Citat:
Ursprungligen postat av
Whaaam
Jag är nog "intermediate" när det gäller både erfarenhet och teoretisk kunskap snarare än riktigt erfaren eller nybörjare. Jag skulle dock säga såhär:
Överlag ser guiden bra ut, och det mesta är sånt jag själv håller med om. Jag tycker speciellt mycket om myten om kalven - den tycker jag illustrerade väldigt väl något som många nybörjare (inklusive mig själv en gång i tiden) inte fattar fullt ut.
Min främsta kritik gäller exempelschemat. Jag tror det blir för mycket av både böj och framför allt mark i det upplägget. Beroende på genetik tror jag det kan överbelasta många. Samtidigt blir det ju lite obalanserat. Vad hände med övre rygg t ex? Håller inte heller med om att rodd eller (framför allt) pullups kan användas som substitut till marklyft.
Jag undrar om ens styrkelyftare kör så "minimalistiskt" och skulle då hellre föreslå Starting Strength. Finns ingen anledning att uppfinna hjulet på nytt.
Annars tror jag detta kan hjälpa många nybörjare på traven

Tack för dina synpunkter.
Det går utmärkt att bara välja SS eller liknande, jag tror till och med att jag skrev det i guiden. Schemat är i princip identiskt med några förändringar, och det är för att jag ville ha allt på FB och inte förlita mig på länkar (som dör).
SS har faktiskt marklyft varje pass till en början, många missar den biten av programmet. Vad gäller volymen så har jag tillförsikt att det är lagom även om det ser mycket ut för någon som flyttar tyngre vikter, och det finns dessutom en inbyggd viktregulering ("sänk om du inte klarar 3 reps"). Nybörjare lyfter väldigt lätt samtidigt som de behöver träna på rörelsen, därav den höga volymen – de behöver nöta in rörelsen och jag tycker inte 1 set marklyft ger tillräckligt med träning.
Övre rygg och fler övningar kommer senare. Jag har skrivit ovan om att det finns en tanke med att ha få övningar (mindre att lära sig, räcker till en början etc). Rodd och chins kan man alternera marklyftet med efter några veckor (eller månader, beroende på talang m.m).
Tanken är faktiskt att man ska träna på det här schemat så kort tid som möjligt. Jag vill att folk ska ta sig förbi det nybörjarstadium av omedveten svaghet som så väldigt många stannar i på gymmet. Sätta en grund av styrka, kunskap och några basövningar och sen kan de gå vidare mot lite vad som helst.
Många tränar faktiskt för länge på typiska nybörjarscheman, helkropp och styrkescheman är trend nu. Det blir snabbt väldigt tungt, tekniken kanske inte sitter 100% men de fortsätter med snabb progression och skadar sig eller kör in i väggen. Kanske att jag bör sätta ett mål med schemat också, en slags slutpunkt. Jag ska fundera på hur ett sådant skulle kunna se ut.