• 2
  • 3
2016-05-15, 20:44
Medlem
Vill man ha en god chans att i bil överleva ett plötsligt möte med ÄLG på landsvägen så är det typ 30-40-50 kmt som gäller. Då kan man kanske hinna bromsa /väja. Högre fart och det blir en fullträff och/eller okontrollerad överkörning på mötande vägbana och frontalkrock med annat fordon.
Dom som fräser förbi mig i 100kmt i mörkret och sedan pangar rätt på en ÄLG - gissa vem som aldrig i h-ete kommer att bistå med någon assistans sedan ....
Citera
2016-05-18, 08:55
Medlem
Volvo och SAAB är de enda bilmärken i Universum som konstruerats med tanke på frontalkrock med en älg. Kolla tjockleken på A-stolpen på en V70!
Citera
2016-05-18, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busbosse
Vad är det där för totalt skitsnack? Säkerhetsutvecklingen har tagit stora kliv framåt sedan 740/940 modellerna kom. Även om dom var väldigt säkra för sin tid.

I USA testar man alla bilar sedan ett antal år. Just hur starka taken är. Både hur många kilo som krävs för att taket ska ge vika. Och som procent av bilens egen vikt.

Du menar som Volvo gjorde redan på sjuttiotalet med 140-serien...?
http://www.curbsideclassic.com/wp-co...3486246767.jpg

Just älg krockar jag hellre i en äldre bil, säg från just 940-epoken och bakåt i tiden 20 år ungefär.
Dels för att jag empiriskt vet hur dom tar en sådan smäll, och dels för att forskningen since mer har riktat in sig på bil-mot-bil krockar, samt offset-scenarios.
Älgolyckor känns nedprioriterade idag, och att A-stolparna ser kralliga ut inifrån beror mer på att plastinklädningen idag innehåller krockgardiner.
Sedan har höghållfast stål och CAD-beräkning ändrat på gamla sanningar.
Men som sagt: under 20 års tid var risken för viltolyckor en levande och angelägen del i fordonsframställningen i de nordiska länderna.

Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Vill man ha en god chans att i bil överleva ett plötsligt möte med ÄLG på landsvägen så är det typ 30-40-50 kmt som gäller. Då kan man kanske hinna bromsa /väja. Högre fart och det blir en fullträff och/eller okontrollerad överkörning på mötande vägbana och frontalkrock med annat fordon.
Dom som fräser förbi mig i 100kmt i mörkret och sedan pangar rätt på en ÄLG - gissa vem som aldrig i h-ete kommer att bistå med någon assistans sedan ....

Ett sådant resonemang!?
Du tuffar på i moppefart genom nattmörkret, och vägrar sedan bistå med att rädda liv, larma och varna andra trafikanter för olycksplatsen om du tror att någon kört fortare än du själv?

Jag har läst många konstiga spyor av dig här inne, och du blir allt svårare att ta på allvar.
Senast redigerad av boboboxbox 2016-05-18 kl. 11:07.
Citera
2016-05-18, 12:04
Medlem
Helt rätt. Tuffar långsamt gnm natten....och stackars sågbocken som nyss fräst förbi i god fart...och hittas i diket med en stor älg på taket. Han ska faen ingen hjälp få av mig. Jobbar inte för "Röda Korset".
Allvarligt så ter sig sv. trafikanter som ansvarslösa, visavi älgar och annat tungt.
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Du menar som Volvo gjorde redan på sjuttiotalet med 140-serien...?
http://www.curbsideclassic.com/wp-co...3486246767.jpg

Just älg krockar jag hellre i en äldre bil, säg från just 940-epoken och bakåt i tiden 20 år ungefär.
Dels för att jag empiriskt vet hur dom tar en sådan smäll, och dels för att forskningen since mer har riktat in sig på bil-mot-bil krockar, samt offset-scenarios.
Älgolyckor känns nedprioriterade idag, och att A-stolparna ser kralliga ut inifrån beror mer på att plastinklädningen idag innehåller krockgardiner.
Sedan har höghållfast stål och CAD-beräkning ändrat på gamla sanningar.
Men som sagt: under 20 års tid var risken för viltolyckor en levande och angelägen del i fordonsframställningen i de nordiska länderna.

Ett sådant resonemang!?
Du tuffar på i moppefart genom nattmörkret, och vägrar sedan bistå med att rädda liv, larma och varna andra trafikanter för olycksplatsen om du tror att någon kört fortare än du själv?

