Flashback bygger pepparkakshus!
2005-12-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
saninngen är densamma och det är väl den som är väsentlig..

Tala om det för en invandrare som misshandlas av ett gäng nynazister: -Jo, visst får du stryk och visst gör det ont, men de har egentligen helt fel i fråga om rasens betydelse, så det gör väl inget? Det är ju du som har rätt!
Citera
2005-12-19, 18:11
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Tala om det för en invandrare som misshandlas av ett gäng nynazister: -Jo, visst får du stryk och visst gör det ont, men de har egentligen helt fel i fråga om rasens betydelse, så det gör väl inget? Det är ju du som har rätt!

Det var ett riktigt dåligt exempel.

Vad har invandraren rätt i?
Citera
2005-12-19, 22:14
Medlem
Okej, det var inte direkt något klockrent exempel. Jag får skylla på att jag var stressad då jag skrev. Poängen är i alla fall att rätt och fel ibland (eller rent av ganska ofta) i praktiken saknar mening.
Citera
2005-12-19, 22:16
Medlem
...ta bara bort den sista meningen så tror jag faktiskt budskapet går fram.
Citera
2005-12-21, 08:58
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odjur
Är det bara jag som tycker att filosofi bara är ett meningslöst lekande med hypoteser.

Man ställer frågor som det inte finns något svar för, vilket är meningslöst.

Eller vad tycker DU?
Word!

Vad har man kommit fram till genom filosofin egentligen?? Det ända jag kan komma på är "jag tänker, alltså finns jag". Något annat konkret har man inte kommit på.

Vad har man kommit fram till genom vetenskapen?
Man har lärt sig beskriva naturen, hur den uppför sig och hur den fungerar.

Tvivlar dock på att det fins vetenskapsmän som inte i grund och botten även är filosofer.
Citera
2005-12-21, 10:14
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Word!

Vad har man kommit fram till genom filosofin egentligen?? Det ända jag kan komma på är "jag tänker, alltså finns jag". Något annat konkret har man inte kommit på.

Vad har man kommit fram till genom vetenskapen?
Man har lärt sig beskriva naturen, hur den uppför sig och hur den fungerar.

Tvivlar dock på att det fins vetenskapsmän som inte i grund och botten även är filosofer.

Det finns två alternativ:

1. Du har inte läst tråden men dryftar dig ändå till att skriva detta inlägg.

2. Du har läst tråden men förstod inte ett ord av vad som sades i den.

Slutsatserna från båda är att du är en pappskalle:

Du är en pappskalle.
Citera
2005-12-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu

Vilket kasst exempel..

Det "gör" väl något ändå även om de har fel. Det har inget med logik att göra.
Citera
2005-12-22, 03:42
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Det finns två alternativ:

1. Du har inte läst tråden men dryftar dig ändå till att skriva detta inlägg.

2. Du har läst tråden men förstod inte ett ord av vad som sades i den.

Slutsatserna från båda är att du är en pappskalle:

Du är en pappskalle.

Tyckte jag framförde min åsikt om det som efterfrågades i trådens första inlägg...
Citera
2005-12-22, 03:51
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Filosofi och psykologi är mycket snarlika ämnen.

Uveckla det oseriösa inom vetenskapen.
Troligtvis har du aldrig läst ett enda vetenskapligt arbete, någonsin och är därmed inte i stånd att kritisera vetenskapen.
Detta till trots är jag mycket intresserad av att höra vilka kritikpunkter du kan finna på vetenskapens seriösitet.

Logiken är per definition logisk och vetekapsteorin är vetenskaplig då den följer de kriterier den ställt upp för vetenskap.

1.Vi har lyckats ställa ngl. bra axiom inom matematiken och skapat ett avgränsat vetenskapsområde där.
Alltså, filosofin har skapat grunden för all abstrakt matematik och bevisbördan som hör till den.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Peanos_axiom, tex utan dessa ingen matematik)

2.Vi har infört vetenskapsteorin som metod (http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapsteori)
Våra vetenskapsmän för sig inte längre med metoder som induktion eller rena gissningar utan allt vilar på strikt vetenskaplig grund, det skall vi vara väldigt glada för.

3.Moralen har utvecklats, vore det inte för filosoferna som sett denna skulle det inte finnas någon här i världen som var kapabel till en korekt analys av en individs handlande.
Tro det eller ej, men moralfilosofin är resultatet av många tusen års forskning.
Hade inte den skett skulle vi alla även idag antingen basera våra handlingar på ett a-prioriskt eller teologiskt plan.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Utilitarism, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategoriska_imperativet,
som exempel på en icke-a-priorisk moralfilosofi)

4.Utvekcklandet av ekonomin som vetenskap, Adam Smith var filosof liksom Karl Marx, vore det inte för filosofernas skull hade vi inte haft den insyn i vad vad varuutbytet innebär och tillför till samhället.
All ekonomisk vetenskap baserar sig på vad filosofer skrev i början av kapitalismens framväxt.
Det torde stå så uppenbart att jag helt hoppar över att ens försöka hitta en källa till detta.

Man måste absolut inte vara gammal, däremot har jag aldrig noterat att någon äldre hänget sig åt dessa degenererade tankegångar.
Vet att jag har träffat många kompetenta yngre människor.
Och, jo, man får "filosofera" på fel sätt, men det är då inte filosofi eftersom det faller utanför definitionen på filosofi.
Förstår vad du menar... Filosofi finns i oss alla mer eller mindre tror jag. Att vara nyfiken är ett tecken på att man är filosofisk t.ex.

Men jag tycker man ska göra skillnad på vad filosofer kommit fram till och vad filosofin har kommit fram till. Alla matematiker är som sagt filosofer, men filosofin som vetenskap har inte hjälpt dem särskilt mycket... tror jag...

Däremot tror jag att man kan utveckla sig själv genom filosofi.
Citera
2005-12-22, 08:24
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Tyckte jag framförde min åsikt om det som efterfrågades i trådens första inlägg...

Alt. 1 då.

Alltså är du en pappskalle.
Citera
2005-12-22, 14:15
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Alt. 1 då.

Alltså är du en pappskalle.

..hehe... tror det finns lite fler alternativ... men visst... det är ett alternativ att jag är en pappskalle... Skulle du kunna utveckla varför jag är en pappskalle...?
Citera
2005-12-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
Vilket kasst exempel..

Det "gör" väl något ändå även om de har fel. Det har inget med logik att göra.

Ja, det var (som jag redan medgett) inget klockrent exempel. Och nej, det har inget med logik att göra. Däremot har det jävligt mycket med nyttan av logik att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in