Kul att projektet fortfarande lever!
Citat:
Ursprungligen postat av
Boatbuilder
Nästa steg blir att bygga akterspegeln.
Då har jag en fråga. Nån som vet hur tjock man ska bygga? Original aktern var inte mycket att hänga i granen.
Min plan är att ta 2 marin Plyfa limma ihop = 4-5 cm + 4-5 lager glasmatta. Låter det rimligt?
Kom gärna med idéer och förslag!
Över å ut!
Jag föreslår att du INTE väljer Marinplyfa om du tänkt plasta in den. Marinplyfans yta är behandlad så att polyestern har svårt att fästa och risken är stor för delaminering. Välj istället en vettig skiva av lämpligt
båtvirke. Gärna något med långa fibrer som kan fjädra lite utan att knäckas.
Om jag förstått dig rätt så kommer du inte köra skum i dubbelskrovet. Hur kommer du stadga upp durk? Förutom att ge flytkraft så har skummet även uppgiften att stadga upp durk, tar du bort skummet behöver du således stadga upp durken på något annat sätt.
Ang. tjockleken tror jag du klarar dig med 25-30mm + 5-6 lager glasfiber om du har spant som går framåt längs durken. Bygger du "knän" till detta så kommer du säkert kunna sätta på åtminstone 50hk.
Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
Du bör lämna en 30 - 50 mm "ram" / lucka runt skivans yta samt fasa ned kanterna lite. Så att det runt hela "kanten" på akterspegeln går en inramning av ren glasfiberplast, där du lägger ett extra lager väv som även läggs mot skrovsidor och båtbotten.
Plyfan / träskivan ska fungera som
distansmaterial så att glasfiberlaminatets styrka utnyttjas bättre.
Håller med, såga skivan så att du har åtminstone 20-30 mm distans till durk och skrov, runda av kanterna och dra ett lager polyester + matta runt om för att fästa skivan. Sist jag bytte akterspegel lade jag spackel runt om för att få en jämn rundning mellan skiva och skrov för att underlätta plastningen.