Citat:
Ursprungligen postat av
Cameltotem
Folk säger hela tiden att bostadsrätt är en investering och man går alltid plus.
Förstår att hyresrätt är slänga pengar i sjön MEN.
1. Bostadsrätt har fortfarande en dyr avgift i månaden, kollade nyss på en tvåa som har samma avgift som en hyra.
2. Du behöver betala av ett lån så du har ränta du inte får tillbaka.
3. Självklart stiger din bostad i värde men vad spelar det för roll när du ska köpa en ny bostad, för den kommer också ha stigit i värde?
Hur fan ska man kunna gå plus på det här?
Det många gör fel är att utgå från att värdet alltid stiger realt, och att dom aldrig kommer tvingas sälja under en period då värdet är lägre ( om något sådan ens skulle kunna inträffa i deras värld )
Enkelt uttryckt har så många år av uppgång skadat folks riskmedvetenhet och invaggat dom i tryggheten att det aldrig kan gå annat än upp.
Fördelen med bostadsrätt är att du i större utsträckning
har möjlighet att göra en vinst, något som inte är garanterat men som ändå är ett plus jämfört med hyresrätt, där du betalar en premie i form av utebliven chans till vinst mot förmånen att själv inte riskera något kapital, samt att kunna ändra boende när det själv passar utan att fundera över priserna på marknaden.
En annan fördel är att du kan bygga om och inreda efter eget tycke och smak, något som du i hyresrätt är begränsad i, en del värdesätter en sådan möjlighet medans andra inte finner det lika viktigt.
Själv bor jag i hyresrätt eftersom jag vill bo exakt där jag bor, äger dock en fastighet i ett område där jag inte vill bo så den hyr jag ut istället.
Många väljer idag bostadsrätt av flera skäl, ett stort skäl är att man tror sig göra vinst, vilket tillsammans med bristen på vettiga hyresrätter eldar på marknaden, kombinerat med i princip obefintliga kostnader för att låna dessa pengar.