2005-11-24, 07:54
Medlem
Vilken lite torrare cider rekomenderas till en thankgivings middag?
Har fått order att tillhanda hålla dryck vid helgens middag med ett gäng vänner, men jag har dålig koll på cider.
Citera
2005-11-24, 08:04
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Jag personligen gillar bara den engelska cidern, väldigt torr och smakar helt annorlunda än den svenska blask-cidern som jag tycker bara smakar saft eller läsk. Om du vill ha en mer äkta cidersmak så ska du satsa på Strongbow, Gaymers eller Olde English cider. Finns på bolagets ordinarie sortiment för det mesta. Av dessa tre gillar jag Gaymers bäst följt av Olde English.

Men visst om gästerna inte gillar denna torra/jästiga smak så får du väl köpa nåt sånt där svenskt blaskigt. Mitt råd då är att köpa så torr och stark cider som möjligt, äppel eller päron, för att det ska smaka någotnting iaf.

Annars så kan du väl köpa en av ovanstående bara som kuriosa till middagen, vem vet ni kanske börjar tycka om riktig cider .
Citera
2005-11-24, 10:02
Medlem
Skints avatar
Jag håller med Crapp! Cider skall vara torr och helst engelsk.

Det finns faktiskt en någorlunda torr svensk cider, Kiviks Astrakan Torr Cider (nr 1818). Den tycker jag fungerar ganska bra.
Citera
2005-11-24, 12:44
Awaiting Email Confirmation
crapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skint
Jag håller med Crapp! Cider skall vara torr och helst engelsk.

Det finns faktiskt en någorlunda torr svensk cider, Kiviks Astrakan Torr Cider (nr 1818). Den tycker jag fungerar ganska bra.

Tack för medhållet, förstår inte att engelsk cider (fransk oxå, smakar liknande men är svårare att få tag på) är så underskattad. Det stämmer att Kiviks torra är god, det är nog den som jag också skulle rekomendera av de svenska.
Citera
2005-11-24, 14:07
Medlem
Får väl handla några flaskor av varje, sen får folk välja själva.
Tack för tipsen!
Citera
2005-11-25, 01:07
Bannlyst
Den engelska cidern Strongbow tycker jag är förträfflig.

http://www.systembolaget.se/SokDryck...kt?VaruNr=1819
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in