Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-04-30, 14:27
  #25
Avstängd
Skulle gissa att det var i början på 80-talet som de blev såpass vanliga att man inte längre hajade till när man såg en, åtminstone i lite större städer.
Citera
2017-04-30, 14:33
  #26
Avstängd
Kanske sen vikingatiden.
Citera
2017-04-30, 18:02
  #27
Medlem
Kommer ihåg när jag såg min första neger irl det var 1986 och jag var 6 år gammal. I vår by fanns inga svarta förrän något år senare, såg min första neger i London. I Sverige var det nog samma år och sen i början på 90 fanns det rätt många adopterade svarta. Tror inte det fanns särskilt många svarta före 85 som faktiskt bodde i Sverige.
Citera
2017-04-30, 20:44
  #28
Medlem
Ördögs avatar
Kolla även denna gamla men inte alltför långa tråd!

(FB) Sveriges första neger?

Samt denna, som är tämligen lång, men som innehåller lite hågkomster och länkar för dem som vill studera negrernas gradvisa utbredning i Sverige.

(FB) Ordet "neger" (sammanfogad)

(FB) Ordet "neger" (sammanfogad)
http://www.op.se/allmant/jamtland/vi...-nagot-obekant
Citat:
Det finns säkert tusentals svenskar i "rätt" ålder som har minnen av hur spännande det var att se svarta människor för första gången. Skildringen i Populärmusik från Vittula av hur folk strömmade till kyrkan för att beskåda den besökande negern är ju allom bekant. Motsvarande scener måste ha utspelats på många håll under Folkhemmets glansdagar. Och mötena bör ha beskrivits ingående i ortens press.
__________________
Senast redigerad av Ördög 2017-04-30 kl. 21:22.
Citera
2017-05-01, 00:38
  #29
Medlem
Det har funnits färgade människor i Sverige sedan 1600-talet, några av de mest kända svarta på den tiden var Gustav Badin (1747-1822), John Panzio Tockson (Toxon) (1838-88) och Antoine Zamore 1736-1814. Totalt kom mellan 50 och 60 svarta till Sverige från 1600-talet fram till tidigt 1900-tal.
Den som är någorlunda bildad vet att alla nutidens människor härstammar från Afrika, och kommit till Europa via Mellanöstern, så frånsett att vi har en gen som via anpassningen till minskad solljus gett oss ljus hy är vi alla afrikanska araber.
Citera
2017-05-01, 00:42
  #30
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Den som är någorlunda bildad vet att alla nutidens människor härstammar från Afrika, och kommit till Europa via Mellanöstern, så frånsett att vi har en gen som via anpassningen till minskad solljus gett oss ljus hy är vi alla afrikanska araber.
Det är en sanning med modifikation att vi "alla kommer från Afrika". Den moderna europeiska människans förfäder, liksom många andra folkslags förfäder, utvandrade från Afrika.

Däremot är det ren lögn att påstå att det enda som skiljer oss genetiskt från ex nordafrikaner (vilket du torde avse med "afrikanska araber") är en gen som reglerar pigment. Det kan vem som helst förstå som har ett par normalt fungerande ögon och hjärna.
Citera
2017-05-01, 06:15
  #31
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Det har funnits färgade människor i Sverige sedan 1600-talet, några av de mest kända svarta på den tiden var Gustav Badin (1747-1822), John Panzio Tockson (Toxon) (1838-88) och Antoine Zamore 1736-1814. Totalt kom mellan 50 och 60 svarta till Sverige från 1600-talet fram till tidigt 1900-tal.
Den som är någorlunda bildad vet att alla nutidens människor härstammar från Afrika, och kommit till Europa via Mellanöstern, så frånsett att vi har en gen som via anpassningen till minskad solljus gett oss ljus hy är vi alla afrikanska araber.

Så är det enligt propaganda. Måste vara fler gener, eftersom svenskar tål komjölk i vuxenålder.
Citera
2017-05-01, 07:17
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Det har funnits färgade människor i Sverige sedan 1600-talet, några av de mest kända svarta på den tiden var Gustav Badin (1747-1822), John Panzio Tockson (Toxon) (1838-88) och Antoine Zamore 1736-1814. Totalt kom mellan 50 och 60 svarta till Sverige från 1600-talet fram till tidigt 1900-tal.
Den som är någorlunda bildad vet att alla nutidens människor härstammar från Afrika, och kommit till Europa via Mellanöstern, så frånsett att vi har en gen som via anpassningen till minskad solljus gett oss ljus hy är vi alla afrikanska araber.

Stämmer inte. Om människovarelser utvandrat från Afrika, innebär inte att alla varit negrer som transformerades till andra raser, utan snarare olika slags människoliknande varelser som levde på den kontinenten. Det du framför är ren propaganda utan belägg, mer teorisvammel.

Nuvarande forskning visar dessutom att negrer har inte neandertalgener som vita och asiater har.
Citera
2017-05-01, 08:47
  #33
Medlem
sajebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Den som är någorlunda bildad vet att alla nutidens människor härstammar från Afrika, och kommit till Europa via Mellanöstern, så frånsett att vi har en gen som via anpassningen till minskad solljus gett oss ljus hy är vi alla afrikanska araber.

Det där måste jag läsa så många gånger att jag lär mig det utantill, vem fan vill framstå som obildad.
Citera
2017-05-01, 09:46
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hette han inte Glenn Berry ?
Det stämmer, tack! Jag blandade ihop honom med lite andra basketkillar från USA, bl a Marvin Rich som dock är vit. Ja, Glenn Berry var nog den förste Sverigeboende negern i mitt medvetande. Vi pratar alltså tidigt sjuttiotal, då norrmän och finnar ansågs som exotiska element i landet.
Citera
2017-05-01, 09:52
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozznujen
Det finns en tråd om det.

(FB) Första svarta afrikanen på besök i Sverige?
Ja eller en ännu äldre tråd om samma sak....
(FB) Sveriges första neger?
Citera
2017-05-01, 09:52
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ladernacken
Den som är någorlunda bildad vet att alla nutidens människor härstammar från Afrika, och kommit till Europa via Mellanöstern, så frånsett att vi har en gen som via anpassningen till minskad solljus gett oss ljus hy är vi alla afrikanska araber.
Andra intressanta fakta är att vi härstammar från encelliga djur och har stigit upp ur havet för länge sedan. Sålunda är du och alla negrer härstammande från amöbor. Även vita förstås, men eftersom negrerna var "först", så är de på marginalen mer besläktade med ryggradslösa blötdjur än vad jag är.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback