2016-05-01, 16:50
Medlem
Hej
Köpte ett tändningslås från twostroke (vicma) som jag inte vet hur jag skall installera på min rieju RR det är ett lås med 6st stift och nu undrar jag vilka kablar som skall vart, har 1blå 1gul 1orange 1grön 1svartgrön och 1vitröd kabel
Tacksam för svar....
Citera
2016-05-01, 22:19
Medlem
killawifes avatar
Vad har du för färg på kablarna i hojens kontakt?
Citera
2016-05-03, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Vad har du för färg på kablarna i hojens kontakt?

Alltså d färgerna är kontakten sen skall jag koppla det fast i rätta stift.... Eller hur menar du?
Citera
2016-05-03, 18:23
Medlem
killawifes avatar
Ett tändningslås har som regel fem eller sex kablar som går från det, det brukar vara jord, 12v+, tändström, samt div kablar för parkeringsljus och liknande funktioner som beror mycket på vilket fordon det är. Det enda sättet att veta vilka kablar som är vad är att kolla i ett kopplingsschema eller att testa sig fram.

Normalt är jord svart eller brun, 12v+ röd, gul eller orange. Styrströmkablar ofta blåa eller gröna.
Citera
2016-05-16, 21:23
Medlem
Citat:
Ett tändningslås har som regel fem eller sex kablar som går från det, det brukar vara jord, 12v+, tändström, samt div kablar för parkeringsljus och liknande funktioner som beror mycket på vilket fordon det är. Det enda sättet att veta vilka kablar som är vad är att kolla i ett kopplingsschema eller att testa sig fram.

Normalt är jord svart eller brun, 12v+ röd, gul eller orange. Styrströmkablar ofta blåa eller gröna.

alltså det finns 6 stift i tändlåset och så sex kablar men i kopplingen som går vidare i moppen finns det bara 3 kablar ( alltså 6 kablar in i kopplingen och 3 ut )...tror inte riktigt det är normalt....
Citera
2016-05-16, 22:05
Medlem
killawifes avatar
Det är inte så komplicerat som det låter. Antagligen är tändningslåset gjort för att funka med en massa olika fordon och därmed finns det ett gäng extra kablar. Du behöver inte koppla alla men du måste ta reda på vilka som gör vad. Om du bara har tre kablar i moppen så är de Jord, 12v+ och en signalkabel för lyse och sånt. Den är troligen också på 12v men behövs inte för att mopeden ska starta.
Citera
2016-05-16, 22:24
Medlem
Citat:
Det är inte så komplicerat som det låter. Antagligen är tändningslåset gjort för att funka med en massa olika fordon och därmed finns det ett gäng extra kablar. Du behöver inte koppla alla men du måste ta reda på vilka som gör vad. Om du bara har tre kablar i moppen så är de Jord, 12v+ och en signalkabel för lyse och sånt. Den är troligen också på 12v men behövs inte för att mopeden ska starta.

Okej det låter ju vettigt eftersom det är ett universal lås, och jag har konstaterat att lyset fungerar om man har jord i stift 1 och den gula kabeln i stift 2. Men jag skall ta det här riktigt från början och se om någon har svar på allt problem. Det är så att det är min kusins gamla moppe och han hade tappat bort sin gamla nyckel så han tjuvkopplade den genom att dra ut en gul kabel från vad jag tror är cdi:n och har man den utdragen fungerar moppen men inte lyset och sätter man in den i vad jag tror är regulatorn fungerar både moppen och lyset men jag vill ju att moppen ska stängas av och komma på med nyckeln och inte bara ljuset, okej... sedan finns det en till grön kabel som kommer direkt från tändlåset och den hänger bara fritt där och den gula kabeln skall ju vara ursprungligen i cdi:n men vart skall den gröna vara för jag har även testat att sätta den i regulatorn men inget förändras som om man har den bortta.

Ursäkta jag är inte så braa på det här men hoppas du/ni fattade det jag skrev....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in