• 1
  • 2
2016-05-03, 21:50
Bannlyst
Förfallodagen för mitt lån är 4:e Maj.
Idag 3:e maj 21:50 skriver jag denna tråd, betyder det att jag även kan betala fakturan imorgon? Eller är det över imorgon?

Förfallodagen är 4e maj.
Eller är det redan kört på förfallodagen.
Citera
2016-05-03, 21:56
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intcio
Förfallodagen för mitt lån är 4:e Maj.
Idag 3:e maj 21:50 skriver jag denna tråd, betyder det att jag även kan betala fakturan imorgon? Eller är det över imorgon?

Förfallodagen är 4e maj.
Eller är det redan kört på förfallodagen.

Betalningen ska vara banken tillhanda imorgon. Har du internetbank och lägger in betalningen ikväll så får de den i tid.
Citera
2016-05-03, 21:58
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Betalningen ska vara banken tillhanda imorgon. Har du internetbank och lägger in betalningen ikväll så får de den i tid.
Du har fel. Förfallodag är datumet fakturan skall betalas.

När fordringsägaren skriver "oss till handa" - så skall pengarna vara inne då.

Detta är juridiskt korrekt.

Till TS: pengarna skall vara inne den 5:e maj.

MVH
HYST
Citera
2016-05-03, 22:00
Medlem
ojvamysigts avatar
Det räcker att du betalar imorgon.
Citera
2016-05-03, 22:01
Bannlyst
Okej, som jag förstår det, jag kan betala imorgon under dagen, tack alla.
Citera
2016-05-03, 22:10
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Du har fel. Förfallodag är datumet fakturan skall betalas.

När fordringsägaren skriver "oss till handa" - så skall pengarna vara inne då.

Detta är juridiskt korrekt.

Till TS: pengarna skall vara inne den 5:e maj.

MVH
HYST

Nope. Förfallodag innebär dag som skulden ska betalas, så långt är vi överens. Men begreppet är gammalt, från en tid då betalning skedde öga mot öga vilket innebär att när betalning skedde och när det kom mottagaren tillhanda är exakt samma tidpunkt.

I och med att mellanhänder (banker) kom i bilden förlängdes tiden mellan betalning och mottagande. Ansvaret för att överlämning sker på förfallodagen är på den som betalar. När du hade girobetalning var du t.ex. tvungen att skicka in avierna till postgiro i god tid, minst tre bankdagar före förfallodagen.
Citera
2016-05-03, 22:14
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6rfallodag
Pengarna skall vara borgenären tillhanda på förfallodagen. Det innebär, att om en gäldenär använder en betalningsmetod som exempelvis tar tre dagar, så måste gäldenären göra betalningen tre dagar före förfallodagen för att betalningen inte skall bli försenad.
Citera
2016-05-03, 22:28
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Nope. Förfallodag innebär dag som skulden ska betalas, så långt är vi överens. Men begreppet är gammalt, från en tid då betalning skedde öga mot öga vilket innebär att när betalning skedde och när det kom mottagaren tillhanda är exakt samma tidpunkt.
Sedär ja, då har jag tagit del av felaktig information.

Dock - har jag aldrig någonsin fått ett krav från en borgenär för att jag betalat på förfallodagen och inte dagen innan. Fast, nu när du säger det - så måste man betala in sina skatter 2 dagar innan förfallodagen till Skatteverket, för att det inte skall bli kostnadsränta.

TS behöver inte vara orolig dock, detta är en petitess och banken kommer inte bry sig om att pengarna blir en dag försenade.
Citera
2016-05-03, 22:41
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Sedär ja, då har jag tagit del av felaktig information

TS behöver inte vara orolig dock, detta är en petitess och banken kommer inte bry sig om att pengarna blir en dag försenade.

Ofta är det en petitess ja, en dag hit eller dit bryr sig inte de flesta företag om då det kostar mer än vad det ger att påminna och fakturera ränta.

Men när det gäller lån, hyror och skatter bör man vara noga då missad förfallodag strikt kan innebära att banken säger upp hela lånet till betalning, att hyresvärden förklarar hyresrätten förverkad och straffavgifter på skatten som du säger. Särskilt återkommande förseningar om så bara med en dag kan få konsekvenser.

Och du kan ju testa att va en dag sen med trängselskatt så får du en trevlig överraskning.
Citera
2016-05-03, 22:54
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ofta är det en petitess ja, en dag hit eller dit bryr sig inte de flesta företag om då det kostar mer än vad det ger att påminna och fakturera ränta.

Men när det gäller lån, hyror och skatter bör man vara noga då missad förfallodag strikt kan innebära att banken säger upp hela lånet till betalning, att hyresvärden förklarar hyresrätten förverkad och straffavgifter på skatten som du säger. Särskilt återkommande förseningar om så bara med en dag kan få konsekvenser.

Och du kan ju testa att va en dag sen med trängselskatt så får du en trevlig överraskning.
Kan absolut köpa det. För att förhindra t.e.x. en konkurs ur juridisk synpunkt måste definitivt pengarna vara konkursansökaren till handa på förfallodagen.

Citat:

Här håller jag dock inte med dig, då jag själv har ett företag. Det kostar inte mycket mer än porto och ett par minuter att skicka ut en påminnelse. Detta är väldigt lönsamt.

En påminnelseavgift ligger på 60 KR och är momsfri. Det är att betrakta som gratispengar.

Dock väntar jag alltid minst tre dagar efter förfallodagen - innan jag skickar ut påminnelse. Allt annat är badwill enligt mig.

MVH
HYST
Citera
2016-05-03, 22:59
Medlem
Citat:
Kan absolut köpa det. För att förhindra t.e.x. en konkurs ur juridisk synpunkt måste definitivt pengarna vara konkursansökaren till handa på förfallodagen.

Här håller jag dock inte med dig, då jag själv har ett företag. Det kostar inte mycket mer än porto och ett par minuter att skicka ut en påminnelse. Detta är väldigt lönsamt.

En påminnelseavgift ligger på 60 KR och är momsfri. Det är att betrakta som gratispengar.

Dock väntar jag alltid minst tre dagar efter förfallodagen - innan jag skickar ut påminnelse. Allt annat är badwill enligt mig.

MVH
HYST
Du är småföretagare, alltså betraktar du den tid som du lägger ner på att skicka påminnelse som gratis. Det är den ju inte.
Citera
2016-05-03, 23:05
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Du är småföretagare, alltså betraktar du den tid som du lägger ner på att skicka påminnelse som gratis. Det är den ju inte.
Om jag fick livnära mig på att skicka ut påminnelser åt gäldenärer skulle jag vara mycket rik idag. Timlönen skulle vara många hundralappar.

Inget företag går med förlust på att skicka ut en påminnelse.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in