2016-05-08, 20:53
Medlem
Hej! Jag försöker klura ut hur man använder räknestickor, föregångaren till den moderna miniräknaren, men det går inget vidare. Finns få hemsidor med manualer och de finns är väldigt krångliga. Om det finns någon där ut som vet hur de funkar hade de varit grymt att veta hur man gjorde! Behöver knappast räkna avancerat, bara enkel addition, subtraktion, multiplikation och division.
Citera
2016-05-08, 21:12
Medlem
beardbraids avatar
Jag tänkte säga ring min pappa men han sover nog redan och så är det flashback....

Då får jag ge dig en länk du säkert har redan.
http://www.sliderulemuseum.com/
Citera
2016-05-08, 21:32
Medlem
Jag är född 1961. Vi var nog den sista årskullen som hade Räknesticka på Schemat. Gå på gamla Gubbar som mig. Jag har glömt hur man gjorde. Det sägs att "Månlandningen" räknades ut med räknesticka.
Citera
2016-05-09, 07:46
Medlem
Addition och subtraktion får du göra i huvudet. För att multiplicera 41 med 72, sätt 1 på den ena skalan (A) mitt för 41 på den andra (B), och läs av resultatet på (B) vid 72 på (A). Det ser ut att vara ungefär 2950. Observera att du måste hålla rätt på storleksordningarna själv; samma skalstreck kan stå för t.ex. 2.95, 295 eller 2950.
Division gör du på samma sätt fast tvärtom!
Citera
2016-05-09, 22:56
Medlem
Enklast är att tänka på att multiplikation av tal är att addera deras logaritmer att dividera att minska med logaritmen. Har man kläm på detta får man till det med en sticka. Att lära sig att flytta hit och dit ger ingen förståelse och heller ingen kunskap som man minns.

Ett plus med räknesticka är att det ger en intuitiv förståelse för Benford's lag. det ger inte en räknedosa. https://www.youtube.com/watch?v=vIsDjbhbADY
Citera
2016-05-12, 13:36
Medlem
Jag använder fortfarande räknesticka ibland. I skolan och på Chalmers fanns inget annat på min tid, tog studenten 68. Klart snabbare för överslagsberäkningar och om man ska göra flera multiplikationer på en gång. Ex omvandla nm till km eller beräkna hur lång tid det tar att köra 50 km, 70 km osv. Och att räkna ut hur långt man kan se från en fyr (jfr annat inlägg).
Och som sagt, Stickan klarar multiplikationer , division, rot och kvadraten, trigonometri och sådant. Men inte addition.
Det finns en app som simulerar en räknesticka på mobil eller dator.
Om du inte hittar något så har jag en liten kurs om räknestickan och en Hermodskurs i räknestickan, del 2.

Intressant , Oscar, att du tog upp Benfords lag.
Senast redigerad av AlgotR 2016-05-12 kl. 13:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in