• 1
  • 2
2016-05-02, 11:24
Bannlyst
Finns det några tips för att salladen ska bli en äkta grekisk sallad?

Råvaror och proportioner osv, gärna detaljerat.

Är det någon skillnad mellan affärens Fetaost och äkta fårost till exempel?
Citera
2016-05-02, 11:49
Medlem
Det finns äkta fårost även i affären. Se bara till att den inte är gjord på komjölk.
Citera
2016-05-02, 11:58
Medlem
christerys avatar
Slänger i det jag är sugen på, tomat, fetaost och oliver samt lök är nog alltid med. Gurka vetesjutton, den gör liksom inte så mycket varken till eller från. Men har jag lite paprika eller gräslök så kan jag slänga i det åxå. Sallat kan åka med tex om det finns.

Proportionerna däremot vet jag inte om, kastar in det jag har och när det ser bra ut så käkar jag. En vinägrett eller bara lite citronsmak (såndär plastcitron med grönt lock funkar bra det åxå). Men det går att vara utan sånt.

Olivolja gillar jag inte så det har jag inte testat, men svartpeppar på tomaterna och kanske även lite salt ger en lite trevligare smak. Men vissa har tydligen i fisk (sardeller) och då jag inte fått det i Grekland så har jag inte provat slänga i det hemma heller.
Citera
2016-05-02, 13:14
Medlem
think2acts avatar
Vet inte man ska kalla det grekiskt.
Men jag brukar ofta använda det som finns.
Typ paprika, fårost olivolja citron gärna lite morötter en liten bit isbergsallad ibland, persilja
lök, men oliver är inte ofta jag har med, gärna en medelstark grön chili
Citera
2016-05-02, 15:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av think2act
Vet inte man ska kalla det grekiskt.
Men jag brukar ofta använda det som finns.
Typ paprika, fårost olivolja citron gärna lite morötter en liten bit isbergsallad ibland, persilja
lök, men oliver är inte ofta jag har med, gärna en medelstark grön chili

Låter gott, men det är långt ifrån grekisk sallad.
Citera
2016-05-02, 15:13
Bannlyst
"Äkta" Grekisk Sallad som jag har lärt mig på jobb i grekiska övärlden är enkel.

Fetaost (naturligtvis på fårmjölk), gurka (skalad och med kärnhuset bortskrapat), tomat (som aldrig har varit i närheten av ett kylskåp) och svarta oliver (semitorkade).

Lika mycket av alla ovan nämnda ingredienser i hyfsat countrystyle-stora bitar (typ 2x2 cm) vända i olivolja, citronsaft och lite svartpeppar.

Hackad bladpersilja som topping.
Citera
2016-05-02, 17:04
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gastkramande
Finns det några tips för att salladen ska bli en äkta grekisk sallad?

Råvaror och proportioner osv, gärna detaljerat.

Är det någon skillnad mellan affärens Fetaost och äkta fårost till exempel?

För mig är den stora skillnaden mellan en sallad man äter i Grekland och en man gör i Sverige grönsakerna. Du kan inte få samma tomater, gurka eller lök här som där. I Grekland är tomaterna solmogna och smakar gudomligt - här är det holländska gröna tomater som är sura och smaklösa. Löken i Grekland har en rund och söt smak - här är den frän och lite bitter.

Bra fetaost, olivolja och oliver kan du däremot hitta i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av christery
Gurka vetesjutton, den gör liksom inte så mycket varken till eller från.
En solmogen gurka som inte har drivits till vanvett är mycket gott. Tyvärr är det svårt att hitta i Sverige.
Senast redigerad av madtop 2016-05-02 kl. 17:12.
Citera
2016-05-02, 17:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
För mig är den stora skillnaden mellan en sallad man äter i Grekland och en man gör i Sverige grönsakerna. Du kan inte få samma tomater, gurka eller lök här som där. I Grekland är tomaterna solmogna och smakar gudomligt - här är det holländska gröna tomater som är sura och smaklösa.

Bra fetaost, olivolja och oliver kan du däremot hitta i Sverige.

Gröna tomater med viss syra går absolut att hitta i Sverige, men det är en helt annan grönsak än klassiska röda tomater.

Välsorterade butiker idag har ofta fina mogna tomater från både Spanien, Holland och Italien.
Citera
2016-05-02, 17:17
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Gröna tomater med viss syra går absolut att hitta i Sverige, men det är en helt annan grönsak än klassiska röda tomater.

Välsorterade butiker idag har ofta fina mogna tomater från både Spanien, Holland och Italien.

Men frågan är om de var solmogna när de plockades? Tyvärr plockas de oftast gröna, kyltransporteras och mognar utan sol.

För mig är det en enorm skillnad och äta tomater på plats vid Medelhavet jämfört med Sverige. Möjligen kan man under sommaren köpa solmogna tomater direkt från odlaren.

Men jag kan ha fel: Har du tips på någon som säljer solmogna tomater i Stockholm? De stora livsmedelsbutikerna gör det inte.
Citera
2016-05-02, 22:50
Medlem
jajahars avatar
Jag har gjort grekisk sallad så många gånger tillsammans med grekiska vänner. Proportionerna bestämmer du själv men innehållet är tomater, ta vilka du vill men välj de mest smakrika för säsongen. Skalad gurka eftersom skalet kan vara beskt. Är gurkan vattnig så kan du ta bort kärnhuset annars har du det kvar, det är brukligt i Grekland.

Löken är väl det knivigaste men rödlök fungerar bra annars charlottenlök. Oliverna ska vara av grekisk typ dvs Kalamata oliver. De salttorkade brukar serveras bredvid de olika rätterna och inte i salladen. Olivolja och ev lite rödvinsvinäger men det senare kan uteslutas.

Fetaosten brukar serveras separat på ett fat bredvid med lite olivolja ringlad ovanpå.

Grekisk sallad är gott men du bestämmer själv proportionerna. Inga konstigheter alls MEN jag rekommenderar tsatsiki tillsammans med ett gott bröd. Då är du hemma
Citera
2016-05-02, 23:11
Medlem
MeanMEs avatar
Fetaost och svarta oliver med ett skåprens av grönsaker och sallader med en bas av tomater, gurka och paprika främst för att jag odlar det själv, med en vinägrett med en pressad vitlöksklyfta i och ibland lite hackade örter blir kallad "grekisk" i mitt hem. Har inget fast recept på den salladen direkt utan det blir som det blir, huvudsaken att det smakar gott.
Citera
2016-05-03, 00:39
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Fetaost och svarta oliver med ett skåprens av grönsaker och sallader med en bas av tomater, gurka och paprika främst för att jag odlar det själv, med en vinägrett med en pressad vitlöksklyfta i och ibland lite hackade örter blir kallad "grekisk" i mitt hem. Har inget fast recept på den salladen direkt utan det blir som det blir, huvudsaken att det smakar gott.

Du kan naturligtvis göra som du vill men basen för grekisk sallad är tomat, gurka, lök, olivolja och rödvinsvinäger. Salt och svartpeppar. Oregano om så önskas. Det är en enkel sallad men så här ska den vara. Vill du lägga till annat så - varsågod men då gör du en sallad vilken som helst....
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in