Flashback bygger pepparkakshus!
2017-04-04, 08:43
Medlem
Hej igen blev ett snabb fix idag på 4 lagningar.
Då är äntligen skrovet vatten tät igen.
2 bilder: https://imgur.com/gallery/A4gyH

Nästa steg blir att bygga akterspegeln.
Då har jag en fråga. Nån som vet hur tjock man ska bygga? Original aktern var inte mycket att hänga i granen.
Min plan är att ta 2 marin Plyfa limma ihop = 4-5 cm + 4-5 lager glasmatta. Låter det rimligt?
Kom gärna med idéer och förslag!

Över å ut!
Citera
2017-04-04, 12:58
Medlem
Har inte läst tråden så noga... men tycker att det ser ut som att du slipar lite snålt, du ska slipa större yta och verkligen ner i befintlig väv. Tänk på att måla över väven som du nu plastat. Annars suger den åt sig vatten.

Hur stor motor ska du ha? Jag skulle dock säga att tjockleken i sig inte är det viktigaste utan snarare hur du bygger aktern. Ska du ha 40-50 hästar räcker gott o väl 2-3 cm om du gör det rätt.

Jag rekommenderar att du köper 1 cm björkplyfa som är limmad med vattenfast lim. Sedan limmar du dit en platta i taget, för varje platta du limmar så plastar du in den med väv. Om du kan, se till att ställa fiberriktningarna i träet olika. Först en platta där fibrerna går horisontellt, nästa platta vertikalt osv.

Vad du dock bör fokusera på är att få in längsgående balkar. De får gärna börja med att gå upp så högt som det går vid akterspegeln och sedan sågar du till de så de är i höjden du vill ha golvet på. Skit i flytskum osv i framtiden.
Senast redigerad av qazwsxedc 2017-04-04 kl. 13:10.
Citera
2017-04-04, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Har inte läst tråden så noga... men tycker att det ser ut som att du slipar lite snålt, du ska slipa större yta och verkligen ner i befintlig väv. Tänk på att måla över väven som du nu plastat. Annars suger den åt sig vatten.

Hur stor motor ska du ha? Jag skulle dock säga att tjockleken i sig inte är det viktigaste utan snarare hur du bygger aktern. Ska du ha 40-50 hästar räcker gott o väl 2-3 cm om du gör det rätt.

Jag rekommenderar att du köper 1 cm björkplyfa som är limmad med vattenfast lim. Sedan limmar du dit en platta i taget, för varje platta du limmar så plastar du in den med väv. Om du kan, se till att ställa fiberriktningarna i träet olika. Först en platta där fibrerna går horisontellt, nästa platta vertikalt osv.

Vad du dock bör fokusera på är att få in längsgående balkar. De får gärna börja med att gå upp så högt som det går vid akterspegeln och sedan sågar du till de så de är i höjden du vill ha golvet på. Skit i flytskum osv i framtiden.

Hej! Ska tänka på slipningen i fortsättningen.
Flytskum hade jag faktiskt tänkt skippa. Det får vara luft emellan skrov och golv. Prefekt svar hade tänkt mig nått i den stilen för akterspegeln. Balkar och golv kommer efter jag fått dit aktern.
Målning av skrovet kommer ske när väljarna är på plats.
Tack för bra tips!
Citera
2017-04-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boatbuilder
Hej! Ska tänka på slipningen i fortsättningen.
Flytskum hade jag faktiskt tänkt skippa. Det får vara luft emellan skrov och golv. Prefekt svar hade tänkt mig nått i den stilen för akterspegeln. Balkar och golv kommer efter jag fått dit aktern.
Målning av skrovet kommer ske när väljarna är på plats.
Tack för bra tips!

Bra! Men tänk på balkarna redan nu, så behöver du inte göra en monsterakterspegel. Skadar inte att bredvid balkarna ha några ytterligare konsoler. Allt går ut på ett motverka att motorn viker akterspegeln. Därav anser jag att tjocklekens betydelse ofta överdrivs, det är viktigare att "boxa" upp aktern.
Citera
2017-04-04, 21:42
Medlem
Citat:
Bra! Men tänk på balkarna redan nu, så behöver du inte göra en monsterakterspegel. Skadar inte att bredvid balkarna ha några ytterligare konsoler. Allt går ut på ett motverka att motorn viker akterspegeln. Därav anser jag att tjocklekens betydelse ofta överdrivs, det är viktigare att "boxa" upp aktern.

