• 1
  • 2
2016-05-07, 00:44
Medlem
andreasmms avatar
Bokade mitt första fallskärmshopp förut som ska ske om två veckor, sånt där tandemhopp då jag ska sitta fast med en instruktör som har mitt liv i sina händer. Och jag har tre frågor kring detta:

Första är att jag när jag gick in på klubbsajten och kikade mer så såg jag att det sjukt nog är en person som jag haft att göra med förr och jag tror knappt att jag varit mer ovän med en person än med honom. Den här mannen är ett komplett psykfall. Nu fanns det fler instruktörer men ponera att jag skulle bli tvungen att hoppa med honom nudå - skulle han då kunna koppla bort mig i luften och lämna mig mot en säker död (och sen bara kunna hävda att det skedde en tragisk olycka med utrustningen) eller kommer jag sitt idiotsäkert fast med honom så det inte är några möjligheter till sånt fuffens?

Och två, tror ni det kan finnas möjlighet att jag får en extra egen fallskärm som bara sitter på mig utifall att vi skulle kopplas bort från varann och att jag får lite träning innan hur jag kan utlösa den fallskärmen ifall, ni vet?

Och tre, det här med extra automatiska fallskärmar, är det standard på alla sådana här hoppklubbar idag, eller?

Tackar för hjälp
Citera
2016-05-07, 00:53
Moderator
Arne.Ankas avatar
Varför kontaktar du inte klubben och frågar vem du kommer hoppa med?
Citera
2016-05-12, 13:51
Medlem
Ha ha. Du oroar dig att denna ovän alltså kanske överväger att spontanmörda dig. Ja ja. Men oavsett om detta monster skulle kunna tänka sig att göra detta eller ej, så tycker jag att du ska se till att få en instruktör som du har trevligt med under upplevelsen. Varför ska man hoppa med sin värste ovän för? Det låter inte som någon rolig upplevelse.
Citera
2016-05-12, 22:00
Medlem
När du kommer till hoppklubben dem dagen du ska göra ditt tandemhopp, så anmäler du dig i manifestet att du är där.

Vid det här tillfället kan du nämna att du inte vill hoppa med denna instruktör.
Om det visar sig att du måste hoppa med honom iallafall så rekommenderar jag att köpa till en kamrahoppare (så du får skiten filmat).

Alternativt så åker du och hoppar i en annan klubb.

Får man veta vilken klubb det handlar om?
Citera
2016-05-12, 22:05
Medlem
GalFisks avatar
Jag är fallskärmshoppare, och har begynnande tankar om att kanske en dag bli tandempilot. Jag kan försäkra dig om att:
1. Det går inte att koppla loss dig utan extrema ansträngningar, och det är helt omöjligt att skylla det på en olyckshändelse. Du hänger i fyra låsta krokar under frifallet (axlar och höfter), varav höftkrokarna kan krokas loss efter att fallskärmen öppnats. Det finns inget sätt att ta loss de andra utan att fysiskt lyfta hela din tyngd och samtidigt fippla upp krokarns lås.
Men be om att få hoppa med någon annan, bara jobbigt att hoppa med någon du inte gillar. Ingen kommer att tvinga dig.
2. Det får du inte.
3. Reservfallskärmen utlöses automatiskt på 750m höjd om huvudfallskärmen inte är ute (en elektronisk utlösare mäter höjd och fallhastighet mha lufttrycket).
Citera
2016-05-12, 22:06
Medlem
Millediablos avatar
Trist är det dessutom om han veckan innan fått reda på att han lider av en obotlig sjukdom och har 3 månader kvar av jordelivet.
Då behövs det inte mycket för att få uppleva en tandem-kamikaze. Se till att ladda GoPron så läsarna på gore-sidorna får något att gotta sig åt.

Ps. Hoppas trots allt att inte hoppet är ute.
Citera
2016-05-13, 10:26
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Varför får man inte hoppa själv från början, är det inte enkelt att lära sig det man behöver? Verkar inte som något komplicerat, är det den mentala biten bara?

/Inte hoppat än.
Citera
2016-05-14, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BreatheDeeply
Varför får man inte hoppa själv från början, är det inte enkelt att lära sig det man behöver? Verkar inte som något komplicerat, är det den mentala biten bara?

/Inte hoppat än.

Därför att du är en fara för dig själv och andra hoppare.
Citera
2016-05-14, 17:16
Medlem
BreatheDeeplys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angrepp
Därför att du är en fara för dig själv och andra hoppare.

Får man lära sig styra skärmen själv vid första hoppet?

Hur många brukar hoppa per gång?

Hur många hopp är minimum innan man får hoppa själv? Går det att komma runt??

Hur var det för er som hoppade själv för första gången efter x antal hopp med instruktör?

Är det någon här som har tagit steget över till basejumping?

Någon som provat wing suit?

Vad heter basejump och wing suit på svenska?
Senast redigerad av BreatheDeeply 2016-05-14 kl. 17:27.
Citera
2016-05-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Jag är fallskärmshoppare, och har begynnande tankar om att kanske en dag bli tandempilot. Jag kan försäkra dig om att:
1. Det går inte att koppla loss dig utan extrema ansträngningar, och det är helt omöjligt att skylla det på en olyckshändelse. Du hänger i fyra låsta krokar under frifallet (axlar och höfter), varav höftkrokarna kan krokas loss efter att fallskärmen öppnats. Det finns inget sätt att ta loss de andra utan att fysiskt lyfta hela din tyngd och samtidigt fippla upp krokarns lås.
Men be om att få hoppa med någon annan, bara jobbigt att hoppa med någon du inte gillar. Ingen kommer att tvinga dig.
2. Det får du inte.
3. Reservfallskärmen utlöses automatiskt på 750m höjd om huvudfallskärmen inte är ute (en elektronisk utlösare mäter höjd och fallhastighet mha lufttrycket).

Coolt, visste inte att reservfallskärmen utlöses automatiskt. Makes sense ifall man är medvetslös...
Citera
2016-05-15, 06:01
Medlem
Får man lära sig styra skärmen själv vid första hoppet?
Du lära dig styra vid teoriutbildningen som du måste gå innan du ens blir uppsläppt i ett plan (om du inte bara ska göra ett tandemhopp alltså)

Hur många brukar hoppa per gång?
Beror på hur många planet kan ta.

Hur många hopp är minimum innan man får hoppa själv? Går det att komma runt??
15 godkända hopp. Nej!
Citera
2016-05-15, 06:09
Medlem
Tror du vill få en andledning att backa ;-)

Se det som en underbar utmaning, lite extra skönt stresspåslag däruppe i det blå, du kommer att växa som människa efter du genomfört hoppet med psykfallet, kör tveka inte nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in