• 1
  • 2
2016-05-06, 11:20
Medlem
skippers avatar
I 98% av alla gånger vi skall ha en majonäsgrund här hemma så vispar jag upp den själv. Men till just räkor är mina smaklökar sedan barnsben helt inprogrammerad på findus/kavlí majonäs, fasthet, syrlighet, ingen krämighet.

Jag har försökt mig på att få till en sådan majonäs med lite olika strategier kring vispningen (för hand, elvisp, stavmixer) eller syra (vinäger, citron, ättika) fast inte fått till det särskilt bra.

Är det någon som är i samma sits som mig men som har något bra knep för att få till en svensk köpemajonäs?
Citera
2016-05-06, 11:37
Medlem
beardbraids avatar
Detta innehåller findus "äkta" majonnäs:

Rapsolja, Vatten, Äggula 4,5%, Senapsfrö, Ättika, Socker, Salt, Förtjockningmedel (E401, E412, E417), Konserveringsmedel (E211), Cayennepeppar, Vitpepparextrakt, Vegetabilisk Olja Och Färgämne (Betakaroten)

Fan va sugen jag blev på räkor....
Citera
2016-05-06, 12:01
Medlem
Har du testa att dra i lite cream fresh/gräddfil eller liknande?
Citera
2016-05-06, 12:36
Medlem
elpepes avatar
Har alltid tyckt att syrligheten du beskriver är det dåliga med svenska majonnäser Tycker syrligheten man får med det du nämnde på en egenslagen majo blir mycket godare.
Citera
2016-05-06, 16:27
Medlem
christerys avatar
Månne hur ett aioli-recept utan vitlök skulle fungera.... Har inte testat, men kanske det är nåt att prova i alla fall. Eller så är jag helt ute och cyklar, men jag har för mig att den är syrligare än vanlig majjo och sen är det lite mer kryddning i den (ibland i alla fall) som påminde lite om innehållsförteckningen som postades tidigare.
Citera
2016-05-06, 18:04
Medlem
pelviss avatar
Det är ättika du behöver tillsätta för att få till den rätta smaken. Jag har upplevt detsamma och varit ute efter denna "kavlismak" på majonäsen som man gör själv. Oftast i recept på majonäs så föreskrivs vinäger men är man ute efter köpesmaken så är det ättika som gäller. Ta det försiktigt bara om du använder 24% ättika, vi talar droppar nu.
Lycka till
Citera
2016-05-06, 20:05
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
… till just räkor är mina smaklökar sedan barnsben helt inprogrammerad på findus/kavlí majonäs ...
Är det någon som har något bra knep för att få till en svensk köpemajonäs?

Enklaste knepet är väl då att du köper Findus eller Kavlis majonäs, till räkorna.
Citera
2016-05-06, 23:04
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelvis
Det är ättika du behöver tillsätta för att få till den rätta smaken.
Lycka till

Jo. Jag har försökt. Har du något recept?

Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Enklaste knepet är väl då att du köper Findus eller Kavlis majonäs, till räkorna.

Enkelt och tråkigt
Citera
2016-05-06, 23:27
Medlem
rayraviolis avatar
Socker finns med i innehållsförteckningen ovan. Du kan prova att öka delen ättika och balansera med socker. Det ger kanske en lite rundare ättikston som uppfattas som syrlig utan att bli stickig.
Citera
2016-05-07, 09:37
Medlem
skippers avatar
Jag tror faktiskt ni stirrar er lite blinda på den postade ingredienslistan. "Senapsfrö, Ättika, Socker, Salt" är senapen, ingenting som blandas i individuellt.

Enligt ättiskteoretikerna skall jag kanske jobba med en annan senap, idag kör jag enkom dijon, men jag kan absolut testa en annan senap eller gör en egen senap om det krävs.
Citera
2016-05-07, 13:14
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Enligt ättiskteoretikerna skall jag kanske jobba med en annan senap, idag kör jag enkom dijon, men jag kan absolut testa en annan senap eller gör en egen senap om det krävs.

Ähh! Jag tycker du Skipper, ska skippa ditt larviga småpetande!

Vill man att, t.ex. hemlagat potatismos, skall smaka pulvermos – så får man fan anstränga sig, böka, och även handla hem en del kemikalier.

Var nu karl för din skepparmössa och köp en tub Felix/Findus till räkorna, och belasta inte forumet med vidare majonäs-fåneri.
Senast redigerad av FruGondol 2016-05-07 kl. 13:18.
Citera
2016-05-07, 13:18
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FruGondol
Ähh! Jag tycker du Skipper, ska skippa ditt larviga småpetande!

Vill man att, t.ex. hemlagat potatismos, skall smaka pulvermos – så får man fan anstränga sig, böka, och även handla hem en del kemikalier.

Var nu karl för din skepparmössa och köp en tub Felix majonäs till räkorna, och belasta inte forumet med vidare matfåneri.

Haha, jag satte just grunden till en ny dijon med mer syra för att testa om majonäsen kan bli bättre. Så fånigt är faktiskt mitt matnörderi.

Skulle jag vilja ha pulvermossmak skulle jag troligen börjat med att hitta rätt potatisar, kokat och torkat de för att sedan gå vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in