2016-05-14, 21:57
Medlem
Xer0s avatar
Jag har nyligen köpt en ny lägenhet. I köpeavtalet villkorades med en kalusul att säljaren på tillträdesdagen skulle ombesörja att lägenheten var flyttstädad. En flyttstädning innebär normalt att man torkar av alla ytor, golv, väggar, och även kyl och ugn osv.

Nu tillträdde jag lägenheten i fredags, och jag har funnit en del missar i flyttstädningen, bland annat smuts på dörrar, skitig ugn och stearin och vinfläckar på golvet. Min fråga är nu hur jag bär mig åt om jag vill att säljaren skall betala en riktig städning åt mig. Måste jag stämma honom?

Det känns lite meckigt för något som kostar typ 1000 kr.

Jag hade ju ingen möjlighet att kontrollera städningens kvalitet innan tillträdet.
Hur går jag till väga? Min ide är ju att ta en vanlig hemstädning och sedan få säljaren att pröjsa räkningen.
Senast redigerad av Xer0 2016-05-14 kl. 22:20.
Citera
2016-05-14, 22:02
Medlem
Ja, eller så tar du en trasa och lägger 15 min på att göra rent.

Men om du ändå ska bete dig som en bortskämd brud så ring en städfirma och fakturera den förre ägaren.
Citera
2016-05-14, 22:10
Medlem
ekerilars avatar
Var det inget allvarligare än så, hade jag låtit det vara.
Citera
2016-05-14, 22:12
Medlem
Xer0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
Ja, eller så tar du en trasa och lägger 15 min på att göra rent.

Men om du ändå ska bete dig som en bortskämd brud så ring en städfirma och fakturera den förre ägaren.

Det är ju bara så fult när vi skrivit avtal på det, och så skiter han i avtalet.
Senast redigerad av Xer0 2016-05-14 kl. 22:16.
Citera
2016-05-14, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Det är ju bara så ful när vi skrivit avtal på det, och så skiter han i avtalet.

Prata med mäklaren så får hon ta den kontakten, ev kan det ju vara en städfirma som slarvat, då får köparen säga till dom att jobbet blev dåligt utfört och dom får städa igen.

Jag hade en toastol som var trasig när jag sålt en lägenhet (hel när jag flyttade ut), bodde inte där på tre månader innan den nya köparen flyttade in. Fick ett mail från mäklaren om att den nya kunden var missnöjd men föreslog att jag skulle ge vad en billig stol kostar på bauhaus (typ 1000 kr?) Så kunde köparen inhandla och installera. Bra för mig då jag antar att städfirmad eller stylisterna tabbat sig men inget kunde bevisa på något sätt. Någolunda billigt för mig och schyst mot köparen.
Citera
2016-05-15, 00:01
Medlem
note-its avatar
Du kan ju alltid häva köpet.
Citera
2016-05-15, 00:03
Medlem
Dr.Diegos avatar
Du måste låta säljaren få en chans att åtgärda det.
Citera
2016-05-15, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xer0
Jag har nyligen köpt en ny lägenhet. I köpeavtalet villkorades med en kalusul att säljaren på tillträdesdagen skulle ombesörja att lägenheten var flyttstädad. En flyttstädning innebär normalt att man torkar av alla ytor, golv, väggar, och även kyl och ugn osv.

Nu tillträdde jag lägenheten i fredags, och jag har funnit en del missar i flyttstädningen, bland annat smuts på dörrar, skitig ugn och stearin och vinfläckar på golvet. Min fråga är nu hur jag bär mig åt om jag vill att säljaren skall betala en riktig städning åt mig. Måste jag stämma honom?

Det känns lite meckigt för något som kostar typ 1000 kr.

Jag hade ju ingen möjlighet att kontrollera städningens kvalitet innan tillträdet.
Hur går jag till väga? Min ide är ju att ta en vanlig hemstädning och sedan få säljaren att pröjsa räkningen.

Du kontaktar säljaren/mäklaren och ber att det åtgärdas och informerar om att om de inte fixar det tar du dit en städfirma på deras bekostnad.... Se bara till att allting finns dokumenterat
Du får ligga ute med pengarna och om de inte betalar driver du in det via Kfm.....

personligen hade jag städat upp det och sedan gått vidare i livet om det inte är mer än det du beskrivit.....
Citera
2016-05-15, 10:00
Medlem
Om det är smuts i ugnen och stearin/vin på golvet... Står priset på en städfirma i proportion till den bristfälliga städningen?

