2016-11-25, 17:15
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyf1kn
Jag laddade hem fup igår och lusläste från början till slut, och till och med jag som inte har någon juridisk utbildning öht började ganska snabbt ana att de aldrig skulle få honom dömd med de svaga tekniska bevisen som fanns. Tycker även att de borde förhört betydligt fler personer. Få se om de skakar fram mer bevis, för en överklagan.. Kan säga att jag även tvekar på om de har rätt GM.
Det jag ville säga med detta är att det var inte oväntat, för mig iaf.

Jag lusläste också FUP:en igår.
Nog är det han som gjort det allt. Dock har polisen misslyckats totalt med att säkra bevis, jag tänker då främst på hans försvunna kläder. Helt uppenbart har han lämnat dem till mamman (det påvisar telefonsamtalen under natten med all tydlighet) under natten - som i sin tur lyckats göra sig av med dem.

Sen hjälper ju inte vittnesmålet från tjejen till heller. Tänker på hon som skulle hämta väskan på morgonen som sade att MGM skulle gömt något som liknde ett stickvapen bakom kroppen när hon kom dit. Uppenbarligen var det en gissning - då BO mött döden genom trubbigt våld.

Här ser vi en mördare gå fri pga. uselt polisarbete. Som i sin tur har sin grund i för dåliga resurser, vilket framkommer om man läser FUP:en, genom flygande av folk i helikopter och ringande efter poliser som förväntas ställa upp på sin fritid.
Citera
2016-11-25, 17:29
Medlem
KuKluxKlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Le-Beefcake
"Anledningen till att fängelse valdes bort är att tingsrätten, med frivårdens utredning som underlag, bedömde att det saknas anledning till att befara att 28-åringen kommer att göra sig skyldig till fortsatta brott."

Vilken pricksäker bedömning... Fy fan...

Kan vara därför han kommer att frias nu. Om det är samma domare och nämndemän så vill de ju inte framstå i dålig dager. Friar de honom nu så visar ju den tidigare domen att de gjorde en korrekt bedömning:-)
Citera
2016-11-25, 17:39
Medlem
AllarNs avatar
Utredarna hade nog hoppas på någon form av medgivande eller att misstänkt skulle ändra sin historia vad han gjorde och såg under natten som på något vis skulle blir besvärande för honom. Riktigt kallt av honom måste jag säga. Dom måste ha pressat honom ordentligt.

Det skulle vara kul att veta vad misstänkts föräldrar sagt i förhör. Men det lär vi aldrig då reda på.

Att läsa att inga personer svarar och vill jobba övertid trots den typen av brott kan tyckas lite märkligt.
Citera
2016-11-25, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllarN
Utredarna hade nog hoppas på någon form av medgivande eller att misstänkt skulle ändra sin historia vad han gjorde och såg under natten som på något vis skulle blir besvärande för honom. Riktigt kallt av honom måste jag säga. Dom måste ha pressat honom ordentligt.

Det skulle vara kul att veta vad misstänkts föräldrar sagt i förhör. Men det lär vi aldrig då reda på.

Att läsa att inga personer svarar och vill jobba övertid trots den typen av brott kan tyckas lite märkligt.

Har de förhört MGMs föräldrar? Varför finns inte det med i FUP? Eller har det lyckats undgå mina sök :O
Fruktansvärt kasst polisarbete från början till slut.
Citera
2016-11-25, 17:59
Medlem
AllarNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyf1kn
Har de förhört MGMs föräldrar? Varför finns inte det med i FUP? Eller har det lyckats undgå mina sök :O
Fruktansvärt kasst polisarbete från början till slut.

Vill minnas att dom sagt att dom är hemliga i något SVT inslag. Men eftersom inget från det är med i varken FUP el. stämningsansökan lär det inte gett polisen något.
Det har ju vart flera mordutredningar i dalarna bara under sommaren, så det lär säkert ha påverkat hur bra den blev gjord och lyckas dom inte bevisa att man kan utesluta någon annan gärningsman ska han ju inte dömas. Dock lär det inte bli roligt för killen ändå. Många på byn lär ju ha bestämd uppfattning om vem som gjort det.
Senast redigerad av AllarN 2016-11-25 kl. 18:09.
Citera
2016-11-25, 19:32
Medlem
Z2361s avatar
Citat:
Vill minnas att dom sagt att dom är hemliga i något SVT inslag. Men eftersom inget från det är med i varken FUP el. stämningsansökan lär det inte gett polisen något.
Det har ju vart flera mordutredningar i dalarna bara under sommaren, så det lär säkert ha påverkat hur bra den blev gjord och lyckas dom inte bevisa att man kan utesluta någon annan gärningsman ska han ju inte dömas. Dock lär det inte bli roligt för killen ändå. Många på byn lär ju ha bestämd uppfattning om vem som gjort det.

Varför skulle dom vara hemligstämplade? Jag hade gärna läst vad MGM:s mamma hade att säga om telefonsamtalen.
Citera
2016-11-25, 19:36
Medlem
Citat:

Hemliga? Det låter skumt. Diplomat-familj? Det närmaste man kommer i fup är någon vän till dem, som mött deras bil tidigt på morgonen. Men genomsök av den bilen verkar inte heller gett något.
Citera
2016-11-25, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Z2361
Varför skulle dom vara hemligstämplade? Jag hade gärna läst vad MGM:s mamma hade att säga om telefonsamtalen.

Ett vittnesmål från en nära anhörig är inte giltigt som bevis i en rättegång. varför vet jag inte då det var länge sen jag satte mig in nåt närmare i brottsmål
Citera
2016-11-25, 22:41
Medlem
Däremot skulle det vara skoj att läsa slasken i detta fall...
Citera
2016-11-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BJonsson
Ett vittnesmål från en nära anhörig är inte giltigt som bevis i en rättegång. varför vet jag inte då det var länge sen jag satte mig in nåt närmare i brottsmål

Aha. Det är förvisso lite förståeligt. Kanske. Jag har barn själv, men skulle min unge ha ihjäl någon, så är jag ganska säker på att jag inte skulle skydda den. Nu kommer jag mest troligt aldrig hamna i den situationen, men ändå.

Jag undrar också varför de inte gjorde undersökningar i tarm mm, när det står att BO hade skador där. Det förbryllar mig. Eller har jag missförstått något? Jag har bara läst 1,5 FUP sammanlagt rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2016-11-26, 00:01
Medlem
Z2361s avatar
Citat:

Hm, intressant. Det har jag missat helt..
Citera
2016-11-26, 01:07
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Inte riktigt sant, man kan vägra att vittna som nära anhörig i en rättegång, men att det inte skulle vara giltigt är bara humbug.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in