Citat:
Ursprungligen postat av
Simmaellersjunk
Nu blir jag lite osäker på vad jag just skrev. Inte kan man väl betala sociala avgifter för sina anställda på sitt eget skattekonto? Borde det inte göras på ett till sitt företag kopplat konto?
Någon som vet? Hur såg det ut i Monas "SMS-dump"?
Om du driver enskild firma med anställda (=registrerad som arbetsgivare) så ska de sociala avgifterna, liksom all annan skatt du ska pynta in, betalas på ditt eget skattekonto (dvs det du har på ditt eget personnummer)
Till grund för de löpande inbetalningarna (om du driver enskild firma) ligger en s.k. preliminärdebitering, dvs baserat på vad du tror att du kommer att tjäna, beräknat momsnetto i verksamheten och vad du ska pytsa in i källskatter och arbetsgivaravgifter för ev. anställda så räknas det ut en summa som ska motsvara årets beräknade, slutliga skatt uppdelad på de inbetalningsperioder du har till skattekontot. Den är du skyldig att följa, även om verksamheten drar in mindre än väntat. Sen är regelverket mer komplicerat (såklart) i praktiken, men då får du fråga en riktig expert om du vill veta mer.
Hennes prat om inbetalningar till Skatteverket för livvaktens AG-avgift och källskatt låter på mig som rena dimridåerna. Men jag har aldrig trott att "lönen" existerar annat än som en bortförklaring för något annat. Däremot skulle det vara väldigt intressant att veta vad det egentligen är för verksamhet hon sysslar med som genererar så pass hög prel.debitering - det är en aspekt av saken som inte diskuterats i tråden än vad jag vet. Kan det vara så att hon istället för lön har ett konsultarvode? Andra sidoinkomster? Hur går det i så fall ihop med bestämmelserna om bisyssla för statlig anställda?