Ugnen sprejar du medel i och låter stå en halvtimme, sedan torkar du rent. Sprejandet tar kanske 15 sekunder, torkandet kan ta ett par minuter
Stearinet skrapar du bort med ett mynt, 20 sekunder.
Vinet - om det går bort - tar max ett par minuter att skrubba rent.

Däremot om vinet lämnar permanenta fläckar kan det vara juridiskt gångbart att inleda diskussioner med mäklaren och säljaren.

Men du får nog svårt att antlia en firma för detta extremt lilla jobb och sedan dessutom fakturera säljaren. Det finns ingen rimlig anledning för honom att betala det. Däremot kanske han erbjuder sig att komma hem och torka åt dig...
Citera
2016-05-15, 19:02
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clinto
Om det är smuts i ugnen och stearin/vin på golvet... Står priset på en städfirma i proportion till den bristfälliga städningen?

Ugnen sprejar du medel i och låter stå en halvtimme, sedan torkar du rent. Sprejandet tar kanske 15 sekunder, torkandet kan ta ett par minuter
Stearinet skrapar du bort med ett mynt, 20 sekunder.
Vinet - om det går bort - tar max ett par minuter att skrubba rent.

Däremot om vinet lämnar permanenta fläckar kan det vara juridiskt gångbart att inleda diskussioner med mäklaren och säljaren.

Men du får nog svårt att antlia en firma för detta extremt lilla jobb och sedan dessutom fakturera säljaren. Det finns ingen rimlig anledning för honom att betala det. Däremot kanske han erbjuder sig att komma hem och torka åt dig...

Skitig ugn och stearin på golvet? Icke acceptabelt. Eftersom en flyttstäd skall vara grundlig får inget sådant finnas. Däremot kan man inte klaga på den smuts som normalt kan uppstå när man flyttar in. Mindre mängder damm och fotspår är inte lönt att tjafsa om. Men alla fläckar och smuts som inte försvinner i en normal veckostädning är en grund för klagan.

Ring säljaren. Om denne inte svarar, ring mäklaren. Vill ingen göra något kan man anlita en firma, de kommer oavsett storlek på jobbet, men det kostar därefter. Sedan skickar man fakturan vidare till säljaren. Det finns mängder med rättsfall där säljaren fått punga upp med stora summor. Ett krav verkar vara att städfirman specificerar in i minsta detalj vad de gjort.
Citera
2016-05-15, 19:06
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Skitig ugn och stearin på golvet? Icke acceptabelt. Eftersom en flyttstäd skall vara grundlig får inget sådant finnas. Däremot kan man inte klaga på den smuts som normalt kan uppstå när man flyttar in. Mindre mängder damm och fotspår är inte lönt att tjafsa om. Men alla fläckar och smuts som inte försvinner i en normal veckostädning är en grund för klagan.

Ring säljaren. Om denne inte svarar, ring mäklaren. Vill ingen göra något kan man anlita en firma, de kommer oavsett storlek på jobbet, men det kostar därefter. Sedan skickar man fakturan vidare till säljaren. Det finns mängder med rättsfall där säljaren fått punga upp med stora summor. Ett krav verkar vara att städfirman specificerar in i minsta detalj vad de gjort.

Enda svaret värt vatten. Ugnen ska vara skinande ren när man flyttar in.

Det är inte gnäll från köparens sida. Det finns en anledning till att väldigt många mäklare "bjuder" på flyttstäd just för att det inte ska bli strul med detta, och jag som är rätt kass på städtekniska grejer är rätt tacksam för det också.
Citera
2016-05-15, 20:57
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farfar
Enda svaret värt vatten. Ugnen ska vara skinande ren när man flyttar in.

Det är inte gnäll från köparens sida. Det finns en anledning till att väldigt många mäklare "bjuder" på flyttstäd just för att det inte ska bli strul med detta, och jag som är rätt kass på städtekniska grejer är rätt tacksam för det också.

Jo, jag har flyttstädat ett antal gånger, som proffs då. Vet kraven. Folk tror en flyttstäd är så lätt att göra men utan proffsgrejor tar den lång, lång tid. Ska man göra det rätt ska golven poleras med maskin och toaletten avkalkas. Ättika duger inte långt där även om folk tror det, om den inte är pedantiskt städad innan. Vet någon hur man gör med golvbrunnen? Den skall vara i nyskick. Vattenlåsen i köket och handfatet? De ska öppnas och kollas. Proppskåpet? Det finns skit inne i det.

Amatörer tror de gör allt rätt men skulle jag flytta in i en amatörstädad lägenhet skulle jag hitta så många fel att de skulle skrika.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in