• 1
  • 2
2016-05-14, 11:09
Medlem
mrcostanzas avatar
3.8 hade jag i faste-socker. Är väl bra? Har kört lchf en tid med gått över lite mer till liebral kost med lite ris bl.a.

De säger att mellan 4-6 är bra värden inom vården men är då 3.8 lågt? Ja är inte orolig men tänkte om nån har bättre koll!
Citera
2016-05-14, 11:10
Medlem
Spontant känns 3.8 ganska lågt.
Citera
2016-05-14, 11:30
Medlem
mrcostanzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jourlistan
Spontant känns 3.8 ganska lågt.

Jaså, vad kan det bero på tro?
Citera
2016-05-14, 11:40
Medlem
neqers avatar
Det skulle kunna vara hypoglykemi vilket innebär att när du ätit en kolhydratrik måltid utsöndrar bukspottkörteln en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter måltiden intagits.

Vad för symptom känner du när du har lågt blodsocker?

Skulle annars kunna bero på nedsatt binjurebarksfunktion, nedsatt hypofysfunktion, nedsatt leverfunktion. Lågt fasteblodsocker kan även drabba patienter som fått magsäcken bortopererad.
Citera
2016-05-14, 12:03
Medlem
mrcostanzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neqer
Det skulle kunna vara hypoglykemi vilket innebär att när du ätit en kolhydratrik måltid utsöndrar bukspottkörteln en stor mängd insulin som finns kvar i blodet långt efter måltiden intagits.

Vad för symptom känner du när du har lågt blodsocker?

Skulle annars kunna bero på nedsatt binjurebarksfunktion, nedsatt hypofysfunktion, nedsatt leverfunktion. Lågt fasteblodsocker kan även drabba patienter som fått magsäcken bortopererad.

Har inte mätt mitt socker tidigare men om vi utgår från att det ofta är lågt så har jag känns mycket hjärtklappning (extraslag) Har även mjälleksem och ibland lite trötthet men egentligen tror jag alla dessa saker har med stress att göra då jag sover dåligt..

Jag mätte igår två timmar efter måltid, då låg det på 4.8
Citera
2016-05-14, 12:12
Medlem
neqers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrcostanza
Har inte mätt mitt socker tidigare men om vi utgår från att det ofta är lågt så har jag känns mycket hjärtklappning (extraslag) Har även mjälleksem och ibland lite trötthet men egentligen tror jag alla dessa saker har med stress att göra då jag sover dåligt..

Jag mätte igår två timmar efter måltid, då låg det på 4.8
Ok. Jag skulle kunna rada upp några av de symptom som hypoglykemi kan ge. Det kan alltså ge ett eller flera av dessa symptom:

Blekhet, darrningar, svettningar, svaghetskänsla, hjärtklappning, hunger, oro, koncentrationssvårigheter, irritation, trötthet, synstörningar, nedsatt närvarokänsla, kramper, koma.
Citera
2016-05-14, 12:29
Medlem
mrcostanzas avatar
Citat:
Ok. Jag skulle kunna rada upp några av de symptom som hypoglykemi kan ge. Det kan alltså ge ett eller flera av dessa symptom:

Blekhet, darrningar, svettningar, svaghetskänsla, hjärtklappning, hunger, oro, koncentrationssvårigheter, irritation, trötthet, synstörningar, nedsatt närvarokänsla, kramper, koma.

Okej, jag läste om hypoglykemi nu och det står att man ska ligga på 2,5 eller mindre:

Många uppger att de har hypoglykemi, utan att ha blivit undersökta om de har lågt blodsocker.

Man bör kontakta sin läkare och om möjligt få en blodsockermätare med sig hem. När man känner av symtomen, kan blodsockret mätas, och om man uppfyller alla de nedanstående kriterierna, hänvisas man till en internmedicinsk avdelning.

Blodsocker lägre än 2,5 mmol/l.
Karakteristiska symtom.
Symtom försvinner inom 10 minuter efter att man intagit glukos.
Citera
2016-05-14, 12:37
Medlem
neqers avatar
Citat:
Okej, jag läste om hypoglykemi nu och det står att man ska ligga på 2,5 eller mindre:

Många uppger att de har hypoglykemi, utan att ha blivit undersökta om de har lågt blodsocker.

Man bör kontakta sin läkare och om möjligt få en blodsockermätare med sig hem. När man känner av symtomen, kan blodsockret mätas, och om man uppfyller alla de nedanstående kriterierna, hänvisas man till en internmedicinsk avdelning.

Blodsocker lägre än 2,5 mmol/l.
Karakteristiska symtom.
Symtom försvinner inom 10 minuter efter att man intagit glukos.
Det kanske inte är det då.
Citera
2016-05-14, 12:38
Medlem
mrcostanzas avatar
Citat:
Det kanske inte är det då.

Hoppas inte!

det är säkert bara en noja som allt annat....
Citera
2016-05-14, 12:48
Medlem
neqers avatar
Citat:
Hoppas inte!

det är säkert bara en noja som allt annat....
Du är ju väldigt nära normalt värde för fasteblodsocker men du kanske känner av det något extra eftersom du är i underkant.
Citera
2016-05-14, 13:34
Medlem
3,8 är bra.
Citera
2016-05-14, 13:45
Medlem
mrcostanzas avatar
Citat:
Du är ju väldigt nära normalt värde för fasteblodsocker men du kanske känner av det något extra eftersom du är i underkant.

Ja men precis..nu äter jag bara 2 msk ris till måltiderna men ändå..dags å släppa oron kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in