Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2016-05-08, 01:24
Medlem
Hej,

Jag är en kille runt 20 års åldern. Tjänar kring 80 000 kr/mån för tjänster som utförs privat via internet. Jag tar emot allt via btc som jag sedan överför till min bank. Min fråga är, vad säger lagen om skatta detta? Är man tvungen att betala skatt för detta då det är "officiellt" inget jobb egentligen, eller hur funkar det?

Tacksam för svar

Edit: Det är inget fast "jobb". Det är bara när jag har möjlighet så gör jag det, annars inte och pluggar istället.
Senast redigerad av Magicwannabe 2016-05-08 kl. 01:27.
Citera
2016-05-08, 01:41
Medlem
Sereenas avatar
Du ska deklarera dom som inkomst och skatta för dom.

Grundregeln är att alla inkomster ska man betaa skatt för, sen finns det en del undantag som är befriade från skatt.
Citera
2016-05-08, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Du ska deklarera dom som inkomst och skatta för dom.
Om man inte gör det, vad är konsekvenserna? Var kan man hitta lagarna som behandlar detta?
Citera
2016-05-08, 01:44
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magicwannabe
Om man inte gör det, vad är konsekvenserna? Var kan man hitta lagarna som behandlar detta?

Du kan åka på en riktigt fin skatteskuld, åtal för skattebrott (kan ge 2 års fängelse).

Skatteverkets hemsida är väl en bra startpunkt.

Skulle tippa att dina pengar räknas som "inkomst av hobbyverksamhet".

http://www.skatteverket.se/privat/sk...680003940.html

Det höga beloppet kan dock göra att det räknas som nåt annat.
Citera
2016-05-08, 01:46
Medlem
Bitcoin.... Det är nog en gråzon. Men eftersom du tar ut det till ditt bankkonto, finns risken att tex skatteverket får upp ögonen på dig någon gång.

Även om du säger att det är från datorjobb så kommer de nog ändå hävda att det är svarta pengar, och du blir fast. Även fast man byter ett kilo gruskorn mot pengar, så kommer de ändå hävda att det är svart, om det handlar om den summan.

Du borde investera i ett bankkonto i något skatteparadis.
Citera
2016-05-08, 01:49
Medlem
Råder samma sak om man är en student? Dvs studerar på helfart?
Citera
2016-05-08, 01:51
Medlem
Citat:
Råder samma sak om man är en student? Dvs studerar på helfart?
Och vad händer om man varje vecka tar ut en del av pengarna och ex. sparar dem hemma? Hur ska dem kunna veta?
Citera
2016-05-08, 01:54
Medlem
Citat:
Och vad händer om man varje vecka tar ut en del av pengarna och ex. sparar dem hemma? Hur ska dem kunna veta?

Då det går via ditt (svenska?) bankkonto, så kan det även noteras av deras datorsystem.
Och att ta ut 50k lite nu och då, det inte vem som helst som brukar göra det som student.
Citera
2016-05-08, 01:55
Medlem
Sereenas avatar
Citat:

Alla upgifterna finns fortfarande sparade hos din bank.

Och det spelar ingen roll att du pluggar (annat än att du kan bli av med CSN/bli återbetalningsskyldig då dom har gränser för hur mycket man får tjäna om man har pengar från dom).

Frågan är väl mest om det är att se som hobbyverksamhet eller näringsverksamhet, med så höga summor i förtjänst så verkar det som att det inte anses som hobby utan som näringsverksamhet (varpå du ska betala egenavgifter mm utöver skatt)
Citera
2016-05-08, 01:56
Medlem
Självklart är reglerna sådana att alla inkomster skall bokföras, deklareras och skattas för. Med sådana summor handlar det om att registrera firma, fixa f-skattesedel och registrara för moms ....
Citera
2016-05-08, 01:59
Medlem
Sereenas avatar
Kan bli en riktigt fin smäll om skatteverket får för sig att kolla, och sedan kolla bakåt i tiden...
Citera
2016-05-08, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av englad
Självklart är reglerna sådana att alla inkomster skall bokföras, deklareras och skattas för. Med sådana summor handlar det om att registrera firma, fixa f-skattesedel och registrara för moms ....
Driver ingen firma eller ngt.
Allt jag kan säga är att jag håller på med programmering(hobby) som jag gör på min fritid.
Sedan säljer jag olika program, som kan generera 80000/mån om jag jobbar fullt ut i 1 månad.
Just nu så studerar jag och har bara CSN som inkomst. Jag tänkte hur det ser ut under sommarlovet, 3 månader, som jag hade tänkte att hålla på med min hobby.

Är det inte så att om man är en student så behöver man inte betala skatt? Just nu håller jag alla mina pengar i btc för att vara säker. Men om det är mjukare krav när man är student så hade jag tänkt att överföra från btc till banken då jag studerar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in