2016-05-13, 22:27
Medlem
IAmZooms avatar
Jag har alltid undrat varfr man i Sverige rent generellt vljer att fira studentexamen som ngot vldigt stort medan man knappt bryr sig nr man tar universitetsexamen? Detta gller bde hur man firar med klassen och privat med slkten. Att klara gymnasiet kan vem som helst gra medan en universitetsutbildning oftast r mycket svrare. Vad r frklaringen till detta?
Senast redigerad av IAmZoom 2016-05-13 kl. 22:48.
Citera
2016-05-13, 22:34
Bannlyst
Sammanhllning
Citera
2016-05-13, 22:35
Medlem
nihilverums avatar
Nr jag tog examen frn KTH s var det en diplomeringsceremoni i stadshuset inklusive en finmiddag. Det skulle i alla fall jag sga r ett strre firande n studentflaken. Det kanske inte finns liknande p alla svenska hgskolor och universitet dock?
Citera
2016-05-13, 22:38
Medlem
IAmZooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Nr jag tog examen frn KTH s var det en diplomeringsceremoni i stadshuset inklusive en finmiddag. Det skulle i alla fall jag sga r ett strre firande n studentflaken. Det kanske inte finns liknande p alla svenska hgskolor och universitet dock?

Alla fr inte g till stadshuset. r ett antal platser varje r. Skulle inte kalla det ett strre firande, dremot finare, helt klart!
Citera
2016-05-13, 22:43
Medlem
IAmZooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundeeunited
Sammanhllning

Jo, det kper jag. Men privat med familj och slkt d? ven dr r det inte heller rent generellt ngon stor grej jmfrt med nr man tar studentexamen.
Senast redigerad av IAmZoom 2016-05-13 kl. 22:50.
Citera
2016-05-13, 23:30
Medlem
rebekks avatar
Egentligen borde slutet p nian firas mest, d man r frdig med det "obligatoriska" i Nordkorea.. host Sverige, fel, ltt att blanda ihop..
Citera
2016-05-14, 00:02
Medlem
Fr att p frldrarnas tid s var det stort att g klart p gymnasiet fr nsta dag kunde man bara knacka p nrmsta fretag och s hade man jobb direkt efter intervjun. S det r mer en tradition.

Idag r det antingen inskrivning p arbetsfrmedlingen, hgskola efter sommarlovet eller brja p skitjobbet som gller efter gymnasiet. S egentligen r dr inte mycket att hurra fr att ha klarat gymnasiet.

Men r ett utspring och att sitta p ett flak ngot speciellt egentligen? Mnga universitet har ju finmiddag och ngon form av diplomutdelning. Det knns vl mycket bttre enligt mig.
Citera
2016-05-14, 01:44
Medlem
Kan jante spela in? Alla tar studenten (nja) medan endast en del avslutar en universitetsutbildning.
Citera
2016-05-14, 06:57
Medlem
Jag tror det handlar om att studenten r ngot som mnga tar samtidigt i kombination med att det r en frigrelse frn skolan till hemmaplan; mnga flyttar efter studenten hemifrn och brjar bilda sig ett eget liv p ett helt annat stt.

P universitetet tar man examen lite nr som helst under ret och man r redan vuxen s det r inte en lika stor grej relativt stt. Men visst har mnga utbildningsprogram och fakulteter egna examensceremonier och -fester ven om de inte syns lika mycket som de brlande studentflaken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in