2016-05-07, 10:02
Medlem
pestloppans avatar
Andrev Walden skriver om våldtäkter i AB:

"Det händer att män i min inkorg vill prata om våldtäkter och kultur. Och med kultur menar de nästan alltid religion. Och bara en religion".

"Papua Nya Guinea. Den här bergiga staten i västra Stilla havet är plågad av sexuellt våld mot kvinnor. I en omfattande, intervjubaserad FN-studie från 2013 uppgav hela 62 procent av männen från Bougainvilleprovinsen (huvudön) att de hade våldtagit minst en kvinna. Och 69,3 procent av dessa våldtäktsmän uppgav att de hade begått fler än en våldtäkt. Anmärkningsvärt för Papua Nya Guinea är också att en majoritet av våldtäkterna inte sker i nära relationer och att gruppvåldtäkter är vanliga: 14 procent av alla män i studien uppgav att de deltagit i minst en gruppvåldtäkt.

Om religionen är en utlösande faktor är landet en skamfläck för kristendomen, 96 procent av landets 6,7 miljoner invånare identifierar sig som medlemmar av en kristen församling. De flesta är katoliker eller lutheraner men här finns även gott om sjundedagsadventiser, pentekostalister (pingstvänner), protestantiska evangelister, baptiser och så vidare.

Den muslimska befolkningen uppskattas till ungefär 4 000 personer, eller 0,05 procent".

"...den enda riktigt röda tråden mellan de här miljöerna är bristande jämställdhet. Manskult.

Det är också FN:s slutsats. När jämställdheten mellan könen ökar minskar de sexuella övergreppen. Våldtäkter förebyggs helt enkelt bäst med feminism, den radikala idén att kvinnor också är människor. Fullvärdiga människor.

Det är därför den som vill prata om våldtäktskultur men inte prata om feminism saknar trovärdighet".

Walden har många poänger här, enligt mig. Hade Sverige fått ta emot hundratusentals människor från t.ex det kristna Papua Nya Guinea, hade vi då talat om en "kristen våldtäktskultur" om ett antal av dessa män blivit dömda för våldtäkt i Sverige?

OBS! Läs hela artikeln noggrant innan du kommenterar!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/andrevwalden/article22771867.ab
Senast redigerad av pestloppan 2016-05-07 kl. 10:47.
Citera
2016-05-07, 10:14
Medlem
(Krävs uppenbarligen en loppa på detta forum för att få in vettiga trådar )

Och tack för denna, jag har själv suttit och letat efter motsvarande tillräckligt tydliga bevisning för att våldtäktskultur är ett "manskult" fenomen framför ett enbart muslimskt projekt.
Citera
2016-05-07, 10:16
Medlem
Jellohs avatar
Jag är inte så insatt i religion men från skolan minns jag att det är världens mest mångkulturella land. 800 språk på 7 miljoner människor.
På just Papua nya Guinea tror jag också risken är som störst att bli uppäten efter fullbordad våldtäkt, vilket kan förklaras med kristendomens kannibalistiska riter.
Citera
2016-05-07, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Walden har många poänger här, enligt mig. Hade Sverige fått ta emot hundratusentals människor från t.ex det kristna Papua Nya Guinea, hade vi då talat om en "kristen våldtäktskultur" om ett antal av dessa män blivit dömda för våldtäkt i Sverige?

I USA pratar redan feministerna om kristen våldtäktskultur.

Om massa kristna från Papua Nya Guinea kommit hit och våldtagit så hade feministerna sagt att svenska män minsann också våldtar, att svenska män har våldtäktskultur och att svenska män är värst i EU när det gäller våldtäkter. Läs Linnéa Brunos syn från Feministiskt initiativ:

"I don't think the police have covered this up more than any other harassment cases. Music festivals are well known as fertile grounds for sex crimes. Myself and almost all the women that I know, have been subjected to sexual abuse before. According to studies, Sweden has the highest number of sexual assaults in the EU – 81 percent of Swedish women say that they been subjected to harassments. We have a strong alcohol and rape culture in Sweden, while a very small percentage of the culprits end up getting convicted for their crimes."

http://www.vice.com/en_uk/read/we-asked-a-bunch-of-swedes-wtf-is-going-on-in-sweden-345

Att våldtäkter sker i kristna icke-vita länder förnekas ej på detta forum. Finns gott om diskussioner om exempelvis våldtäkter i Kongo.

Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
(Krävs uppenbarligen en loppa på detta forum för att få in vettiga trådar )

Och tack för denna, jag har själv suttit och letat efter motsvarande tillräckligt tydliga bevisning för att våldtäktskultur är ett "manskult" fenomen framför ett enbart muslimskt projekt.

