2005-11-24, 15:18
Medlem
Alt-Tabs avatar
Hej på Er!

Min sons Xbox är chippad med ett chip (Alladin XT tror jag det heter).

Jag har ännu inte gjort något med mjukvaran i Xboxen, typ bootat upp med skiva som laddar in ny mjukvara eller så..

Vad bör jag göra med den (i mjukvaruväg) för att få ut maximalt av den?

Vad kommer jag då kunna göra med xboxen som jag inte kan idag?

Vad jag förstår så finns det ord i denna värld som heter dashboard och liknande..

Berätta mer för en novis pappa!

Tack på förhand!
Citera
2005-11-24, 19:54
Medlem
aerks avatar
Har du läst på om chippet på olika sidor? T.ex. http://www.allmodchip.com/Aladdin_Ad...p_p_16147.html

www.xbox-scene.net - Är en bra sida om man vill läsa på om det som händer i krysslådansvärld.

Googla! Allt finns. Jag äger inte ens en Xbox, men jag har hjälpt polare med dom och allt har jag hittat via google!
Citera
2005-11-24, 20:09
Medlem
Haecceitys avatar
Släng in en större hårddisk, ända upp till 300GB. Sedan får ni väl sätta er och ladda hem spel

Vad gäller dashboard, föreslår jag Evolution, enklast.
Citera
2005-11-24, 23:45
Medlem
Alt-Tabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haecceity
Släng in en större hårddisk, ända upp till 300GB. Sedan får ni väl sätta er och ladda hem spel

Vad gäller dashboard, föreslår jag Evolution, enklast.

mmm jag förstår att man får söka sig till svaren själv.

Men på de flesta ställena (forum och div guider) ges tipsen och svaren på en sådan nivå att man tror att de som skrivit guiderna skrivit dem åt sig själva och inte för att andra ska kunna förstå och lära sig något av dem.

Släng in en större HD... Jaha... och det är bara att byta rakt av?

Naaa det är en massa annat man måste veta och ha oxå antar jag?

Programvara t.ex.

Men jag förstår att man ska ha något som heter "dashboard",som jag antar är likt windows skrivbord?

Därifrån kan man sedan ha ytterligare småprogram som kan en massa saker?

ftp, kika på jpeg, ladda in mer spel på HDn (om den är större än 7 Gb dvs) mm mm..

Det verkar som om jag får "googla" vidare...

Thanks anyway...
Citera
2005-11-25, 00:30
Medlem
Better_Halfs avatar
Jag har en större disk i min box men vet inte vad som krävs för att installera en själv då jag köpte min box med större disk installerad redan.

Jag har ett annat chip än dej så det är ju inte exakt samma sak, men jag bootar min box med chippet aktiverat genom att starta den på den lilla knappen, och jag bootar boxen utan chip genom att starta på dvdn's eject knapp.

Hur startar du din box med och utan chip? och vad händer om du startar den med chip aktiverat nu?

Jag har installerat om min dashboard på lådan efter att jag köpt den och har provat flera dashboards, klart är Mediacenter bäst och väldigt enkelt, och är fortfarande under ständig utvecklning! besök console.se och sök reda på deras "consoledisc" har för mig att dom har den. Ladda hem ison och brän till en dvd eller cd, boota sedan den skivan på boxen med chippet aktiverat, då kan du genom en enkel meny välja att installera en Dashboard.

Dock tror jag du måste installera en annan dashboard först, t.ex evolutionX för att sedan manuellt installera mediacenter som dashboard, finns en enkel guide för detta på console.se, i korta drag går det ut på att först installera evolutionx, sedan manuellt lägga in mediacenter på boxen (lättast via ftp från din dator) och sedan ändra configen på xboxen (också genom att editera och uppdatera från din dator) för att få boxen att boota med mediacenter.

ah, det är för sent för att skriva sånt här för mig, hoppas du blev lite klokare.
Citera
2005-11-25, 00:40
Medlem
Man behöver i pricip bara ett program det är Xbox mediacenter det gör det mästa. sedan kan du behäva
dvd2Xbox för att kopiera dina orginalspel till hårdisken och
Enigma videomode selector, om du har HDTV och HD pack.
byter du hdd finns det utills byggda på EvolutionX

Alla program finns på IRC kanalen #xbins på EFNET.

När det gäller dash är det självklart XBMC man skall ha EvolutionX ser mycket omodernt ut. Startar du med XBMC ser det riktig proffetionelt ut, och mycket enkel navigering och bilder på alal spel du har på HDD´n.

Enda som är lite klurigt är om du skall steema filmer från någon annan dator än från Xboxen. Finns dock guider för det.
Citera
2005-11-25, 11:14
Medlem
Alt-Tabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Better_Half
Hur startar du din box med och utan chip? och vad händer om du startar den med chip aktiverat nu?
.....
ah, det är för sent för att skriva sånt här för mig, hoppas du blev lite klokare.

Tack för svaren!

Jag väljer precis som Du att starta med den lilla eller stora knappen.

Den lilla knappen startar Xboxen med mod-chippet (Xecuter2 med blått X syns på skärmen).

Den stora (eject) startar Xboxen på klasiskt vis!

Jag kan nu spela brända spel om jag startar med den lilla knappen, men jag är ute efter mer funktioner som Ni förstår.

De svar jag fått är en bra hjälp på vägen!

Tack!
Citera
2005-11-25, 12:50
Medlem
Ladda hem filen som finns här http://forum.psxcare.com/support/showthread.php?t=13532.
Det ska nog hjälpa lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in