2016-05-14, 08:05
Medlem
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jon...gelse-for-drap

Det här mordfallet reagerade jag lite på. En 37-årig man fick tre års fängelse för dråp på en 26-årig man i Huskvarna 2008. Verkar ha varit missbrukare som bråkade?

Jag har dödsboken men den räcker bara fram till år 2006 så kan inte kolla vem som dog, vet någon här?

Varför fick GM så kort straff? Minsta straffet för dråp är enligt lagen "fängelse, lägst sex och högst tio år."
Citera
2016-05-14, 12:23
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HateDespairRemorse

Jag har dödsboken men den räcker bara fram till år 2006 så kan inte kolla vem som dog, vet någon här?

Varför fick GM så kort straff? Minsta straffet för dråp är enligt lagen "fängelse, lägst sex och högst tio år."

Det finns en man som kan stämma in född 820813 född i Huskvarna död 081018 skriven där.
Eftersom jag inte vet om det är han skickar jag ett pm till dig med namnet.

Att straffet blev så kort kan ju bero på att den döde och en till bröt sig in nattetid in hos GM för att misshandla honom. Det borde väl vara förmildrande omständighet.
Senast redigerad av Gud-Runar 2016-05-14 kl. 12:26.
Citera
2016-05-14, 16:28
Medlem
Mandelbrots avatar
Offret, som alltså även var inbrottare och batongbrukare, tycks ha varit JΦnni RaimΦ SeppΦ SvenningssΦn, där Φ=o. Del av artikel nedan.
Citat:
Åklagare Anders Brokelind menar att upprinnelsen till händelserna i slutet av oktober ska ha varit ett svartsjukedrama. Men försvarare Jan-Inge Forsblad Dahne menar att det är en skuld på 7000 kronor som är bakgrunden till dådet. En kvinna som tidigare var tillsammans med 37-åringen plockade själv ut pengar från 37-åringens konto efter att 37-åringen enligt kvinnan ska ha gett sitt medgivande.

Tog platt-tv istället
När 37-åringen sedan begärde tillbaka pengarna via sms, fick han till svar att hon inte hade några pengar. De kom överens om att 37-åringen skulle få kvinnans platt-tv för att halvera skulden. Kvinnan var vid tidpunkten tillsammans med den dödade 26-åringen.
http://www.jnytt.se/article/skuld-mo...p-i-huskvarna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in