2016-05-09, 11:07
Medlem
Vilken syra är bäst för att få bort kalk? Jag har tillgång till alla möjliga syror, typ saltsyra, svavelsyra, sulfonsyra, ättiksyra, fosforsyra, citronsyra osv... Finns det nån tabell eller nåt som visar vilken som funkar bäst? Något experiment som förklarar varför?
Citera
2016-05-09, 11:15
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagiz
Vilken syra är bäst för att få bort kalk? Jag har tillgång till alla möjliga syror, typ saltsyra, svavelsyra, sulfonsyra, ättiksyra, fosforsyra, citronsyra osv... Finns det nån tabell eller nåt som visar vilken som funkar bäst? Något experiment som förklarar varför?

Fosforsyra kan du med fördel använda.
Citera
2016-05-09, 11:22
Medlem
PolitisktKlarsynts avatar
Jag hade kört med vanlig citronsyra.
Citera
2016-05-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Fosforsyra kan du med fördel använda.

Citat:
Ursprungligen postat av PolitisktKlarsynt
Jag hade kört med vanlig citronsyra.
Tack, jo de fungerar bägge två men vilken av dem är bäst? Och hur står de sig jämfört med saltsyra eller kanske oxalsyra?
Citera
2016-05-09, 12:47
Medlem
Asså, ska du försöka få bort kalkrester i badrummet skulle jag köra på citronsyra->ätticksyra->Fosforsyra, mer än det så kommer du lösa upp både kalket och vad de nu sitter på. Om du diinfekterat toaletter eller något annat på sistone med klorin skulle jag vara försiktig, då klorin+syra=klorgas=död TS, luktar åt helvette dessutom

Nu var det några år sen jag läste kemi B, men är ganska säker på att alla syror kommer kunna lösa upp kalk.
http://www.formelsamlingen.se/alla-a...syrakonstanter Där har du en sida som visar svaga syror, de starkaste syrorna högst upp. Det är en logaritmisk skala så oxalsyra är typ 3000 gånger starkare än ätticksyra
Citera
2016-05-09, 13:49
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagiz
Tack, jo de fungerar bägge två men vilken av dem är bäst? Och hur står de sig jämfört med saltsyra eller kanske oxalsyra?

Saltsyra är effektiv men är också en otrevlig kemikalie. Den är starkt frätande och avger farliga ångor. Fosforsyra är basen i dom flesta kalklösande rengöringskemikalierna. Fortfarande en stark syra men inte lika otrevlig som saltsyra. Båda bör användas med handskar och skyddsglasögon.

Ättika fungerar också bra som kalklösare. Måttligt giftig, luktar mer starkt än farligt.

Citronsyra är i fast form, som kristaller, och löser upp kalk på ett bra sätt. Inte alls lika starkt men får man in citronsyrakristaller under naglarna så kommer det börja svida lite.

Oxalsyra bör undvikas eftersom oxalsyrans salter, oxalater, är giftiga för människan.
Citera
2016-05-16, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SillyWalks
Asså, ska du försöka få bort kalkrester i badrummet skulle jag köra på citronsyra->ätticksyra->Fosforsyra,
Jag har rengjort "kalkade" glas med väteperoxid. Fast skulle jag städa badrummet hade jag antagligen kört på någon för jobbet avsedd kemikalie-blandning. Kalkbort, rött skit, säljs bland annat på ÖoB fungerar bra i det avseendet.
B!
Citera
2016-05-23, 00:30
Medlem
Prometiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Saltsyra är effektiv men är också en otrevlig kemikalie. Den är starkt frätande och avger farliga ångor. Fosforsyra är basen i dom flesta kalklösande rengöringskemikalierna. Fortfarande en stark syra men inte lika otrevlig som saltsyra. Båda bör användas med handskar och skyddsglasögon.

Ättika fungerar också bra som kalklösare. Måttligt giftig, luktar mer starkt än farligt.

Citronsyra är i fast form, som kristaller, och löser upp kalk på ett bra sätt. Inte alls lika starkt men får man in citronsyrakristaller under naglarna så kommer det börja svida lite.

Oxalsyra bör undvikas eftersom oxalsyrans salter, oxalater, är giftiga för människan.

Nonsens hela vägen. 1. Saltsyra är ineffektivt. 2. Saltsyra är inte starkt frätande och avger inte farliga ångor. 3. Fosforsyra är ingen bas, utan en syra. 4. Fosforsyra är en svag syra och trevligare än saltsyra. 5. Ingen av syrorna bör användas med handskar och skyddsglasögon. 6. Ättika fungerar inte som kalklösare. 7. Oxalsyra bör användas, då dess salter inte är giftiga för människan.

Sverige tjänar på invandringen och feminism är bra, vill jag hälsa hen. Jag har läst allt på bloggar och spalter skrivna av journalister, som givetvis vet allt.
Citera
2016-05-23, 09:55
Medlem
GalFisks avatar
Prometium svamlar.

För att hitta en bra syra, se på vilka som har lättlösliga kalciumsalter.
Oxalsyra->Kalciumoxalat (0.67 mg/L)
Fosforsyra->Kalciumfosfat (0.2 g/L)
Citronsyra->Kalciumcitrat (0.95 g/L)
Svavelsyra -> Calciumsulfat (2.4 g/L)
Ättika->Calciumacetat (347 g/L)
Saltsyra->Kalciumklorid (811 g/L)

Se sen på vad din yta/apparat tål. Svavelsyra och saltsyra käkar exempelvis med glädje många material som du kanske hellre vill behålla. Ättika kan skada marmor.

Ser man på MSDS för avkalkningsmedel, innehåller de oftast citronsyra och/eller fosforsyra. Fördelarna med dessa syror är att de är skapligt effektiva, relativt ofarliga, inte luktar/ångar, och även löser upp rost. Jag tror dock ättika ett bättre medel för ytor/apparater som tål det, och om man kan stå ut med lukten.
Citera
2016-05-23, 22:25
Medlem
Prometiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Prometium svamlar.

För att hitta en bra syra, se på vilka som har lättlösliga kalciumsalter.
Oxalsyra->Kalciumoxalat (0.67 mg/L)
Fosforsyra->Kalciumfosfat (0.2 g/L)
Citronsyra->Kalciumcitrat (0.95 g/L)
Svavelsyra -> Calciumsulfat (2.4 g/L)
Ättika->Calciumacetat (347 g/L)
Saltsyra->Kalciumklorid (811 g/L)

Se sen på vad din yta/apparat tål. Svavelsyra och saltsyra käkar exempelvis med glädje många material som du kanske hellre vill behålla. Ättika kan skada marmor.

Ser man på MSDS för avkalkningsmedel, innehåller de oftast citronsyra och/eller fosforsyra. Fördelarna med dessa syror är att de är skapligt effektiva, relativt ofarliga, inte luktar/ångar, och även löser upp rost. Jag tror dock ättika ett bättre medel för ytor/apparater som tål det, och om man kan stå ut med lukten.

Nu gafflar du lite väl mycket, eller vad tycker du själv?
Citera
2016-05-24, 13:06
Medlem
GalFisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometium
Nu gafflar du lite väl mycket, eller vad tycker du själv?
Det är lite knivigt i detta skedet, bäst att besticka eller sticka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in