• 1
  • 2
2016-05-07, 21:57
Medlem
Psykonaut-s avatar
Är inte omkretsen på hjulen samma fast det är olika dimensioner på fälgarna?
Jag förstår inte riktigt hur bränsleförbrukningen skiljer sig.
Men jag vet att mina vinterhjul med 15 tum är bränslesnålare än mina sommarhjul med 17 tummare.
Citera
2016-05-07, 21:59
Medlem
Limma skinkbits avatar
Är bredden samma? Bredare hjul ger större rullmotstånd.
Citera
2016-05-07, 22:02
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limma skinkbit
Är bredden samma? Bredare hjul ger större rullmotstånd.

Omkretsen kan väl göra en liten del dock också... olika varvtal på motorn vid samma hastighet... och vissa varvtal kan vara mer effektiva än andra...
Men visst är det så att rullmotståndet är det "värsta"...
Citera
2016-05-08, 00:31
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Men jag vet att mina vinterhjul med 15 tum är bränslesnålare än mina sommarhjul med 17 tummare.

Dina 17" sommardäck är bredare än dina 15" vinterdäck, och bredare däck ger högre bränsleförbrukning.
Citera
2016-05-09, 08:38
Medlem
Enydrions avatar
Sen är det så att du får långsammare acceleration med större fälgar, det blir mer massa i periferin som det är svårare att sätta snurr på, och då kanske man trampar mer på gasen för att kompensera (har inte sett några siffror på hur mycket det gör i skillnad)

Detta gäller om det är samma ytterdiameter på hjulen, men större diameter på fälgen = lägre däckprofil
Citera
2016-05-09, 10:45
Medlem
Bredare däck, ger generellt större motstånd, även vilken typ av däck gör ganska stor skillnad!

Mer odämpad massa som behöver sättas i rörelse ger ökad förbrukning. Som du kanske märker så borde 17" däcken väga betydligt mer än dina 15" så länge du inte har någon ultralätt metallfälg, men det antar jag att du inte har.

Sen att större och bredare fälgar ger ökad spårkänslighet, stötigare fjädring och låter betydligt mer verkar de flesta, även biltillverkarna, skita i fullständigt.
Citera
2016-05-09, 10:54
Moderator
Däcktyp och däcktillverkare är även det stora faktorer. Vad sitter det för däck på? Det kan skilja 10-15% i förbrukning bara beroende på vilket märke och modell det är på däcket.
Citera
2016-05-09, 11:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Däcktyp och däcktillverkare är även det stora faktorer. Vad sitter det för däck på? Det kan skilja 10-15% i förbrukning bara beroende på vilket märke och modell det är på däcket.

Det är få lågprofilsdäck som är optimerade för lågt rullmotstånd. Man prioriterar i regel alltid väggreppet och väggrepp kostar i rullmotstånd.

Grovt mönstrade däck kan också ha högre luftmotstånd helt enkelt för att de fläktar runt luften mer än fint mönstrade däck.
Citera
2016-05-09, 11:36
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Dina 17" sommardäck är bredare än dina 15" vinterdäck, och bredare däck ger högre bränsleförbrukning.

Varför skulle bredden skilja bara för att diametern skiljer?

TS, du får ge oss dimensionerna på däcken. Ett 15" vinterdäck är väl högre än sommardäcket.

Kolla däckberäknaren.
http://www.falginfo.se/dackberaknare/

Omkretsen på däcken får inte skilja mer än 5%.
Senast redigerad av PeterNoster 2016-05-09 kl. 11:51.
Citera
2016-05-09, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enydrion
Sen är det så att du får långsammare acceleration med större fälgar, det blir mer massa i periferin som det är svårare att sätta snurr på, och då kanske man trampar mer på gasen för att kompensera (har inte sett några siffror på hur mycket det gör i skillnad)

Detta gäller om det är samma ytterdiameter på hjulen, men större diameter på fälgen = lägre däckprofil

Korrekt, och det kan påverka rejält mycket på accelerationen, vilket då givetvis även påverkar förbrukningen.

Vid jämn fart minst skillnad på förbrukning, men vid dynamisk körning mer skillnad.
Citera
2016-05-09, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-

Är dina vinterfälgar i plåt och dina sommar i aluminium?

Aluminum aka lättmetallfälgar är tyngre (ironiskt nog) än plåtfälgar. Dessutom är dina 17"are säkert bredare, vilket ger ett högre rullmotstånd.

vet inte hur mycket skillnad det gör men om sidan på hjulet är tät så blir det mindre turbulens, om du har sommarfälgar som är väldigt öppna typ med få "ekrar" så kan det påverka också. Titta på volvos driv-e fälgar tex, de skall vara anpassade för lågt luftmotstånd.
Senast redigerad av Motabiol 2016-05-09 kl. 19:01.
Citera
2016-05-09, 19:05
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Motabiol
Är dina vinterfälgar i plåt och dina sommar i aluminium?

Aluminum aka lättmetallfälgar är tyngre (ironiskt nog) än plåtfälgar. Dessutom är dina 17"are säkert bredare, vilket ger ett högre rullmotstånd.
Frågan har ju varit uppe förr, jag har t.o.m. helt ovetenskapligt vägt ett par av varje sort och kommit fram till att lättmetallfälgar inte bara till namnet är lättare. Det finns säkerligen av båda sorter, lättmetallfälgar som är tyngre än stålfälgar också, men jag skulle vilja påstå att i de flesta fall är det inte så.

Jag tror för den delen fortfarande på däcken, nästan uteslutande. Visst kan en del förklaras med tyngre fälgar, men rullmotstånd är en betydligt större faktor. Vissa däck rullar väldigt tungt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in