2016-05-13, 09:19
Medlem
Cameltotems avatar
Folk säger hela tiden att bostadsrätt är en investering och man går alltid plus.

Förstår att hyresrätt är slänga pengar i sjön MEN.

1. Bostadsrätt har fortfarande en dyr avgift i månaden, kollade nyss på en tvåa som har samma avgift som en hyra.

2. Du behöver betala av ett lån så du har ränta du inte får tillbaka.

3. Självklart stiger din bostad i värde men vad spelar det för roll när du ska köpa en ny bostad, för den kommer också ha stigit i värde?

Hur fan ska man kunna gå plus på det här?
Citera
2016-05-13, 09:26
Medlem
note-its avatar
Det är inte självklart att en br stiger i värde. Men nu har utvecklingen varit så de senaste åren. Värdeökningen har varit större än lånekostnaderna.
Visst, det är en risk placering men den stora fördelen är att du kanske kan få en bostad i ett område du gärna vill bo i. Eller åtminstone i närheten av det.
Citera
2016-05-13, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem
Folk säger hela tiden att bostadsrätt är en investering och man går alltid plus.

1. Bostadsrätt har fortfarande en dyr avgift i månaden, kollade nyss på en tvåa som har samma avgift som en hyra.

3. Självklart stiger din bostad i värde men vad spelar det för roll när du ska köpa en ny bostad, för den kommer också ha stigit i värde?

Det många gör fel är att utgå från att värdet alltid stiger realt, och att dom aldrig kommer tvingas sälja under en period då värdet är lägre ( om något sådan ens skulle kunna inträffa i deras värld )

Enkelt uttryckt har så många år av uppgång skadat folks riskmedvetenhet och invaggat dom i tryggheten att det aldrig kan gå annat än upp.

Fördelen med bostadsrätt är att du i större utsträckning har möjlighet att göra en vinst, något som inte är garanterat men som ändå är ett plus jämfört med hyresrätt, där du betalar en premie i form av utebliven chans till vinst mot förmånen att själv inte riskera något kapital, samt att kunna ändra boende när det själv passar utan att fundera över priserna på marknaden.

En annan fördel är att du kan bygga om och inreda efter eget tycke och smak, något som du i hyresrätt är begränsad i, en del värdesätter en sådan möjlighet medans andra inte finner det lika viktigt.

Själv bor jag i hyresrätt eftersom jag vill bo exakt där jag bor, äger dock en fastighet i ett område där jag inte vill bo så den hyr jag ut istället.

Många väljer idag bostadsrätt av flera skäl, ett stort skäl är att man tror sig göra vinst, vilket tillsammans med bristen på vettiga hyresrätter eldar på marknaden, kombinerat med i princip obefintliga kostnader för att låna dessa pengar.
Citera
2016-05-13, 09:38
Medlem
AlphaXrays avatar
jag bor i en bostadsrätt (2 ROK) och har 2150kr i avgift. Motsvarande hyresrätt med samma byggår landar runt 6-8k kr.
Även om räntan skulle total skena är det i mitt fall billigare att äga.

Edit: Ofta har äldre bostadsrätter högre avgift. Nya föreningar brukar ta högre instats/kostnad för lägenheterna och mindre avgift.
Citera
2016-05-13, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlphaXray
jag bor i en bostadsrätt (2 ROK) och har 2150kr i avgift. Motsvarande hyresrätt med samma byggår landar runt 6-8k kr.

Edit: Ofta har äldre bostadsrätter högre avgift. Nya föreningar brukar ta högre instats/kostnad för lägenheterna och mindre avgift.

Hur stora lån har du?
Citera
2016-05-13, 09:47
Medlem
Citat:

En BR har avgift och ett hus har höga underhållskostnader, har aldrig bott i en hyresrätt men inte självklart att det skulle bli dyrare, speciellt inte om du köper bostad idag till dessa vanvettiga priser.
Citera
2016-05-13, 09:59
Medlem
Citat:

