2016-05-07, 19:29
Medlem
Efter att ha skjutit med min brors luftpistol så vill jag ha en egen att leka med.
Men problemet är att jag är väldigt grön på vilka pistoler som är bra(räckvidd, pricksäkerhet).

Finns här någon kunnig inom luftpistol som kan rekommendera något. Prisklassen hoppas jag ligger på runt 3000, inte mer.
Citera
2016-05-07, 19:50
Medlem
http://www.cabom.se/produkter/jakt_s...,5mm?id=504625
Citera
2016-05-07, 20:17
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Gamo Pr- 776 förvisso en Revolver men mycket häftig, kostar 1600 kr
Citera
2016-05-07, 21:24
Medlem
Hmm, finns det några varianter med fjäder. På brorshans pistol så drog jag upp själva "locket" på pistolen så att den drog in luft och lade sen ner kulan där och stängde igen. Är det stor skillnad(träffsäkerhet eller kraft) på en sån variant och CO2.
Ursäkta för amatörfrågor..

EDIT: Brorsan var vänlig att länka mig bilden på hans luftpistol: http://luftvapen.e-butiken.se/luftpi...amo/gamo-af-10
Dock skulle jag vilja ha något större monster!
Senast redigerad av MrFlawless 2016-05-07 kl. 21:35.
Citera
2016-05-11, 09:27
Medlem
ZaphodBs avatar
En CO2 pistol har ingen fjäder som du behöver spänna för varje skott, utan drivs som det låter av kolsyra, som portioneras ut av en ventil som öppnas då du trycker av.

Nackdelen är att du måste köpa CO2 patroner som beroende på vilket vapen du väljer räcker till kanske 30-40 skott, och om du skjuter många skott i följd sjunker trycket då CO2 patronen blir kall då den släpper ut kolsyra.

Annars var Crosman 2240 ett bra exempel på en prisvärd CO2 pistol, skulle du föredra fjäder kan jag rekommendera Weirauch HW45, finns i både kaliber 4.5mm och 5.5mm, ligger dock på 7.5 Joule eftersom den är Tysk och det är deras gräns för licensfria luftvapen.

Har du tur kanske du kan hitta begagnade PCP (Pre-charged Pneumatic) vapen om du lägger till nån tusenlapp över den budget på 3000 Kr du skrev, de använder tryckluft som man pumpar upp dem med och saknar rekyl precis som CO2 vapen, däremot behöver du en pump som klarar de höga tryck dessa vapen arbetar med (Ofta 200-220 Bar) för att fylla på luft i dom, men köper du begagnat kan du ofta hitta vapen + pump tillsammans.

Mvh, ZaphodB
Citera
2016-05-13, 22:00
Medlem
Det fick bli en HW45 från Weirauch. Kom med en 5.0 kaliber konstigt nog(måste vara bytt p.g.a. import) men kunde byta till en 5,5. Riktigt rolig pistol(sköt första skotten idag) och jävlar ja vad den smäller
Citera
2016-05-14, 03:55
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFlawless
Det fick bli en HW45 från Weirauch. Kom med en 5.0 kaliber konstigt nog(måste vara bytt p.g.a. import) men kunde byta till en 5,5. Riktigt rolig pistol(sköt första skotten idag) och jävlar ja vad den smäller

Fick du behålla 5.0mm pipan också? Det är väldigt enkelt att byta pipa på HW45 nämligen, bara två skruvar....

Om du fick det ska du vara extra glad, finns ganska gott om diaboler i 5.0mm också och 5.0mm har lite högre hastighet än 5.5mm p.g.a lättare diaboler så om du skjuter på lite längre avstånd är det en användbar kaliber.

Hursomhelst grattis till ett bra val, var ganska säker på att du skulle bli nöjd med en HW45:a.

Mvh, ZaphodB
Citera
2016-05-14, 04:26
Medlem
Harbards avatar
Kaliber 5 är totalt värdelös. Har du en lös pipa liggandes så göm undan den då lös pipa är licenspliktig och du bryter alltså mot vapenlagen när du har en lös sådan liggandes. (Ja även till luftpistol)
Citera
2016-05-14, 06:16
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harbard
Kaliber 5 är totalt värdelös. Har du en lös pipa liggandes så göm undan den då lös pipa är licenspliktig och du bryter alltså mot vapenlagen när du har en lös sådan liggandes. (Ja även till luftpistol)

Var skrev jag att jag hade någon 5mm pipa liggandes?

