vakna upp. De byggnader som är av kulturhistoriskt värde skyddas av skattemedel oavsett vilken organisation som sitter där inne, och kyrkan i sig motarbetar snarare vårt samhälle och kulturarv. Det enda ni bidrar till är prästlöner, som används till spridning av all möjlig skit och andra religioner, punkt och slut.
Citera
2016-05-16, 17:49
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av englad
Fast begravningsavgiften handlar mest om att du får en plats på kyrkogården. Är du inte medlem i kyrkan får du dessutom betala för själva begravningen (officiant, kantor, vaktmästare osv). Är du medlem i kyrkan får du även gifta dig och döpa dina barn gratis där - inte annars .....

Hah snacka dynga.

Att du inte får präst och ceremoni och sånt bös kan hända men man kan ha minnesstund ändå och många väljer andra arrangemang via begravningsentreprenören .

Dop är alltid gratis vare sig föräldrarna är medlemmar eller ej.
Barnet är ju potentiell kund till Guds kärlek.

Man kan även få gifta sig gratis det är helt upp till pastorn alternativt pröjsar man en slant för detta .
Är 1 medlem och 1 inte får man 100% gifta sig gratis .

Fina kyrkor ? Dom gamla ja . 70 tals funkiskyrkor känns sådär...
Citera
2016-05-16, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Specktakel
Jag har valt att stanna kvar i svenska kyrkan.

Pengarna går till bland annat underhåll av kyrkor runt om i landet. Och jag
tycke det är ett vackert inslag på landsvägar och runt om i riket. Vill inte gärna
se att dessa historiska byggnader vittrar sönder, om jag kan bidra med något gör jag
gärna det.

Jag är nog lite äldre än er, och jag tycker det är en trygghet med att allt ordnas
om jag skulle avlida. Då behöver mina barn och övriga i min familj inte tänka
på kostnader för begravning osv. Det kan kosta en rejäl slant om man inte
är medlem i sv kyrkan.

Det är inte religionen i sig som är det viktigaste, som gör att jag inte går ur.
Utan att det är en viktig del av den svenska historian. Och kyrkan är en fin motvikt
till dagens moderna hysteri i samhället, där alla människor jagar runt som råttor
och köper på sig en massa onödiga prylar.

Att sitta i en fin ståtlig kyrka och lyssna på orgelspel eller när barnen har
skolavslutning (jo, det finns visst det kvar i många delar av Sverige) är
rogivande och man kan verkligen andas ut och det är balsam för själen.

Lite off-topic, men att människor i den utvecklade delen av världen har så
skyhöga tal i psykisk ohälsa, går att direkt koppla till avsaknaden av religionen.
Religionen, vad man än tycker om kristendomen som är en del av vår historia,
var ett "alternativ" till skyhöga tal i psykisk ohälsa. Jepp så är det faktiskt.
Absolut och jag håller med dig. Jag skulle fortsatt att vara med om det inte var så att svenska kyrkan hjälper flyktingar, tiggare osv..
Citera
2016-05-16, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBirdIsTheWord
Hah snacka dynga.

Att du inte får präst och ceremoni och sånt bös kan hända men man kan ha minnesstund ändå och många väljer andra arrangemang via begravningsentreprenören .

Dop är alltid gratis vare sig föräldrarna är medlemmar eller ej.
Barnet är ju potentiell kund till Guds kärlek.

Man kan även få gifta sig gratis det är helt upp till pastorn alternativt pröjsar man en slant för detta .
Är 1 medlem och 1 inte får man 100% gifta sig gratis .

Fina kyrkor ? Dom gamla ja . 70 tals funkiskyrkor känns sådär...
Nja. Du får inte ha begravning i en kyrka utan du får ha det i ett kapell.
Citera
2016-05-16, 18:07
Medlem
TheBirdIsTheWords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomigubben
Nja. Du får inte ha begravning i en kyrka utan du får ha det i ett kapell.

Vart hittar du att jag påstod att man fick ha begravning i kyrkan då? Nämnde att många väljer andra arrangemang .

Alla är ju inte troende och det kan kännas rätt krystat med en präst som maler på.
Citera
2016-05-16, 23:55
Medlem
Lämnade sekten för flera år sedan.

4000+ kronor mer i plånboken per år.

Och när jag dör får jag en plats i jorden eller blir kremerad för det har jag betalat via begravningsavgiften.
Senast redigerad av CoreDump 2016-05-16 kl. 23:58.
Citera
2016-05-17, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk

När det började framgå att svenska kyrkan är en renodlat marxistisk organisation för spridande av islam så gick jag ur. And I never looked back...

På vad sätt sprider svenska kyrkan Islam?
Citera
2016-05-17, 01:20
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av englad
På vad sätt sprider svenska kyrkan Islam?

http://www.dn.se/nyheter/politik/kyr...tingpolitiken/

Finns miljoner länkar om man bemödar sig söka. Svenska kyrkan är en politisk organisation idag, det är dit era pengar går. Inte till vackra byggnader och vårt kulturarv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in