Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-11, 19:23
  #1
Medlem
Tjabba,

Jag köpte en WIFI IP kamera men lyckas inte att få den att fungera, jag googlade, tittade på YouTube och blev bara förvirrade och nu ge jag upp att försöka själv.
Jag behöver endast hjälp med att få det att synas på mitt nätverk, inga program på PC eller på min Android se den.
Min Router är från Telia och kameran är den här http://www.gearbest.com/ip-cameras/pp_330680.html
Jag testade koppla det direkt till router med kabel och det blir inte synligt för alla andra program som tex Ivideon, inget annat se kameran.

HJÄLP!
Citera
2016-05-11, 20:02
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Tjabba,

Jag köpte en WIFI IP kamera men lyckas inte att få den att fungera, jag googlade, tittade på YouTube och blev bara förvirrade och nu ge jag upp att försöka själv.
Jag behöver endast hjälp med att få det att synas på mitt nätverk, inga program på PC eller på min Android se den.
Min Router är från Telia och kameran är den här http://www.gearbest.com/ip-cameras/pp_330680.html
Jag testade koppla det direkt till router med kabel och det blir inte synligt för alla andra program som tex Ivideon, inget annat se kameran.

HJÄLP!

Har du satt i sladden till kameran så den har el?
Citera
2016-05-11, 20:14
  #3
Medlem
Ondquists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Jag köpte en WIFI IP kamera men lyckas inte att få den att fungera
Om du bara behöver se den inom lokala nätet behöver du inte sätta upp någon port forwarding i routern.

Ta reda på vilken port kameran är satt på som standard, plugga sedan in den med kabel och kolla i routern viken IP-adress som har tilldelats.

Logga in med browser på denna LAN-adress och på rätt port och med default user och password, så kan du sedan sätta upp WiFi samt byta till eget password, byta till annan port etc.

Sedan är det bara att starta om kameran utan Ethernetkabel och låta den jobba under WiFi. Kolla i routern om den fått en annan IP-adress än med kabel, kan bli så på vissa fabrikat.

Ibland behövs en plugin till browsern också för att kunna använda kameran optimalt, sådant brukar detekteras automatiskt och generera nerladdning av korrekt fil.

När allting funkar lokalt inom LAN:et blir nästa steg att komma åt kameran från yttervärlden, om så önskas. Dynamisk DNS-tjänst underlättar, plus att porten ska pekas i routern till kamerans lokala adress.
Citera
2016-05-11, 20:43
  #4
Moderator
Protons avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara (Nätverk)
/Moderator
Citera
2016-05-13, 09:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Har du satt i sladden till kameran så den har el?
Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Om du bara behöver se den inom lokala nätet behöver du inte sätta upp någon port forwarding i routern.

Ta reda på vilken port kameran är satt på som standard, plugga sedan in den med kabel och kolla i routern viken IP-adress som har tilldelats.

Logga in med browser på denna LAN-adress och på rätt port och med default user och password, så kan du sedan sätta upp WiFi samt byta till eget password, byta till annan port etc.

Sedan är det bara att starta om kameran utan Ethernetkabel och låta den jobba under WiFi. Kolla i routern om den fått en annan IP-adress än med kabel, kan bli så på vissa fabrikat.

Ibland behövs en plugin till browsern också för att kunna använda kameran optimalt, sådant brukar detekteras automatiskt och generera nerladdning av korrekt fil.

När allting funkar lokalt inom LAN:et blir nästa steg att komma åt kameran från yttervärlden, om så önskas. Dynamisk DNS-tjänst underlättar, plus att porten ska pekas i routern till kamerans lokala adress.

Hej,

Jag kopplade kameran med nätkabel till router, tog reda på kameras IP, skrev IP på browser men "sidan kunde inte visas", hur ta jag reda på på porten?

BILD FRÅN ROUTER

Camlytics " http://camlytics.com/" kunde hitta den men bara med kabel. inte via WIFI.

Nu är det bara göra den att synas på WIFI.
Tror ni att det går att göra det?
Citera
2016-05-13, 15:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reborn-swe
Ja



Hej,

Jag kopplade kameran med nätkabel till router, tog reda på kameras IP, skrev IP på browser men "sidan kunde inte visas", hur ta jag reda på på porten?

BILD FRÅN ROUTER

Camlytics " http://camlytics.com/" kunde hitta den men bara med kabel. inte via WIFI.

Nu är det bara göra den att synas på WIFI.
Tror ni att det går att göra det?

Kontakta deras kundsupport möjligtvis?
Citera
2016-05-13, 18:58
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Kontakta deras kundsupport möjligtvis?

Det vore bra om dem kunde svara mig men det gör dem inte
Citera
2016-05-13, 21:34
  #8
Medlem
Ondquists avatar
Du har ju redan fått instruktioner för hur du går tillväga.

Var det något speciellt du inte förstod så får du fråga om sådant.
Citera
2016-05-16, 08:15
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
Du har ju redan fått instruktioner för hur du går tillväga.

Var det något speciellt du inte förstod så får du fråga om sådant.

Ja och nej, JA att jag fick instruktioner och NEJ att det hjälpte inte så jag måste fortsätta att fråga om hjälp.
Citera
2016-05-16, 08:26
  #10
Medlem
Nu är det fixat!

Den enda sätt att göra kameran att fungera på WIFI och komma åt inställningar är genom officiella SRICAM appen.

Varje gång jag försökte registrera ett konto med min epost kunde jag inte gå vidare till jag märkte att varje gång jag skrev min epost kompletterade mobilen automatiskt det men efter den la mobilen till mellanslag så appen reagerade på det och det blev fel.

Jag knappade för hand utan mellanslag och fick tillgång till inställningar och därefter IP adress, sätta på WIFI, övriga inställningar etc.

Nu satt jag kameran på mitt IVIDEON konto och den fungerar fint.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback