2016-05-29, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Normala i samhället fungerande personer tar sig för pannan inför den pojkrumsargumentation som förekommer i den här tråden och andra på denna forumdel.

Jag håller med och tar åt mig till viss del men det blir lätt så när man provoceras av att vissa helt uppenbart driver en politisk agenda i tråden. Man vill inte låta dem stå oemotsagda när man tycker att de har fel. Men visst man kanske bara borde ignorera sådant.
Citera
2016-05-29, 14:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Här är vi helt överens. Omogna argument om att "suga kuk" & liknande kastar ju ett litet löjets skimmer över debatten & skymmer debatten om själva bilden & dess möjlighet att bli "Årets bild", som ju är trådens egentliga topic.

Välkommen i tråden förresten, kul att se att man nu skickar in lite tyngre manskap.

Nu gör du en avsiktlig feltolkning. Vad tycker du om bärigheten i minibussargumentet, och de om att Lagerlöf tagit en porträttbild på en person som publiceras bredvid Asplunds privata bild på sig själv, som argument för att bilden måste vara arrangerad?

Sguelaiche har skrivit i tråden länge, typ 50 inlägg.
Citera
2016-05-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarfiot
Jag håller med och tar åt mig till viss del men det blir lätt så när man provoceras av att vissa helt uppenbart driver en politisk agenda i tråden. Man vill inte låta dem stå oemotsagda när man tycker att de har fel. Men visst man kanske bara borde ignorera sådant.

När jag skrev detta så utgick jag ifrån att Sguelaiche var någon som efterfrågade en saklig debatt utan polemik men jag har nu snabbt gått igenom vad Sguelaiche själv har presterat i tråden och det verkar inte vara så mycket mera än kryptiska oneliners och polemik utan "källor" så jag vill backa lite från att se denna som en saklig sanningssägare.
Citera
2016-05-29, 15:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du har faktiskt rätt i att nazisterna är både maktlösa och utsatta men det lär knappast läggas till grund för att dela ut titeln årets bild. För detta krävs det nämligen att man känner sig förtryckt av naturen på något sätt. Typ att man har blivit "utsatt" för att en etnisk grupp, som av evolutionen har anpassats till en viss livsmiljö, försvarar sig mot deras angrepp på rätten till denna livsmiljö eller att naturen har varit så elak emot en att den har gett en fel kön eller något.

Citat:
Det tillhör inte ämnet att diskutera evolution så vi kan bortse ifrån vad som är "rätt" eller inte men det är ändå så att det mycket väl kan vara så att de så kallade rasisterna är utsatta om det är så att man tillmäter dem en rätt till en viss livsmiljö. Många tycker exempelvis att indianerna var utsatta när de motades bort från sitt land - du kanske då inte skulle vilja säga att det var deras land men du kanske förstår.

Detta tycker då jag har en viss relevans för ämnet eftersom det fastställer propagandadimensionen i frågan. Är Tess en stackars utsatt människa som bara får ett spontant infall att modigt stå upp för sin rätt eller är hon bara en kugge i maktens väloljade propagandamaskineri.

Citat:
Det var ett litet försök till ironi men det kan vara lite svårt med det ibland kanske.

Citat:
Visst är det så och de får alltid "rätt" oavsett hur uppenbart fel de har. Man kan här ta exemplet med evolutionsläran. Det är allmänt erkänt att olika arter och underarter, av evolutionen, anpassas till ett visst habitat och att dessa fungerar bäst i dessa och att invasiva arter förstör den balans som därmed har uppstått. Men när detta på något sätt strider mot den rådande politiska agendan så ska allt helt plötsligt bli mycket mera "komplicerat" och något som bara vissa godkända experter ska få uttala sig om.

Citat:

Citat:
När jag skrev detta så utgick jag ifrån att Sguelaiche var någon som efterfrågade en saklig debatt utan polemik men jag har nu snabbt gått igenom vad Sguelaiche själv har presterat i tråden och det verkar inte vara så mycket mera än kryptiska oneliners och polemik utan "källor" så jag vill backa lite från att se denna som en saklig sanningssägare.

Exakt vad är det du håller på med? Går off topic, och när du gör det uttrycker du helt bisarra föreställningar. Du påstår och tar tillbaka, är luddigt ironisk, tar tillbaka igen. Du kan föreställa dig hur du skulle bli behandlad i denna tråden om du betett dig så här, fast tillhört den sidan som faktiskt menar att bilden har chans att på goda grunder vinna titels Årets bild.

Kan du inte bara skriva att det verkar rimligt att bilden uppkom utan föregående arrangemang, och att det kan bli årets bild. Så otroligt konstigt är det inte.
Citera
2016-05-29, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Exakt vad är det du håller på med? Går off topic, och när du gör det uttrycker du helt bisarra föreställningar. Du påstår och tar tillbaka, är luddigt ironisk, tar tillbaka igen. Du kan föreställa dig hur du skulle bli behandlad i denna tråden om du betett dig så här, fast tillhört den sidan som faktiskt menar att bilden har chans att på goda grunder vinna titels Årets bild.

