Är detta något ekonomer i allmänt helt och hållet missat i deras kalkyler?
Många gånger pratar man om hushåll - "hushållens skulder har ökat" t.ex.. Tar man då med i beräkningen att hushållen idag har 2 försörjare istället för 1?
Wikipedia - En stor andel hemmafruar
Citat:
Mellan 1930 och 1960 ökade antalet hemmafruar i Sverige från 930 000 till 1 148 000
Det jag menar är att under lång tid har en hel del haft hemmafruar, däribland under min uppväxt.
Vilket leder till att bara 1 person kunde försörja hushållet, och ledde till många positiva aspekter såsom att alltid ha en närvarande vuxen hemma.
Idag innebär ju ett hushåll för det mesta att 2 personer arbetar, och ändå har vi skyhöga skulder osv och inkomsterna för hushållen borde ju ökat bara på grund av detta.
Tas detta med i kalkylen i allmänhet när man diskuterar svenskar välstånd? Jag anser att det inte gör det. Samtidigt missar man att denna bortgång av hemmafruar kan ha en betydande inverkan på samhället och familjen
Wikipedia;
Citat:
Från och med 1960-talets senare del kom antalet hemmafruar stadigt att minska. Många tog lönearbete inom skola, vård och omsorg, när den offentliga sektorn byggdes ut. Fler än 500 000 hemmavarande kvinnor tog steget ut i arbetslivet mellan slutet av 1960-talet och början av 1980-talet. Bara mellan 1968 och 1970 ökade antalet nyanställda kvinnor i Sverige med 100 000 varje år