Du ljuger. Du har suttit på detta forum och påstått att våldtäkter beror på religion.
Citera
2016-05-07, 10:38
Medlem
micro113s avatar
Och i artikeln så slås ju fast att det handlar om kultur. I vår kultur är våldtäkt sällsynt - den absoluta majoriteten av män våldtar inte kvinnor - vilket återigen får oss att landa i att en stor del av våldtäkterna/våldtäktsproblematiken är ett importerat problem som kommer med människor från kulturer helt främmande från vår.
Citera
2016-05-07, 10:40
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Andrev Walden skriver om våldtäkter i AB:

"Det händer att män i min inkorg vill prata om våldtäkter och kultur. Och med kultur menar de nästan alltid religion. Och bara en religion".

"Papua Nya Guinea. Den här bergiga staten i västra Stilla havet är plågad av sexuellt våld mot kvinnor. I en omfattande, intervjubaserad FN-studie från 2013 uppgav hela 62 procent av männen från Bougainvilleprovinsen (huvudön) att de hade våldtagit minst en kvinna. Och 69,3 procent av dessa våldtäktsmän uppgav att de hade begått fler än en våldtäkt. Anmärkningsvärt för Papua Nya Guinea är också att en majoritet av våldtäkterna inte sker i nära relationer och att gruppvåldtäkter är vanliga: 14 procent av alla män i studien uppgav att de deltagit i minst en gruppvåldtäkt.

Om religionen är en utlösande faktor är landet en skamfläck för kristendomen, 96 procent av landets 6,7 miljoner invånare identifierar sig som medlemmar av en kristen församling. De flesta är katoliker eller lutheraner men här finns även gott om sjundedagsadventiser, pentekostalister (pingstvänner), protestantiska evangelister, baptiser och så vidare.

Den muslimska befolkningen uppskattas till ungefär 4 000 personer, eller 0,05 procent".

"...den enda riktigt röda tråden mellan de här miljöerna är bristande jämställdhet. Manskult.

Det är också FN:s slutsats. När jämställdheten mellan könen ökar minskar de sexuella övergreppen. Våldtäkter förebyggs helt enkelt bäst med feminism, den radikala idén att kvinnor också är människor. Fullvärdiga människor.

Det är därför den som vill prata om våldtäktskultur men inte prata om feminism saknar trovärdighet".

du missupatar allting de ingen som pratar om religion de är kultur de handlar om kultur, kultur korelerar ofta med religon.
Citera
2016-05-07, 10:45
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Och i artikeln så slås ju fast att det handlar om kultur. I vår kultur är våldtäkt sällsynt - den absoluta majoriteten av män våldtar inte kvinnor - vilket återigen får oss att landa i att en stor del av våldtäkterna/våldtäktsproblematiken är ett importerat problem som kommer med människor från kulturer helt främmande från vår.

Och den gemensamma nämnaren för dessa kulturer är synsättet att kvinnan är underlägsen mannen. Dessa kulturer skulle alltså må bra av en rejäl dos feminism, där håller jag helt med Walden.
Citera
2016-05-07, 10:47
Medlem
Jellohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Vi får inte missa att Andrev inte utesluter biologiska förklaringar. Kanske alla män är våldtäktsmän och folkmördare under rätt förutsättningar. Vi kanske skall se våldtäkt och folkmord lite som PMS, nåt man inte rår för.
Citera
2016-05-07, 10:48
Medlem
Citat:
Och den gemensamma nämnaren för dessa kulturer är synsättet att kvinnan är underlägsen mannen. Dessa kulturer skulle alltså må bra av en rejäl dos feminism, där håller jag helt med Walden.

Det är feminister som ifrågasätter att kulturer kan delas in i mer eller mindre jämställda.

"Varför skulle svenskar vara mer jämställda?"

http://www.expressen.se/debatt/varfor-skulle-svenskar-vara-mer-jamstallda/
Citera
2016-05-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardstart
Du ljuger. Du har suttit på detta forum och påstått att våldtäkter beror på religion.

Nej jag har suttit på detta forum och hävdat att patriarkat är grundorsaken till våldtäkt och att abrahamitiska religioner är det främsta verktyget hålla just patriarkat under armarna.
(detta för att de tillhör de 2 största, men patriarkat existerar ju självklart även som grundbult i andra religioner ex hinduism).
Män våldtar för att de tror att de har rätt till detta, inte för att de tror på en gudom.

sluta läs som en blind höna.
Citera
2016-05-07, 11:02
Medlem
Citat:
Nej jag har suttit på detta forum och hävdat att patriarkat är grundorsaken till våldtäkt och att abrahamitiska religioner är det främsta verktyget hålla just patriarkat under armarna.
(detta för att de tillhör de 2 största, men patriarkat existerar ju självklart även som grundbult i andra religioner ex hinduism).
Män våldtar för att de tror att de har rätt till detta, inte för att de tror på en gudom.

Abrahamitisk religion leder till patriarkat som leder till våldtäkt. Påstår du. Alltså skyller du våldtäkter på religionen.
Citera
2016-05-07, 11:12
Medlem
Citat:

män våldtar inte för att dom tror att dom har rätt till det utan för att dom är sexuellt frustrerade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in