Jag har läst många konstiga spyor av dig här inne, och du blir allt svårare att ta på allvar.
Citera
2016-05-18, 13:12
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Helt rätt. Tuffar långsamt gnm natten....och stackars sågbocken som nyss fräst förbi i god fart...och hittas i diket med en stor älg på taket. Han ska faen ingen hjälp få av mig. Jobbar inte för "Röda Korset".
Allvarligt så ter sig sv. trafikanter som ansvarslösa, visavi älgar och annat tungt.
Vad är det för djävla svammel du kör med i vart och vartannat inlägg? Är det något försök till poesi eller är du så lullig i kolan att du pratar så också? "Stackars sågbocken..."

Så du menar att ingen ska köra fortare än 50 km/h och gör man det så är man en ansvarslös idiot som förtjänar att dö. Det är noterat och ignorerat.
Citera
2016-05-18, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vad är det för djävla svammel du kör med i vart och vartannat inlägg? Är det något försök till poesi eller är du så lullig i kolan att du pratar så också? "Stackars sågbocken..."

Så du menar att ingen ska köra fortare än 50 km/h och gör man det så är man en ansvarslös idiot som förtjänar att dö. Det är noterat och ignorerat.
Bättre kulig i kolan - än mosad under tung H.elge:-))
För dom som kör över 50-60 där det kan komma en älgande älg så gäller det Svenska Syndabockssyndromet, ja. Dvs dom som drabbas har sig själva att skylla. Ingen sa åt dom att åka i 90 där!
För ca. tio år sedan så hjälpte jag en importerad raketforskare, som på väg från Uppsala först hamnat under en stor älg, sen långt ut i skogen.
Efter den upplevelsen skiter jag helt i RK-verksamhet. Kan kosta en livet....
Citera
2016-05-18, 15:48
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Bättre kulig i kolan - än mosad under tung H.elge:-))
För dom som kör över 50-60 där det kan komma en älgande älg så gäller det Svenska Syndabockssyndromet, ja. Dvs dom som drabbas har sig själva att skylla. Ingen sa åt dom att åka i 90 där!
För ca. tio år sedan så hjälpte jag en importerad raketforskare, som på väg från Uppsala först hamnat under en stor älg, sen långt ut i skogen.
Efter den upplevelsen skiter jag helt i RK-verksamhet. Kan kosta en livet....
30-50 km/h skrev du tidigare (40 ingår i det intervallet) men nu är det tydligen ok att köra så fort som 60 km/h på svensk landsväg enligt dig. Det börjar gå undan. Du, vi skiter i det här, du är helt enkelt inte klok.
Citera
2016-05-28, 01:24
Medlem
Citroen C5 av tidiga årsmodeller har det som ett känt fel att hela taket släpper och lägger sig som ett dragspel längst bak. Hela framdelen på taket hålls endast av två punktsvetsar. Kan det varit en sådan de kört.
Citera
2016-05-28, 02:48
Medlem
Fråga ett: Hur gick det för älgen? Inte en rad om detta någonstans i media. Utgår ifrån älgmos, men man kan ju ändå nämna något...

Fråga två: Viltstängsel, någon som tänkt på det? Kostar inte miljarder och räddar liv. Älgen följer bara sin naturliga rytm, och människan följer sin onaturliga rytm i 120 km/h...

Ps: givetvis mycket beklagligt att människor omkom i denna (onödiga) olycka .
Citera
2016-05-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
30-50 km/h skrev du tidigare (40 ingår i det intervallet) men nu är det tydligen ok att köra så fort som 60 km/h på svensk landsväg enligt dig. Det börjar gå undan. Du, vi skiter i det här, du är helt enkelt inte klok.
Dom som likt dig tror på vägverk , transportstyrelse och faen och hans syster, ni kör i 90-100kmt i mörkret, med 5-10m till skogskanten och utan att det finns ett riktigt viltstängsel. Är ni kloka?? Svar nej.....för ni är svenskar. Galningar i.e.
Citera
2016-05-31, 06:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Dom som likt dig tror på vägverk , transportstyrelse och faen och hans syster, ni kör i 90-100kmt i mörkret, med 5-10m till skogskanten och utan att det finns ett riktigt viltstängsel. Är ni kloka?? Svar nej.....för ni är svenskar. Galningar i.e.
Brukar du inte ha lyktorna på när du kör på kvällen?
Citera
2016-06-01, 18:22
Medlem
Citat:

Rekommenderar att du lämnar tillbaka körkortet, du är inte mentalt mogen för att köra bil.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in