2017-03-20, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dervin
Vi lever i en demokrati och det innebär att man måste skaffa sig en politiskt uppfattning om det mesta för att kunna göra sin plikt vart fjärde år. Detta krävs då av mig trots att jag inte har tillgång till en egen underrättelsetjänst, som kan förse mig med vattentäta bevis om allt. Jag gör därför en rimlighetsbedömning av hur troliga olika scenarier är.

Det är också så att bevisbördan inte hela tiden bör ligga på dem med ett visst politiskt synsätt medan de andra bara kan ge sig själva rätt om inga bevis läggs fram. Så nej, jag kommer inte att sluta att hävda någonting så länge det finns ett forum där jag kan göra mig hörd och jag vill göra detta.

Jo men det är ju klart att du gör en rimlighetsbedömning. Månlandningen har nog aldrig ägt rum, den bilden är nog arrangerad eller manipulerad.
Bilderna på Obamas avlyssningsutrustning i Trump Tower likaså. Arrangerad, manipulerad. Liksom publiken när Trump invigdes. Därför måste också alla andra bilder som inte passar med din världsbild också vara manipulerade.

Att ett gäng professionella fotografer gått på bluffen och hävdar att bilden inte är arrangerad,visar bara att de också ingår i komplotten.
Citera
2017-03-20, 09:07
Medlem
Jag vill erindra mig om att jag har sett ett videoklipp från det tillfälle då bildens togs. Och hennes näve befanns i luften mindre än en halv sekund.

Är det någon som sitter på videoklippet måntro?
Citera
2017-03-20, 09:17
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Jag vill erindra mig om att jag har sett ett videoklipp från det tillfälle då bildens togs. Och hennes näve befanns i luften mindre än en halv sekund.

Är det någon som sitter på videoklippet måntro?

Youtube sitter på klippet.
https://www.youtube.com/watch?v=0w2GFiCjHWc
Citera
2017-03-20, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mextreme
Men skit i att titta på de länkade filmerna som visats. Hon har ju traskat med flera 100 meter och försökt tränga sig in. Tillslut lyckades hon och försökte sedan igen tills poliserna avvisade henne.
https://youtu.be/NlFeTs3v7HY?t=12
Hela tiden småjoggar Lagerlöf snett framför och du ser honom när filmen slutar,.

En av de bärande konspirationerna var ju att kvinnan och fotografen stått och lurat vid den plats där bilden togs. Hon skulle då hoppat fram i precis rätt ögonblick.

Din tes om rörelse motsäger den konspirationsteorin och stämmer mer med dom som hävdat att konspirationsteorin är knäpp med hänvisning bland annat till just de många filmerna från händelsen som visar mer av ett verkligt händelseförlopp än ett inbillat teoretiskt konstruerat.

I vilket fall som helst visar bilden något viktigt, den uppskattades av miljoner människor som spred bilden vidare och vidare.
Man kan hoppas att den ikoniska bilden blir en praktisk förebild för många fler att aktivt visa att de är mot rasismen.
Senast redigerad av exponerad 2017-03-20 kl. 11:23.
Citera
2017-03-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Nej men det blev årets bild, alltså är den inte manipulerad.

Det är svårt att se nazister som de anständiga antirasisterna. Dock delar de en del av AFAs värderingar avseende våld för att nå sina syften. Därför tror jag inte att AFA är övertygade om att bilden är en bra bild rent ideologiskt. De lika lite som nazisterna gillar att det sprids att det går att protestera effektivt utan våld.
Lär dig skilja på MANIPULERAD och arrangerad. Du har genomgående sedan trådstart missuppfattat och blandat ihop begreppen vilket gjort att dina argumentation varit helt å helvete och att du inte förstått vad vi andra sagt...
Bilden är uppenbart arrangerad, men ingen utom du har påstått att det skulle handa om manipulation. Och nej - engelska är ett språk vi inte använder till vardags i Sverige och alla paralleller med "manipulated" och hur andra organisationer använder det är irrelevanta.
Citera
2017-03-20, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exponerad
Kul med en sorts journalist/journalistkunnig i tråden.
Menar du att alla andra bilder som togs vid nazimarschen också har narrativ. Varför tog Lagerlöf så många olika bilder och varför gjorde de andra fotograferna likaså?
Jag skriver det igen, då vissa verkar ha slut på polletter.
Om jag och en clown bestämmer träff på ett torg för en fotografering så är det ett förutbestämt möte där det redan innan finns en idé.
De personer som inte är känner till vårt på förhand uppgjorda möte, vår mötesplats och vårt syfte - men som ändå traskar förbi - eftersom det är en publik plats - kan eftersom de inte på förhand var informerade anses vara del av den uppgjorda planen utan inkluderas först i samma ögonblick de ser clownen. Till och med du måste inse skillnaden.

Och självklart har alla andra bilder också ett narrativ -det går inte att ställa sig utanför sig själv och vara 100% objektiv. Men det är skillnad på att välja bildvinkel och motiv som del av narrativ och att arrangera med hjälp av tillresta statister. Själva demonstrationståget utgör i sig statister - men de är till skillnad från andra inte regisserade av fotograferna, utan fotograferna improviserar utifrån tågets beteende.
Citera
2017-03-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag skriver det igen, då vissa verkar ha slut på polletter.
Om jag och en clown bestämmer träff på ett torg för en fotografering så är det ett förutbestämt möte där det redan innan finns en idé.
De personer som inte är känner till vårt på förhand uppgjorda möte, vår mötesplats och vårt syfte - men som ändå traskar förbi - eftersom det är en publik plats - kan eftersom de inte på förhand var informerade anses vara del av den uppgjorda planen utan inkluderas först i samma ögonblick de ser clownen. Till och med du måste inse skillnaden.

