Citat:
Ursprungligen postat av
osmiumkaka
Det finns kassa (osäkra och/eller obekväma) skinnställ och kassa textilställ och ofta får man vad man betalar för, även om utväxlingen blir sämre ju dyrare ställ man köper. De obekväma upptäcker man efter några timmar i sadeln och de osäkra först när man kraschar, men i butiken kan de vara svårare att känna igen. Om rätt märkning saknas eller om grejerna känns "billiga" i material och arbete så skulle i alla fall jag dra öronen åt mig. Själv övergav jag skinn till förmån för textil utan saknad för 15 år sedan, mycket beroende på den passiva säkerheten som det innebär att vara torr och varm. Varken skinn eller kevlar är särskilt roligt regniga dagar.
De bästa skinnställen, och då menar jag raceställ, är fortfarande säkrare än de bästa textilställen i en krasch, men gapet har krympt avsevärt de senaste åren. Själv blir jag fundersam varje gång jag ser någon på en 200 kkr-mc, ofta med mycket krom och öppen ljuddämpare, klädd i skitställ i trendigt svart läder tunt som papper, billig jet-hjälm och gärna utan handskar, eller trendiga hipsters med retrohoj och trendkruka på skallen och inget mer i skyddsväg.
Ja, håller med om det kan skifta mycket i kvalitet oavsett material, framförallt hur det är ihopsytt. Har ett permanent ärr på underarmen där sömmen sprack på stället.
Men när jag syftade på skinn så menar jag riktiga skinnställ, inte läderbrallor med fransar som chromnissarna glider runt med.
Är oerhört skeptiskt till att ett goretexställ kan ha högre slitstyrka än ett skinnställ, men har inte läst några jämförande tester de senaste åren heller, så det kanske stämmer.
Men om man tittar på vad roadracingförare har på sig, så är det inga gortexställ inte.
Ska dock undersöka lite själv.
I övrigt håller jag med dig att man upphör aldrig att förvånas hur många som slarvar med sin utrustning, tex att köra utan handskar är för mig helt obegripligt. Efter hjälmen så anser jag att handskar är det viktigaste skyddsplagget. Ett asfaltexsem på höften eller armen kan man leva med, men när händerna förvandlats till köttfärs är det inte så roligt längre...