Citat:
Ursprungligen postat av
Boatbuilder
Är en totalt ovetandes person om båtar eller plast.
Ändå har jag tänkt ge mig på att repa denna skönhet.
http://imgur.com/clMmZFJ
Inga större fel på hon lite sprickor och sånt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Boatbuilder
Fortsatt kapa upp durken samt avlägsnat flytskummet.
2 sprickor som är rakt igenom (lagade från undersidan , så dom ska lagas inifrån bara nu) samt 4 ställen vart det är stress sprickor dvs dom går inte igenom.
Alla ställen som skall kollas är silver sprayade.
Imorgon blir det att slipa hela botten och förhoppningsvis även att lyfta ut akterspegel plyfan.
Bilder på dagens jobb
http://imgur.com/a/ay0S6
Ps. Är det något speciellt ni vill att jag ska fota eller undrar över så är det bara att fråga. (Vet inte ens om det är någon som läser detta)
Jodå - Att döma av antalet visningar så är det inte bara jag som tittar in här ibland.
Det är svårare att komma med vettiga bidrag/inlägg som inte riskerar att dämpa din optimism/energi (Som typ att ställa frågan: VARFÖR - Så det gör jag absolut inte!).
Jag tycker mig uppfatta att du inte har motorfrågan löst ännu, så jag lägger ett bidrag där.
Om du inte bara kommer att puttra upp och ner genom Göta Kanal med båten, så gissar jag att du kommer att uppleva ekipaget som "tråkigt", om du inte får till en motorstyrka på allra minst 70 hk.
Och är du "totalt ovetande om båtar", så befarar jag att du inte är yrkesverksam inom begagnade aktersnurror.
Nya utombordare kostar väldigt grovt räknat 1000:-/hk (med viss "mängdrabatt"). Men de startar, kan köra både tomgång och fullgas och kräver inte verkstadsbesök under högsommaren (undantaget "måndagsexemplaren" förstås).
Sådana egenskaper kan även begagnade motorer väldigt ofta ha, speciellt de som är uppskattade av sin ägare och väl ompysslade - Och därmed inte till salu...
Mitt lite radikala/kontroversiella förslag blir att:
När du nu kommit så här långt i din karriär inom såga-/slipa-/plasta-branschen, så borde du i denna fas ganska enkelt kunna anpassa skrovet till en inombordsmotor.
Och då INTE en färdig begagnad marinmotor med drev.
Istället borde du kunna 'skanna marknaden' via försäkringsbolag, verkstäder och bilskrotar, efter vilken/vilka personbils
dieslar som är vanligast efter totalhaverier pga krock.
Troligen skulle det bli något från VAG/VW eller Volvo på 90-170 hk för ett pris på 10-20 kkr.
Sedan behöver den "marinkonverteras", vilket huvudsakligen består av ett annorlunda och vattenkylt avgassystem samt just vattenkylningen som helst ska vara sötvattentyp med en (ganska dyr) värmeväxlare.
Är motorn gammal, eller vanlig+billig så kan man skippa detta och köra direkt på sjövattnet.
Drivning (drev/backslag+axel/Arnesson/Jet) får man helst ta från marinbrasnchen, men dessa är mindre riskfyllda begagnatköp.
Den exakta lösningen ska väljas/anpassas dels efter den inköpta motorn, dels efter ditt/båtens huvudsakliga användningsområde och om den har sin sommarplats i vattnet eller tas upp varje gång.
Tipsar också om att vattenjet eller komplett motor+jet kan gå att fynda i vattenskoterkretsar.