Aha det är så du menar. Det kommer bli som 2 lådor på ömsesida akterspegelns mitt. Så den kommer nog att få tillräckligt stöd.
Underbart med sån kommentarer som gör att man måste dra igång hjärnan lite yttligare.
Citera
2017-04-05, 14:14
Medlem
Hur stor motor ska du ha?
Citera
2017-04-05, 17:10
Medlem
Citat:
Hur stor motor ska du ha?

50-60 hk nånting.
Citera
2017-04-05, 17:15
Medlem
3 cm borde räcka isf om du mellan varje lager lägger typ 2 lager glasfiber. Har du tänkt att dra ut plyfan hela vägen ut i sidorna och ner i botten?
Citera
2017-04-05, 18:43
Medlem
Citat:
3 cm borde räcka isf om du mellan varje lager lägger typ 2 lager glasfiber. Har du tänkt att dra ut plyfan hela vägen ut i sidorna och ner i botten?

Okej jo den kommer täcka hela aktern å ända ner i botten.
Citera
2017-04-06, 05:59
Medlem
Citat:
Okej jo den kommer täcka hela aktern å ända ner i botten.
Du bör lämna en 30 - 50 mm "ram" / lucka runt skivans yta samt fasa ned kanterna lite. Så att det runt hela "kanten" på akterspegeln går en inramning av ren glasfiberplast, där du lägger ett extra lager väv som även läggs mot skrovsidor och båtbotten.

Plyfan / träskivan ska fungera som distansmaterial så att glasfiberlaminatets styrka utnyttjas bättre.
Citera
2017-04-08, 18:20
Medlem
Kul att projektet fortfarande lever!

Citat:
Nästa steg blir att bygga akterspegeln.
Då har jag en fråga. Nån som vet hur tjock man ska bygga? Original aktern var inte mycket att hänga i granen.
Min plan är att ta 2 marin Plyfa limma ihop = 4-5 cm + 4-5 lager glasmatta. Låter det rimligt?
Kom gärna med idéer och förslag!
Över å ut!
Jag föreslår att du INTE väljer Marinplyfa om du tänkt plasta in den. Marinplyfans yta är behandlad så att polyestern har svårt att fästa och risken är stor för delaminering. Välj istället en vettig skiva av lämpligt båtvirke. Gärna något med långa fibrer som kan fjädra lite utan att knäckas.

Om jag förstått dig rätt så kommer du inte köra skum i dubbelskrovet. Hur kommer du stadga upp durk? Förutom att ge flytkraft så har skummet även uppgiften att stadga upp durk, tar du bort skummet behöver du således stadga upp durken på något annat sätt.

Ang. tjockleken tror jag du klarar dig med 25-30mm + 5-6 lager glasfiber om du har spant som går framåt längs durken. Bygger du "knän" till detta så kommer du säkert kunna sätta på åtminstone 50hk.

Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Du bör lämna en 30 - 50 mm "ram" / lucka runt skivans yta samt fasa ned kanterna lite. Så att det runt hela "kanten" på akterspegeln går en inramning av ren glasfiberplast, där du lägger ett extra lager väv som även läggs mot skrovsidor och båtbotten.

Plyfan / träskivan ska fungera som distansmaterial så att glasfiberlaminatets styrka utnyttjas bättre.

Håller med, såga skivan så att du har åtminstone 20-30 mm distans till durk och skrov, runda av kanterna och dra ett lager polyester + matta runt om för att fästa skivan. Sist jag bytte akterspegel lade jag spackel runt om för att få en jämn rundning mellan skiva och skrov för att underlätta plastningen.
Citera
2017-04-14, 16:31
Medlem
Tack för alla förslag och idéer.
Inte jobbat nå på båten nu på ett tag då det är påsk och barn nr.2 är snart här. Så det har varit lite förberedelser.
Men jag jobbar då tid finns, har ingen tidsplan även om det vore roligt att ha den i vatten till sommarn.

Allt för nu!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in