Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-05-04, 20:52
  #61
Medlem
TheBITs avatar
Beror ju lite på vad folk sitter för osv. Många fyllekörningar på öststatsfolk som lastbilar över landsgränser osv
Citera
2016-05-04, 21:27
  #62
Medlem
Kul att alla SD:are som säger att muslimer och utomeuropéer är överrepresenterade när det gäller brott. Denna lista innehåller den största delen européer.
Citera
2016-05-04, 22:06
  #63
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InKommerGosta
Tony var näst sist på listan i trådstarten.

Kan vi avliva myten nu om att all med *****y-namn är kriminella kåkfarare? Det var ju en "sanning" på 90-talet.

Jag tänker på namn som
  • Benny
  • Sonny
  • Eddy
Plus säkert några till som jag inte kommer på nu

Edit: Förstod att jag antagligen skulle vara puckfyra

Alla är naturligtvis inte kåkfarare men y-fenomenet har studerats akademiskt så det är ingen myt.
http://www.dn.se/insidan/pojkar-som-...-kriminalitet/
Citera
2016-05-05, 00:43
  #64
Medlem
InKommerGostas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Alla är naturligtvis inte kåkfarare men y-fenomenet har studerats akademiskt så det är ingen myt.
http://www.dn.se/insidan/pojkar-som-...-kriminalitet/

Fel av mig att säga "avliva myten". Menade mest att myten inte längre finns och lever längre. Inte om man ska gå efter TS nya uppdaterade namnlista anno 2016.
Citera
2016-05-05, 01:07
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsvenskenkanske
Kul att alla SD:are som säger att muslimer och utomeuropéer är överrepresenterade när det gäller brott. Denna lista innehåller den största delen européer.
Du måste sätta antalet dömda i realitet till hur många det finns i landet. Då får man fram att vissa typer är mer brottsbenägna än andra osv.
Citera
2016-05-05, 02:46
  #66
Medlem
Hur är det med Robin, Kevin, Liam och liknande?
Och deras flickvänner Melissa, Cassandra, Tindra etc?
Överrepresenterade inte bara i kriminalvård utan också soc, psykvård etc?
Citera
2016-05-05, 03:52
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Du måste sätta antalet dömda i realitet till hur många det finns i landet. Då får man fram att vissa typer är mer brottsbenägna än andra osv.


Det finns 34139 Mohammed (med den stavningen) i landet. 1793 Tomasz, 1095 Zoran, 1646 Marek, 2248 Marko, 2011 KRZYSZTOF, 995 Igor, 1870 PAWEL....

Med tanke på att typ varannan muslim heter Mohammed så borde det toppa listan. Du ser siffrorna själv Mohammed är det enda muslimska namnet av alla som jag nämnde ovan resten är Europeiska. Då får du också tänka på att det finns fler sätt att stava "Mohammed" på, så den siffran är säkert mycket högre. Om du fortfarande tror att muslimer är överrepresenterade så får du gärna förklara hur du tänker.
Citera
2016-05-05, 07:48
  #68
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsvenskenkanske
Det finns 34139 Mohammed (med den stavningen) i landet. 1793 Tomasz, 1095 Zoran, 1646 Marek, 2248 Marko, 2011 KRZYSZTOF, 995 Igor, 1870 PAWEL....

Med tanke på att typ varannan muslim heter Mohammed så borde det toppa listan. Du ser siffrorna själv Mohammed är det enda muslimska namnet av alla som jag nämnde ovan resten är Europeiska. Då får du också tänka på att det finns fler sätt att stava "Mohammed" på, så den siffran är säkert mycket högre. Om du fortfarande tror att muslimer är överrepresenterade så får du gärna förklara hur du tänker.

Fast ditt resonemang är helt bakvänt... Ju vanligare ett namn är, desto intressantare är Överrepresentationen.

Finns det exempelvis 1 Boza och han sitter i fängelset, då är överrepresentationen maximal, men det säger väldigt lite om Juggars brottslighet.

Förstår inte heller vad du menar när du säger att muslimer inte är överrepresenterade enligt listan - trots att det vanligaste muslimska namnet, Muhammed, är med som klart överrepresenterat. Det är också det överlägset vanligaste av namnen på listan, således det mest relevanta.

Överhuvudtaget känns listningen heldum, det rimliga är att göra en listning utefter hur vanliga namnen är och på så vis ge en hyfsad överblick. Nu finns ju inte ens någon "referens" med typ Lars, och Anders i listan. Är förövrigt skeptisk till att göra dylik listning utan hänsyn till ålderskategorier. Exempelvis kan underåriga och "lastgamla" göra sådana jämförelser väldigt skeva.

Sedan blir det ju också skevt när dömda personer utifrån listas, alltså sådana som inte är invandrare.
__________________
Senast redigerad av Oformad 2016-05-05 kl. 08:30.
Citera
2016-05-05, 11:47
  #69
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Alla är naturligtvis inte kåkfarare men y-fenomenet har studerats akademiskt så det är ingen myt.
http://www.dn.se/insidan/pojkar-som-...-kriminalitet/

Namnen var populära i Sverige under årtiondena före och efter andra världskriget.

Känns ju så där lagom aktuellt - och dessutom var Jerzy Sarnecki den som lanserade y-namns teorin i sin studie om "Stockholmpojkar"

http://fof.se/tidning/2013/4/artikel...r-brottslingen

När jag läste kriminologi på 90-talet så babblade han om dessa y-namn .. så att säga att det skulle vara något nytt är bs.
Citera
2016-05-05, 11:54
  #70
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Namnen var populära i Sverige under årtiondena före och efter andra världskriget.

Känns ju så där lagom aktuellt - och dessutom var Jerzy Sarnecki den som lanserade y-namns teorin i sin studie om "Stockholmpojkar"

http://fof.se/tidning/2013/4/artikel...r-brottslingen

När jag läste kriminologi på 90-talet så babblade han om dessa y-namn .. så att säga att det skulle vara något nytt är bs.

Har jag sagt att det är nåt nytt?
Nästa namn till rakning är dock Liam och Kevin, överrepresenterade namn på ungar till svensk underklass på tidigt 00-tal
Citera
2016-05-05, 12:00
  #71
Avstängd
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Har jag sagt att det är nåt nytt?
Nästa namn till rakning är dock Liam och Kevin, överrepresenterade namn på ungar till svensk underklass på tidigt 00-tal
Sorry - det blev syftningsfel där - jag borde varit tydligare ..

Ur artikeln du länkade till..

–  Det här fenomenet har diskuterats på populära internetforum och vid fikabord. Men det är först nu som det granskats mer vetenskapligt, fortsätter Erik Segerborg.
Citera
2016-05-05, 12:43
  #72
Medlem
Den listan är uppenbart felaktig. Den här är mer rättvisande:

https://vanligastefangnamnen.wordpre...te-fangnamnen/

Svenskar är, av naturliga skäl, överrepresenterade till antal. Räknar man istället på hur många med samma namn som finns i fängelse jämfört med hur många som finns i Sverige blir listan som i länken ovan. Där hamnar invandrare i toppen.

Mertzi, Tenho, Lakatos låter som zigenarnamn...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback