2016-05-03, 02:24
Medlem
Har hittat en dell laptop win7 som legat o skräpat hemma

kommer ej ihåg lösenordet så kommer ej in i laptopen
dessutom är den krypterad med bitlocker så den låste sig när jag försökte köra fabriksåterställning, har inte heller tillgång till nyckeln som skiten behöver för o låsas upp.

Brände dbam till en skiva o försökte wipa hela disken, desvärre bootas hdd innan CD/RW och jag har ingen möjlighet att ändra prion så att laptopen bootas med dbam just för att bios har också admin lösen som jag glömt

Öppnade upp laptopen och drog cmos batteriet i ca 30min ihopp om att bios skulle nollställas, dessvärre utan lycka.

Så det jag undrar är vilka alternativ har jag kvar?
Det enda jag själv väl kommer på är just att helt enkelt byta ut hdd:n, men det kanske finns något alternativ jag förbisett.

tacksam för svar

mvh
Citera
2016-05-03, 03:42
Medlem
usb3s avatar
Du kan väl wipa disken med annan dator och sen stoppa tillbaka den.
Citera
2016-05-03, 08:36
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Du kan väl wipa disken med annan dator och sen stoppa tillbaka den.

såvida inte Dells drivelock eller secureboot är aktiverad, då kommer den att neka andra diskar eftersom signaturen saknas.
Citera
2016-05-03, 08:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onibaba
Öppnade upp laptopen och drog cmos batteriet i ca 30min ihopp om att bios skulle nollställas, dessvärre utan lycka.

Så det jag undrar är vilka alternativ har jag kvar?
Det enda jag själv väl kommer på är just att helt enkelt byta ut hdd:n, men det kanske finns något alternativ jag förbisett.

tacksam för svar

mvh

Exakt modell på datorn?

(Om du dessutom aktiverat drive lock i bios kan du inte byta disk heller, eftersom signaturen saknas)
Citera
2016-05-03, 15:05
Medlem
usb3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
såvida inte Dells drivelock eller secureboot är aktiverad, då kommer den att neka andra diskar eftersom signaturen saknas.

Sant, men finns väl bakdörrar att ta sig in i bios. Har stött på någon lista tidigare med lösen som service-ställen använder för att alltid komma in i bios.
Citera
2016-05-03, 17:51
Medlem
Så då löste jag detta, för er som undrar hur skriver jag en liten sammanfattning

Dell latitude, win7 HDD var helt låst med bitlocker, och bios var låst med ett master lösen som inte satt i cmos utan var skriven i nvram så ett cmos reset inte var till nytta.
Denna laptop är också av en nyare modell så att antingen ringer man dell och uppger ägaruppgifter eller så betalar man ca 45$ på diverse siter som har algoritmerna till dessa lösenord.
Tredje alternativet är då att köra hårddisken i en laptop/dator där du har tillgång till bios

Öppnade upp skiten o tog hårddisken till en annan fungerande laptop, vilket var en hp notebook då utan cd hållare. Körde ett usb i rufus och konvertera den till iso filen som har DBAN.

På boot vart man återigen spärrad av bitlocker, det man skulle göra då för HP datorer (veet ej hur det är för andra) var att trycka esc på boot > f10 till bios setup > log in as guest (no) > bios settings > ta bort checken från secure boot och kryssa i legacy boot istället > ändra prion från notebook harddrive till usb (floppy,cd etc. spelar ingen roll bara det står usb innan).

Och därifrån var det bara att starta om > esc på boot > f9 för boot device > namnet på usb stickan > enter

Då sätts dban igång, bara skriva autonuke i kommandon så sätter den igång med wipandet, tog ca 40min för den o rensa 200gb, tänk dock på att om ni gör de här så rensar den ALLA hdd som är uppkopplade till datorn/laptopen så koppla ifrån om ni har en disk som inte vill ska rensas.

Det enda som återstod då var att köra rufus igen och konvertera usb:t till windows 7 iso, stoppa in den i laptopen o starta om.

mvh
Citera
2016-05-03, 19:53
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usb3
Sant, men finns väl bakdörrar att ta sig in i bios. Har stött på någon lista tidigare med lösen som service-ställen använder för att alltid komma in i bios.

Nej. Sådant finns inte på de flesta enterprise-maskiner. Där anses det vara en acceptabel kostnad att skrota en maskin eller tvinga systemkortsbyte jämfört med att kunna gå förbi spärrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in