Jag frågade TS om han fick med nån 5mm pipa...

Dessutom så är det inte helt klart hur vapenlagen ska tolkas då det gäller icke-licenspliktiga vapen och reservdelar till dessa.

HW45 tillverkas inte i licenspliktigt utförande utan finns endast att få i 7.5 Joule, om det hade gällt ett vapen som tillverkas i både licenfritt och licenspliktigt utförande men som använder samma pipa till båda modellerna så är det däremot mer logiskt att pipan KAN betraktas som licenspliktig vapendel.

Vissa delar av vapenlagen är skrivna så att de kan tolkas olika, ett annat exempel är att det verkar säljas ljuddämpare till airsoftvapen fritt, samtidigt som det till både luftvapen och krutvapen räknas som en licenspliktig vapendel, förutom i de fall då det rör luftvapen där ljuddäparen är fabriksmonterad och inte går att demontera från vapnet.

Exempel: https://www.xxl.se/bsa-bsa-grt-meteo...120113_1_style

Sen undrar jag vad det är du anser gör 5mm till en värdelös kaliber?

Mvh, ZaphodB
Senast redigerad av ZaphodB 2016-05-14 kl. 06:21.
Citera
2016-05-14, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Fick du behålla 5.0mm pipan också? Det är väldigt enkelt att byta pipa på HW45 nämligen, bara två skruvar....

Om du fick det ska du vara extra glad, finns ganska gott om diaboler i 5.0mm också och 5.0mm har lite högre hastighet än 5.5mm p.g.a lättare diaboler så om du skjuter på lite längre avstånd är det en användbar kaliber.

Hursomhelst grattis till ett bra val, var ganska säker på att du skulle bli nöjd med en HW45:a.

Mvh, ZaphodB
Den kommer jag skicka tillbaka till säljaren. Det gick bra att byta, trodde det skulle bli mer arbete. Har dock haft lite problem med att ställa in siktet. Men jag drog korken på en PET flaska på 10m så jag är nöjd. Den skjuter tydligen igenom 5 tomburkar(metall) i ett skott, verkar farligt
Citera
2016-05-14, 19:43
Medlem
ZaphodBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFlawless
Den kommer jag skicka tillbaka till säljaren. Det gick bra att byta, trodde det skulle bli mer arbete. Har dock haft lite problem med att ställa in siktet. Men jag drog korken på en PET flaska på 10m så jag är nöjd. Den skjuter tydligen igenom 5 tomburkar(metall) i ett skott, verkar farligt

Du kan nog lugnt behålla 5mm pipan, tror inte ens det finns några krutvapen i den kalibern och som jag skrev så finns ingen licenspliktig variant av HW45, dessutom saknar luftvapenpipor patronläge och mig veterligen har *ingen* blivit dömd i Sverige för innehav av en extrapipa till ett licensfritt luftvapen i Sverige.

Har du kollat om din modell har två effektlägen? Min kan man antingen spänna till hälften eller spänna fullt, de modeller som var 4.5mm från början har två effektlägen men vet inte om 5mm versionen har det. Du ser längst fram på vapnet eller på sidan vilken kaliber det hade från fabrik.

Mvh, ZaphodB
Citera
2016-05-14, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZaphodB
Du kan nog lugnt behålla 5mm pipan, tror inte ens det finns några krutvapen i den kalibern och som jag skrev så finns ingen licenspliktig variant av HW45, dessutom saknar luftvapenpipor patronläge och mig veterligen har *ingen* blivit dömd i Sverige för innehav av en extrapipa till ett licensfritt luftvapen i Sverige.

Har du kollat om din modell har två effektlägen? Min kan man antingen spänna till hälften eller spänna fullt, de modeller som var 4.5mm från början har två effektlägen men vet inte om 5mm versionen har det. Du ser längst fram på vapnet eller på sidan vilken kaliber det hade från fabrik.

Mvh, ZaphodB
Det var mer att säljaren ville ha tillbaka 5 pipan vilket var OK enligt mig eftersom han skickade en 5,5a. Och ja, min 5,5mm har två lägen, har dock aldrig skjutit på lägsta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in