Och självklart har alla andra bilder också ett narrativ -det går inte att ställa sig utanför sig själv och vara 100% objektiv. Men det är skillnad på att välja bildvinkel och motiv som del av narrativ och att arrangera med hjälp av tillresta statister. Själva demonstrationståget utgör i sig statister - men de är till skillnad från andra inte regisserade av fotograferna, utan fotograferna improviserar utifrån tågets beteende.

Precis. Du har bestämt möte med en clown. Det hade jag ingen aning om.

Det som hände när nazisterna marscherade i Borlänge var att fotograferna på plats improviserade utifrån beteenden på plats. Ett av alla dessa ögonblick råkade bli just den bild som blev årets bild 2017.
Bilden som spreds, beundrades och fortfarande fungerar som en spåga i röven på nazisterna eftersom de hade hoppats på ett annat resultat än förnedring.
Citera
2017-03-20, 12:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Lär dig skilja på MANIPULERAD och arrangerad. Du har genomgående sedan trådstart missuppfattat och blandat ihop begreppen vilket gjort att dina argumentation varit helt å helvete och att du inte förstått vad vi andra sagt...
Bilden är uppenbart arrangerad, men ingen utom du har påstått att det skulle handa om manipulation. Och nej - engelska är ett språk vi inte använder till vardags i Sverige och alla paralleller med "manipulated" och hur andra organisationer använder det är irrelevanta.

Det gäller att välja sina strider. Funkar det inte att stämpla bilden som fusk, varför inte börja ordmärka? Allt för att flytta fokus i ämnet.

Grejen är ju att World Press Photo använder ordet manipulation som en övergripande term spm inkluderar både att ändra bilden exempelvis i ett bildhanteringsprogram, eller att iscensätta bilden på ett otillåtet sätt. Det är kanske bra att ha en term som täcker alla de sätt bildens tillblivelse kan ha förfuskats.

Sedan är det ju i ärlighetens namn inte uppenbart att bilden är arrangerad. Det är ju i själva verket inte ens troligt, eller hur? Det är ju något du önskar att den vore, och trots att inte ett enda konkret fakta framkommit som stöder denna önska om arrangemang så väljer du att på känslomässiga grunder tycka att det ändå förhöll sig så. Det är alltså endast en känslomässig åsikt. Det måste vi väl vara överens om?
Citera
2017-03-20, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det gäller att välja sina strider. Funkar det inte att stämpla bilden som fusk, varför inte börja ordmärka? Allt för att flytta fokus i ämnet.

Grejen är ju att World Press Photo använder ordet manipulation som en övergripande term spm inkluderar både att ändra bilden exempelvis i ett bildhanteringsprogram, eller att iscensätta bilden på ett otillåtet sätt. Det är kanske bra att ha en term som täcker alla de sätt bildens tillblivelse kan ha förfuskats.

Sedan är det ju i ärlighetens namn inte uppenbart att bilden är arrangerad. Det är ju i själva verket inte ens troligt, eller hur? Det är ju något du önskar att den vore, och trots att inte ett enda konkret fakta framkommit som stöder denna önska om arrangemang så väljer du att på känslomässiga grunder tycka att det ändå förhöll sig så. Det är alltså endast en känslomässig åsikt. Det måste vi väl vara överens om?
Jaha så hädanefter ska jag fråga efter tennisbollar på ICA nära jag vill ha mjöl - och när damen inte förstår ska jag börja klaga på att hon märker ord.... Wow här tänker vi verkligen utanför boxen...
Citera
2017-03-20, 13:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Jaha så hädanefter ska jag fråga efter tennisbollar på ICA nära jag vill ha mjöl - och när damen inte förstår ska jag börja klaga på att hon märker ord.... Wow här tänker vi verkligen utanför boxen...

Jag skiter i ditt brödakande. Manipulering är ett fullgott ord för att beskriva en påverkan av bilden. Slå upp ordet medan din deg står på jäsning, så kan du ev lära dig något.
Citera
2017-03-20, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag skiter i ditt brödakande. Manipulering är ett fullgott ord för att beskriva en påverkan av bilden. Slå upp ordet medan din deg står på jäsning, så kan du ev lära dig något.
Varför kan du inte bara utöka ditt - uppenbart begränsade - ordförråd istället för att käfta emot när du har fel. Uppenbarligen är du rädd för att lära dig nya saker som kan rubba din världsbild.
Citera
2017-03-20, 14:10
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Varför kan du inte bara utöka ditt - uppenbart begränsade - ordförråd istället för att käfta emot när du har fel. Uppenbarligen är du rädd för att lära dig nya saker som kan rubba din världsbild.

Seså, sätt dig bara nu och slå upp ordet manipulation och så kan du kolla var det betyder. Du behöver inte skriva här vad du hittar. Om man ska vara en ordmärkare gäller det att ha koll på vad orden betyder, man besparar sig så mycket onödig pinsamhet då.

Nu är det dock inte det som är det väsentliga här i tråden. Det är bara ännu en avledningsmanöver när slaget är förlorat. Vad har du för belägg att bilden - som du säger - arrangerades? Vilken hittills okänd fakta sitter du på som stöder detta?

Den aldrig sedda aldrig dokumenterade facebookkommentaren det pratades om i... Paraguay eller var var det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in