Citat:
Ursprungligen postat av
dervin
Jag har inte tänkt på det som något speciellt viktigt och jag tog inte upp det tidigare just därför att det är raderat och därför att jag inte minns vems sida det var. Jag har också läst om det och trodde att det kanske var i denna tråd så jag trodde faktiskt att det var känt här. Men när ni hela tiden tjatade om bevis så tänkte jag att jag kunde nämna det. Tydligen var det då inte känt här.
Det som då är lite speciellt med denna bild är att trots att de gjort allt enligt propagandahandboken, och till och med sett till att den blev utsedd till årets bild, så har den inte blivit speciellt omtalad för något annat än dess tillblivelse och att den fått ett pris. Det beror väl då på att ingen egentligen ser den som äkta utan de som står på deras sida ser det mera bara som ett gott propagandahantverk och de andra reagerar bara på att en sådan uppenbar lögn kan få stå oemotsagd.
Vilken propagandahandbok menar du att pressfotograferna arbetar efter?
Själv kan jag mycket väl tänka mig att en massa fotografer som är på samma ställe för att fotografera det som händer där kan råka få en bild som blir jäkligt bra.
Nazisternas marsch i Borlänge och alla protester och motdemonstrationer som pågick var en sådan händelse som drog till sig massor av fotografer.
Precis, som också påpekats i tråden, kom det många motdemonstranter, en av dem skildras av sina rasistiska motståndare som proffsdemonstrant. Hon fastnade på många bilder när hon höjer sin näve.
För mig och för massor av andra människor gjorde hon något gott och föredömligt
Varför just en av bilderna blev årets bild kan jag inte riktigt förklara. Men förklara gärna varför du anser att just den bilden var arrangerad men att alla de andra från samma tillfälle inte var det.
Är det bildvinkeln eller exponeringstiden?