Fast nya föreningar är ju absolut de som måste ha högre avgifter? Det är ju oftast en förenings stabilitet samt uträknat på utgifter kontra vad det måste dra in som bestämmer vad avgiften är. Jag själv bor i en br som byggdes 2005 och våra avgifter har precis sänkts eftersom förening nu funnits i 11 år och bubblat på. De har ju massa pengar de ska hova in som de ligger ute med för allt det köpt upp? Att någon ny/gammal förening skulle ta högre/lägre insats är ju helt fel med tanke på att du aldrig tar ett bostadslån genom din förening utan alltid genom en bank där det är standard med 15% som kontantinsats!
Senast redigerad av fishbon3 2016-05-13 kl. 10:02.
Citera
2016-05-13, 10:01
Medlem
Conceptions avatar
1) Jämför du standarden på en bostadsrätt med X kr i avgift med en hyresrätt som har X kr i hyra så är vanligtvis standarden på bostadsrätten avsevärd högre.

Nu bor jag i villa men för några år sen tittade jag på bostadsrätt/hyresrätt och fann att vid samma byggår på husen så låg bostadsrätt under hälften av vad hyran på en lika stor hyresrätt gjorde.

2) Det är sant men om avgift + ränta är lägre än hyra så är det ändå bättre. Man får tänka på att i en hyresrätt så betalar du någon annans avgift + ränta + vinst.

3)Även om andra bostadsrätter stigit i värde vid bostadsbyte så har du ändå gjort en vinst i slutänden. Det är endast vid prisnedgångar som det blir en förlust för dig.

Highbanker tycker jag annars tar upp fördelarna och nackdelarna ganska så bra. Ett tillägg är väl att vid bostadsrätter har man vanligtvis "bättre" grannar.
Citera
2016-05-13, 10:01
Medlem
Citat:

Fast nya föreningar är ju absolut de som måste ha högre avgifter? Det är ju oftast en förenings stabilitet samt uträknat på utgifter kontra vad det måste dra in som bestämmer vad avgiften är. Jag själv bor i en br som byggdes 2005 och våra avgifter har precis sänkts eftersom förening nu funnits i 11 år och bubblat på. De har ju massa pengar de ska hova in som de ligger ute med för allt det köpt upp? Att någon ny/gammal förening skulle ta högre/lägre insats är ju helt fel med tanke på att du aldrig tar ett bostadslån genom din förening utan alltid genom en bank där det är standard med 15% som kontantinsats!
Citera
2016-05-13, 10:02
Medlem
AlphaXrays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av highbanker
Hur stora lån har du?

Köpte lägenheten för 1,3 milj kr och lånade 900k kr. Har nu lite under 600k kr i lån. Första ägare och huset är 5 år gammalt nu.

Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
En BR har avgift och ett hus har höga underhållskostnader, har aldrig bott i en hyresrätt men inte självklart att det skulle bli dyrare, speciellt inte om du köper bostad idag till dessa vanvettiga priser.

Helt klart, man får väga + och - på enskilda objekt. Ibland kan hyres vara billigare och i andra fall kan bostadsrätt vara billigare. Går vitvarorna sönder i en hyres är nya bara ett samtal bort medans på hus/bostadsrätt får man snällt betala.
Citera
2016-05-13, 10:06
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Går vitvarorna sönder i en hyres är nya bara ett samtal bort medans på hus/bostadsrätt får man snällt betala.
Sant. Men i en hyresrätt så får du vanligtvis låg standard på vitvarorna. Du är även fast vid samma storlek på ex. kyl/frys om du skulle önska dig något större.
Citera
2016-05-13, 10:07
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cameltotem

1. Vad är det för objekt du jämför? Är de likvärdiga? Och kan man överhuvudtaget ens lägga vantarna på hyresrätten utan att köa i 20 år?

2. Vad är det som säger att du måste betala av hela lånet? Allt du amorterar är ett sparande till dig själv och ju mer du amorterar desto lägre blir din kostnader. I hyresrätten saknas helt denna möjlighet. Kostnaden för räntor är ytterst marginell idag och totalt sett blir det nästan alltid billigare att ha lånen själv.

3. Stiger bostaden i värde är det lättare att byta upp sig i framtiden. Den som väljer att hyra ett helt arbetsliv kommer ha det betydligt svårare att kunna bo som hen vill.

Ibland handlar det inte bara om att gå plus. Det finns ett värde i att kunna välja exakt var man vill bo helt utan att köa i 100 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in