Kan du inte bara skriva att det verkar rimligt att bilden uppkom utan föregående arrangemang, och att det kan bli årets bild. Så otroligt konstigt är det inte.

Är det inte uppenbart?
Nån eller några håller liv i denna numera helt menlösa ping-pong tråd, detta givetvis av egenintresse. - ÅÅÅÅÅhhhh titta, titta - vi är förföljda/mobbade av nazisterna (de onda) på toaletten Flashback bara för att vi modiga hjältar mot nazismen beskriver verkligheten. De förföljer oss. - Titta, titta o bildjury titta, titta.
Senast redigerad av Kulturmarxist 2016-05-29 kl. 16:01.
Citera
2016-05-29, 16:03
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Nu gör du en avsiktlig feltolkning. Vad tycker du om bärigheten i minibussargumentet, och de om att Lagerlöf tagit en porträttbild på en person som publiceras bredvid Asplunds privata bild på sig själv, som argument för att bilden måste vara arrangerad?

Sguelaiche har skrivit i tråden länge, typ 50 inlägg.
Du glömde att nämna att Lagerlöf tagit en porträttbild på ordföranden i samma organisation där Asplund är vice-ordförande.
Citera
2016-05-29, 16:08
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Du glömde att nämna att Lagerlöf tagit en porträttbild på ordföranden i samma organisation där Asplund är vice-ordförande.

Aaah, där satt spiken i kistan. Det är man vet att Lagerlöf och Asplund tillsammans och i samförstånd arrangerade denna bild. Vattentätt.
Citera
2016-05-29, 16:15
Medlem
Pianoslipss avatar
Vem bryr sig dom borde gått över henne
Citera
2016-05-29, 16:17
Medlem
Egon.Krenzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nebeltag
Hade det gjort någon skillnad om fotografierna av protesten vid Himmelska Fridens torg varit arrangerade? Det kan du hoppa upp och sätta dig på. I så fall hade det rört sig om propaganda, om än med ett vällovligt syfte. Nu finns det visserligen inget som tyder på att den kinesiske rebellen hade någon sådan baktanke med sitt handlande. Bilderna togs av flera olika västerländska fotografer som knappast kan ha haft någon koppling till honom. Dessutom riskerade den okände mannen till skillnad från Tess Asplund verkligen någonting, nämligen sitt liv.

Förresten är det avslöjande att du använder "realist" som ett nedsättande epitet. För din sort (låt oss kalla er de hänsynslösa idealisterna) spelar sanningen ingen roll. Allt som räknas är Berättelsen och Bilden, oavsett om de är autentiska eller ej. Propagandavärdet är allt som räknas.
Klart är att Tess var där av genuin vilja att visa motstånd, right? Det finns ingen som betvivlar det.

Så om en protestaktion avsiktligt dokumenteras av någon (med eller utan samarbete med protesteraren, är det inte längre en protestaktion, utan en propagandaaktion.
Om en protestaktion däremot dokumenteras av en ren tillfällighet av någon som rent av mycket väl kan känna protesteraren, är det däremot inte en propagandaaktion, utan att protestaktion.

För mig är de båda scenariorna så pass snarlika att jag är skeptisk till om det är realistiskt att bedöma dem olika i synnerhet eftersom det bakomliggande syftet är klart i båda fallen. Att visa opinion mot någon och att väcka opinion mot det.
Citera
2016-05-29, 16:43
Medlem
Citat:
Du har faktiskt rätt i att nazisterna är både maktlösa och utsatta men det lär knappast läggas till grund för att dela ut titeln årets bild. För detta krävs det nämligen att man känner sig förtryckt av naturen på något sätt. Typ att man har blivit "utsatt" för att en etnisk grupp, som av evolutionen har anpassats till en viss livsmiljö, försvarar sig mot deras angrepp på rätten till denna livsmiljö eller att naturen har varit så elak emot en att den har gett en fel kön eller något.

Ja, nu tror jag du börjar ana varför Borlängebilden med protesten mot nazisterna är så mäktig. Ditt resonemang är visserligen lite förvirrat. Jag tror att folk tycker illa om nazisterna eftersom de menar att nazismen står för förtryck. Inte ett förtryck av naturen utan ett förtryck utövat av rasister bland vilka nazisterna är en ytterlighet.
Citera
2016-05-29, 17:00
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Aaah, där satt spiken i kistan. Det är man vet att Lagerlöf och Asplund tillsammans och i samförstånd arrangerade denna bild. Vattentätt.
Men det är det ju ingen som har påstått. Men att inte nämna sambandet känns oärligt. Det är ett indicium, bland flera.
Citera
2016-05-29, 17:05
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Men det är det ju ingen som har påstått. Men att inte nämna sambandet känns oärligt. Det är ett indicium, bland flera.

Men ser du inte hur bräckligt det är? Det ska alltså leda till att bilden måste vara arrangerad på ett otillåtet sätt. Flera steg i denna 'indiciekedja' saknas ju - och indicierna i sig är ju minst sagt svaga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in