2016-05-14, 21:04
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är ju inte en enda som håller hastighetsgränserna nuförtiden.
Fast faktiskt fler nu än förr ...
Men jag håller med och tror inte heller på att hastighetsgränsen hölls. Vilket kan förklara utgången, en annan faktor kan ju vara vilken bil det handlat om. Det är skillnad på en KIA Rio och en Volvo V70 när det gäller viltkrockar.
Citera
2016-05-14, 22:05
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Fast faktiskt fler nu än förr ...
Men jag håller med och tror inte heller på att hastighetsgränsen hölls. Vilket kan förklara utgången, en annan faktor kan ju vara vilken bil det handlat om. Det är skillnad på en KIA Rio och en Volvo V70 när det gäller viltkrockar.
Vilket bilmärke och modell var inblandat i älgolyckan?
Kan bilmodellen vara skillnaden mellan att kliva ur oskadd eller omkomma?
Undrar om skillnaderna verkligen är så stora mellan olika bilar.
Risken finns att en del bilar har dåligt skydd mot viltolyckor skulle jag tro.

Har själv sett älgkrock där föraren klev ur helt oskadad förutom glassplitter i håret.Bilen var en Saab 900.Vet inte om det berodde på kraftigt tak på bilmodellen eller andra omständigheter som gjorde att det gick så bra för bilföraren den gången.Älgen däremot hade inte samma tur utan dog av sina skador.

Vad betyder mest för utgången i den här olyckan?Bilmärke och typ av modell eller hastighet eller älgens vikt och storlek eller nåt annat?
Senast redigerad av olovpalme 2016-05-14 kl. 22:14.
Citera
2016-05-14, 22:25
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Har själv sett älgkrock där föraren klev ur helt oskadad förutom glassplitter i håret.Bilen var en Saab 900.Vet inte om det berodde på kraftigt tak på bilmodellen eller andra omständigheter som gjorde att det gick så bra för bilföraren den gången.Älgen däremot hade inte samma tur utan dog av sina skador.

Vad betyder mest för utgången i den här olyckan?Bilmärke och typ av modell eller hastighet eller älgens vikt och storlek eller nåt annat?
Jag vet tyvärr inte det, men det är intressant och kan faktiskt vara avgörande för varför det slutade som det gjorde.
Citera
2016-05-14, 23:13
Medlem
Rokushikis avatar
Det som spelar överlägset störst roll är hastigheten. Inte nog med att man har större chans att lyckas undvika krocken helt om man kör långsammare, varje 10 km ökar kraften i smällen avsevärt.

Skulle inte förvåna mig om dom här två drog på i över 100 km/h
Citera
2016-05-14, 23:33
Medlem
Mack-Bolans avatar
Föraren den äldre kom från Rottne ( Norr om Växjö).
Passageraren bodde i trakten av olyckan.
Vägen är 677 mellan Skatelöv och Torne längs Åsnens västra strand.
Bilen voltade vid olyckan och taket slets av.
Citera
2016-05-14, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme

Alla faktorer du nämner spelar nog in samt hur man träffar älgen.

Bilmodell lär spela en stor roll för utgången. Att sitta i en stadsjeep typ X5, Land Cruiser, eller Range Rover ger nog betydligt bättre odds för att överleva än sitta i en Opel Corsa, Cooper eller en Skoda Fabia.

I det här fallet skulle jag tro att dom träffat älgen extremt olyckligt eftersom den verkar tagit med sig båda A-stolparna bakåt. De flesta olyckor jag varit på med älg inblandad så är ofta den ena sidan av bilen mer skadad än den andra och i de fall älgen träffat mitt på så har den ofta tryckt toppen av vindrutan och deformerat taket men A-stolparna har varit relativt hela.
Citera
2016-05-14, 23:40
Medlem
Slitet-Golvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Hur i hela friden kan taket lossna vid en älgkrock?

Resultatet av moderna bilar som består av plast och tål ingenting. Hade det varit en äldre bil, säg Volvo 740 så hade fronten bucklat in lite och ev trasig vindruta. Idag räcker det med att man sparkar till en front och hela skiten lossnar.
Citera
2016-05-15, 00:02
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mack-Bolan
Föraren den äldre kom från Rottne ( Norr om Växjö).
Passageraren bodde i trakten av olyckan.
Vägen är 677 mellan Skatelöv och Torne längs Åsnens västra strand.
Bilen voltade vid olyckan och taket slets av.
Tack för info. Så vägen är den som google kallar Banvallsleden, alltså?
Då får jag bättre ihop det med vägmarkeringarna.
Citera
2016-05-15, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slitet-Golv
Resultatet av moderna bilar som består av plast och tål ingenting. Hade det varit en äldre bil, säg Volvo 740 så hade fronten bucklat in lite och ev trasig vindruta. Idag räcker det med att man sparkar till en front och hela skiten lossnar.

Vad är det där för totalt skitsnack? Säkerhetsutvecklingen har tagit stora kliv framåt sedan 740/940 modellerna kom. Även om dom var väldigt säkra för sin tid.

Googla "modus vs volvo 940" eller "yaris vs volvo 940" och titta på video. Småbilarna kör ända in till kupén på Volvon, som deformeras kraftigt. Medan överlevnads utrymmet inne i småbilarna förblir intakt.

I USA testar man alla bilar sedan ett antal år. Just hur starka taken är. Både hur många kilo som krävs för att taket ska ge vika. Och som procent av bilens egen vikt.
Senast redigerad av busbosse 2016-05-15 kl. 09:40.
Citera
2016-05-15, 12:26
Medlem
Tok-Franss avatar
Bidrar med en film från Volvo, om just älg.

https://youtu.be/98ZK_kknP9U

Edit: Vti och Folksam.
Senast redigerad av Tok-Frans 2016-05-15 kl. 12:59.
Citera
2016-05-15, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Vad är det där för totalt skitsnack? Säkerhetsutvecklingen har tagit stora kliv framåt sedan 740/940 modellerna kom. Även om dom var väldigt säkra för sin tid.

Googla "modus vs volvo 940" eller "yaris vs volvo 940" och titta på video. Småbilarna kör ända in till kupén på Volvon, som deformeras kraftigt. Medan överlevnads utrymmet inne i småbilarna förblir intakt.

I USA testar man alla bilar sedan ett antal år. Just hur starka taken är. Både hur många kilo som krävs för att taket ska ge vika. Och som procent av bilens egen vikt.

Håller med. Nog för att det är endel plast på dagens bilar på skärmar ovs men det har ingenting med krocksäkerheten att göra. Om man kollar stolparna på dagens bilar och jämför med äldre så är det ju som natt och dag.

Tror många underskattar hur farligt det är att krocka med en älg. Är det inte bara Volvo och Saab som har gjort riktiga krocktester med älgar?
Citera
2016-05-15, 18:48
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Bidrar med en film från Volvo, om just älg.

https://youtu.be/98ZK_kknP9U

Edit: Vti och Folksam.
Här är en annan film på en riktig älg som flyger. Föraren hade förmodligen tur där som fick älgen i sidan av fronten och inte rakt framför i hög hastighet.
https://www.youtube.com/watch?v=GY8YBF8dHQo

Hoppas bilterverkare får tillgång till bilar som varit inblandade i dylika olyckor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in