2005-12-19, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
saninngen r densamma och det r vl den som r vsentlig..

Tala om det fr en invandrare som misshandlas av ett gng nynazister: -Jo, visst fr du stryk och visst gr det ont, men de har egentligen helt fel i frga om rasens betydelse, s det gr vl inget? Det r ju du som har rtt!
Citera
2005-12-19, 18:11
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu
Tala om det fr en invandrare som misshandlas av ett gng nynazister: -Jo, visst fr du stryk och visst gr det ont, men de har egentligen helt fel i frga om rasens betydelse, s det gr vl inget? Det r ju du som har rtt!

Det var ett riktigt dligt exempel.

Vad har invandraren rtt i?
Citera
2005-12-19, 22:14
Medlem
Okej, det var inte direkt ngot klockrent exempel. Jag fr skylla p att jag var stressad d jag skrev. Pongen r i alla fall att rtt och fel ibland (eller rent av ganska ofta) i praktiken saknar mening.
Citera
2005-12-19, 22:16
Medlem
...ta bara bort den sista meningen s tror jag faktiskt budskapet gr fram.
Citera
2005-12-21, 08:58
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odjur
r det bara jag som tycker att filosofi bara r ett meningslst lekande med hypoteser.

Man stller frgor som det inte finns ngot svar fr, vilket r meningslst.

Eller vad tycker DU?
Word!

Vad har man kommit fram till genom filosofin egentligen?? Det nda jag kan komma p r "jag tnker, allts finns jag". Ngot annat konkret har man inte kommit p.

Vad har man kommit fram till genom vetenskapen?
Man har lrt sig beskriva naturen, hur den uppfr sig och hur den fungerar.

Tvivlar dock p att det fins vetenskapsmn som inte i grund och botten ven r filosofer.
Citera
2005-12-21, 10:14
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Word!

Vad har man kommit fram till genom filosofin egentligen?? Det nda jag kan komma p r "jag tnker, allts finns jag". Ngot annat konkret har man inte kommit p.

Vad har man kommit fram till genom vetenskapen?
Man har lrt sig beskriva naturen, hur den uppfr sig och hur den fungerar.

Tvivlar dock p att det fins vetenskapsmn som inte i grund och botten ven r filosofer.

Det finns tv alternativ:

1. Du har inte lst trden men dryftar dig nd till att skriva detta inlgg.

2. Du har lst trden men frstod inte ett ord av vad som sades i den.

Slutsatserna frn bda r att du r en pappskalle:

Du r en pappskalle.
Citera
2005-12-21, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Panguu

Vilket kasst exempel..

Det "gr" vl ngot nd ven om de har fel. Det har inget med logik att gra.
Citera
2005-12-22, 03:42
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Det finns tv alternativ:

1. Du har inte lst trden men dryftar dig nd till att skriva detta inlgg.

2. Du har lst trden men frstod inte ett ord av vad som sades i den.

Slutsatserna frn bda r att du r en pappskalle:

Du r en pappskalle.

Tyckte jag framfrde min sikt om det som efterfrgades i trdens frsta inlgg...
Citera
2005-12-22, 03:51
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a4swe
Filosofi och psykologi r mycket snarlika mnen.

Uveckla det oserisa inom vetenskapen.
Troligtvis har du aldrig lst ett enda vetenskapligt arbete, ngonsin och r drmed inte i stnd att kritisera vetenskapen.
Detta till trots r jag mycket intresserad av att hra vilka kritikpunkter du kan finna p vetenskapens serisitet.

Logiken r per definition logisk och vetekapsteorin r vetenskaplig d den fljer de kriterier den stllt upp fr vetenskap.

1.Vi har lyckats stlla ngl. bra axiom inom matematiken och skapat ett avgrnsat vetenskapsomrde dr.
Allts, filosofin har skapat grunden fr all abstrakt matematik och bevisbrdan som hr till den.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Peanos_axiom, tex utan dessa ingen matematik)

2.Vi har infrt vetenskapsteorin som metod (http://sv.wikipedia.org/wiki/Vetenskapsteori)
Vra vetenskapsmn fr sig inte lngre med metoder som induktion eller rena gissningar utan allt vilar p strikt vetenskaplig grund, det skall vi vara vldigt glada fr.

3.Moralen har utvecklats, vore det inte fr filosoferna som sett denna skulle det inte finnas ngon hr i vrlden som var kapabel till en korekt analys av en individs handlande.
Tro det eller ej, men moralfilosofin r resultatet av mnga tusen rs forskning.
Hade inte den skett skulle vi alla ven idag antingen basera vra handlingar p ett a-prioriskt eller teologiskt plan.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Utilitarism, http://sv.wikipedia.org/wiki/Kategoriska_imperativet,
som exempel p en icke-a-priorisk moralfilosofi)

4.Utvekcklandet av ekonomin som vetenskap, Adam Smith var filosof liksom Karl Marx, vore det inte fr filosofernas skull hade vi inte haft den insyn i vad vad varuutbytet innebr och tillfr till samhllet.
All ekonomisk vetenskap baserar sig p vad filosofer skrev i brjan av kapitalismens framvxt.
Det torde st s uppenbart att jag helt hoppar ver att ens frska hitta en klla till detta.

Man mste absolut inte vara gammal, dremot har jag aldrig noterat att ngon ldre hnget sig t dessa degenererade tankegngar.
Vet att jag har trffat mnga kompetenta yngre mnniskor.
Och, jo, man fr "filosofera" p fel stt, men det r d inte filosofi eftersom det faller utanfr definitionen p filosofi.
Frstr vad du menar... Filosofi finns i oss alla mer eller mindre tror jag. Att vara nyfiken r ett tecken p att man r filosofisk t.ex.

Men jag tycker man ska gra skillnad p vad filosofer kommit fram till och vad filosofin har kommit fram till. Alla matematiker r som sagt filosofer, men filosofin som vetenskap har inte hjlpt dem srskilt mycket... tror jag...

Dremot tror jag att man kan utveckla sig sjlv genom filosofi.
Citera
2005-12-22, 08:24
Medlem
Un Perros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Tyckte jag framfrde min sikt om det som efterfrgades i trdens frsta inlgg...

Alt. 1 d.

Allts r du en pappskalle.
Citera
2005-12-22, 14:15
Medlem
wootens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Un Perro
Alt. 1 d.

Allts r du en pappskalle.

..hehe... tror det finns lite fler alternativ... men visst... det r ett alternativ att jag r en pappskalle... Skulle du kunna utveckla varfr jag r en pappskalle...?
Citera
2005-12-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motherslove
Vilket kasst exempel..

Det "gr" vl ngot nd ven om de har fel. Det har inget med logik att gra.

Ja, det var (som jag redan medgett) inget klockrent exempel. Och nej, det har inget med logik att gra. Dremot har det jvligt mycket med nyttan av logik att gra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in