• 1
  • 2
2016-05-14, 11:25
Medlem
Jag utbildar mig numera till målare, vilket betyder att jag oftast är ute och praktiserar. ända problemet är att målare får 30kr i matersättning för varje dag som man är ute. Jag har pratat lite med andra målare och dom håller med att man har ätit för 30kr om man bara tittar på en korv på Statoil.

Men jag undrar verkligen kan man äta för 30kr per dag? Då räknas så klart frukost och sedan lunch.

Det jag har kommit fram till är i stort sett Ica-basics spagetti och blodpudding?

så få höra vad folk kan komma på budgeten är på 30kr. Lets go crazy.
Citera
2016-05-14, 11:40
Medlem
Millediablos avatar
Ägg tänker jag och då med grönsaker som är inne säsongsmässigt.
Ugnsform med lite olja och det blir riktigt gott med lök, potatis, morot etc.

Hemlagad ärtsoppa, linsgryta, kikärter & potatis (Garbanzo) är bra grejer till storkok vilket sänker portionskostnaden och mättar bra. http://taffel.se/recept/potaje-de-ga...-fran-mallorca

Men ska du äta ute(på jobbet) är det i princip kört med 30 kr, en krögare/mack har för höga personal och lokalkostnader för att kunna servera mat till 30 kr/portion.

Rostfri mattermos med stor öppning från XXL för 2-300 kr, så håller sig maten varm/ljummen om du saknar möjlighet att värma.
Senast redigerad av Millediablo 2016-05-14 kl. 11:46.
Citera
2016-05-14, 15:30
Medlem
Hannsipannsis avatar
Går du på gymnasiet och gör praktik?
Citera
2016-05-14, 15:31
Medlem
skippers avatar
30 spänn för maten när man har ett såpass fysiskt arbete blir nog rätt svårt, särskilt om man vill köpa lite bra råvaror utan pencilin och gifter. Din enda chans är att ta med egen mat, tipset om mattermosen är väldigt bra. Jobba med potatis och ris, grönsaker bönor. Ät köttet som lyxfredag. Klarar du det här är jag faktiskt imponerad, jag skulle aldrig kunna komma ner till 30 spänn mat per dag.
Citera
2016-05-15, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hannsipannsi
Går du på gymnasiet och gör praktik?

I bygg på gymnasiet så är det lite svårt att få jobb om man bara är i skolan. Man måste vissa framfötterna som sagt. så vi blir utsparkade till praktikplatser på olika företag. och jag som sagt den ända ersättningen vi får är ju 30kr per dag.
Citera
2016-05-15, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
30 spänn för maten när man har ett såpass fysiskt arbete blir nog rätt svårt, särskilt om man vill köpa lite bra råvaror utan pencilin och gifter. Din enda chans är att ta med egen mat, tipset om mattermosen är väldigt bra. Jobba med potatis och ris, grönsaker bönor. Ät köttet som lyxfredag. Klarar du det här är jag faktiskt imponerad, jag skulle aldrig kunna komma ner till 30 spänn mat per dag.

Jag lyckades hitta någorlunda bra grejer till mat. Spagetti gick för cirka 10kr detsamma gjorde blodbudding och ett paket bacon.

Så I stort sett så får man 1killo okokt spagetti, 500gram blodbudding, 1paket backon för 30kr.

Det lär väl bli spagetti med blodbudding och en liten cola till lunch

Och alla andra luncher fram över
Citera
2016-05-15, 17:13
Medlem
christerys avatar
Bacon och bruna bönor (plastkorv) går ju att hitta till vettigt pris, men blodpudding och spaghetti tillsammans var nog första gången jag har hört nån tänkt tillaga.
Citera
2016-05-15, 17:48
Medlem
MeanMEs avatar
Finns massor med pastarätter man kan laga till för endast några kronor.
Potatis med stuvad skicka/kassler och gröna ärtor kostar inte heller många kronor.
Ingen ost till och du dricker vatten.
Ris med grönsaksröra billigt som få.

En kopp kaffe ett glas mjölk/fil och en macka med en frukt till 10 kronor?

Så du kan till och med få pengar över utan några större problem och bli mätt och belåten.
Citera
2016-05-15, 18:24
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darth-Thure
I bygg på gymnasiet så är det lite svårt att få jobb om man bara är i skolan. Man måste vissa framfötterna som sagt. så vi blir utsparkade till praktikplatser på olika företag. och jag som sagt den ända ersättningen vi får är ju 30kr per dag.

Att köpa frukost och lunch på "stan" för 30 kronor är inte möjligt. Däremot är det inga problem att äta tre mål hemmalagad mat för 30 kronor/dag.
Citera
2016-05-15, 20:03
Medlem
christerys avatar
Beror väl lite på tid, matlagningsmöjligheter och kanhända kunskap i köket åxå. Om dom två första kriterierna inte är vettiga så hjälper det inte med vad man kan heller. Matlådor och kör storkok på helgerna är ju ett gammalt beprövat knep.

Jag körde ett tag med en varmhållningsugn eller vad man nu skall kalla den mackapären, stoppar in lunchen vid 9-fikat och sen är den lagom tills när man skall käka lunch. Alltså en sånhär som man laddar kvällen före http://www.clasohlson.com/se/Matl%C3%A5da/34-2917
Citera
2016-05-15, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Bacon och bruna bönor (plastkorv) går ju att hitta till vettigt pris, men blodpudding och spaghetti tillsammans var nog första gången jag har hört nån tänkt tillaga.

Bruna bönor? ska hela bygget lukta?
Citera
2016-05-15, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christery
Beror väl lite på tid, matlagningsmöjligheter och kanhända kunskap i köket åxå. Om dom två första kriterierna inte är vettiga så hjälper det inte med vad man kan heller. Matlådor och kör storkok på helgerna är ju ett gammalt beprövat knep.

Jag körde ett tag med en varmhållningsugn eller vad man nu skall kalla den mackapären, stoppar in lunchen vid 9-fikat och sen är den lagom tills när man skall käka lunch. Alltså en sånhär som man laddar kvällen före http://www.clasohlson.com/se/Matl%C3%A5da/34-2917

Ja naturligtvis själv så laddar jag upp med 3 matlådor just nu. Problemet är ju dock att den ända näringen man i stort sett kommer att få i sig är ju pasta,bruna bönor, bacon, potatis, diversegrönsaker m.m

Hela poängen är ju att man inte kan få i sig all näring och energi ur ett par ynka 30kr för ett helt fyspass inom måleri. ska man gå efter målerinämndens matersättning så får vi i stort sett betalt för en låda pasta vilket inte duger. Man kan tro att måleri bara handlar om att måla men i stort sett så är det ett jäkla arbetspass. Som man naturligtvis behöver näring och återhämtning vilket man inte heller får.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in