Flashback bygger pepparkakshus!
2016-04-30, 22:07
Medlem
Hejsan allihopa!

Jag ska införskaffa en Alpinestars GP Plus R Perforated läder jacka, men behöver råd... Ska jag komplettera med ett par kevlar jeans eller läder byxor? isånafall vilka?

Min tanke är att läder/skinn byxor kan man ha på långa körningar. Men jeans kan man ha på den vardagliga körningen. Vad hade ni valt?

Tacksam för svar!

Om jag har startat i fel forum får admin ändra
Citera
2016-04-30, 23:45
Medlem
Flashbabe!s avatar
Som sagt, lite beroende på vilken typ av åkare man är, åker man fler lite längre resor=läder, mer småturer=kevlarjeans.
Jag tycker Handelsboden har bra och snygga! Lycka till!
Citera
2016-05-01, 02:42
Medlem
dreamtools avatar
Jag skulle säga kevlar jeans, mest för att det ser mer alldagligt ut eftersom jag själv åker helläderställ så kan jag ge nackdelarna/fördelar med det...
ps kör precis samma ställ som du vill köpa jackan till, har då även medföljade byxor i samma serie, rullade 500 mil till england i sommras och kan inte klaga även om du skulle välja läder.

Läder byxor:
+ mycket behaglig temperatur när du kör även när det är varmt
+ fladdrar inte i fartvinden
+ Blir inte förstört om du lägger emot avgasröret
- värdelöst när du stannar, 4 steg i 25 grader och du är less på värmen
- svårt att göra rent så det förblir snyggt
- vissa läderbyxor är sydda så dom har en "vinkel" i knävecket, mycket obehagligt att gå i
- knepigare att kränga på sig
- tar mer plats eftersom du inte kan vika eller skrynkla ihop läder lika lätt

Någon annan kan väl fylla i för kevlar jeans, jag är nyfiken!
Citera
2016-05-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbabe!
Som sagt, lite beroende på vilken typ av åkare man är, åker man fler lite längre resor=läder, mer småturer=kevlarjeans.
Jag tycker Handelsboden har bra och snygga! Lycka till!

Tackar, det ska jag kolla!
Citera
2016-05-01, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Jag skulle säga kevlar jeans, mest för att det ser mer alldagligt ut eftersom jag själv åker helläderställ så kan jag ge nackdelarna/fördelar med det...
ps kör precis samma ställ som du vill köpa jackan till, har då även medföljade byxor i samma serie, rullade 500 mil till england i sommras och kan inte klaga även om du skulle välja läder.

Läder byxor:
- vissa läderbyxor är sydda så dom har en "vinkel" i knävecket, mycket obehagligt att gå i

Okej, toppen! Blir nog att jag börjar med kevlar jeans... Men tänkte även åka till Norge i en vecka eller två så behöver antingen både och...Bara pengarna som spelar roll. Vilka byxor kan du rekommendera till jackan?
Citera
2016-05-01, 15:25
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tekenn
Okej, toppen! Blir nog att jag börjar med kevlar jeans... Men tänkte även åka till Norge i en vecka eller två så behöver antingen både och...Bara pengarna som spelar roll. Vilka byxor kan du rekommendera till jackan?

Om du köper samma set som jackan så har du väl passande dragkedja som du kan dra ihop byxor och jacka i nedkant, det minskar mängden kall vind som smyger sig in under jackan, kan va ganska skönt när man inte har underställ

Annars passar ju olika byxor och jacka på många olika sätt beror på din stil och kroppsbyggnad.

Men det är fullståndigt omöjligt att säga, jag själv åkte till Lelles här i Uppsala och testade allt innom min prisram innan jag bestämde mig, och det är det tipset du vinner mest på.
Jag var säker att jag visste vad jag ville ha när jag åkte till affären, men väl där och efter att ha testat kläderna så kände jag, "neh" eftersom det inte satt rätt på mig (jag är rätt lång) så blev till att byta tillverkare och Alpinestar var mitt val
Citera
2016-05-01, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool

Läder byxor:

Du missade att lädret har betydligt bättre skyddsförmåga, framförallt om man går omkull i lite högra hastigheter.
Citera
2016-05-01, 17:42
Medlem
dreamtools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100kgpappa
Du missade att lädret har betydligt bättre skyddsförmåga, framförallt om man går omkull i lite högra hastigheter.

Beror väl på vad man köper för byxor. När jag körde upp för Mc för något år sedan så avrådde min handledare på risk 2an att köpa läder och istället gå för Goretex eller vad det hette. Eftersom utveckligen av materialet hade gått fram så långt att det faktiskt idag höll bättre. Sanning eller inte låter jag vara osagt, men han verkade kunna sin sak om all skyddsutrustning. (gillinge trafikskola)

Har hört flera som backat upp samma teori senare, men tyvärr har jag ingen källa till detta.
Citera
2016-05-01, 18:59
Medlem
Det finns kassa (osäkra och/eller obekväma) skinnställ och kassa textilställ och ofta får man vad man betalar för, även om utväxlingen blir sämre ju dyrare ställ man köper. De obekväma upptäcker man efter några timmar i sadeln och de osäkra först när man kraschar, men i butiken kan de vara svårare att känna igen. Om rätt märkning saknas eller om grejerna känns "billiga" i material och arbete så skulle i alla fall jag dra öronen åt mig. Själv övergav jag skinn till förmån för textil utan saknad för 15 år sedan, mycket beroende på den passiva säkerheten som det innebär att vara torr och varm. Varken skinn eller kevlar är särskilt roligt regniga dagar.

De bästa skinnställen, och då menar jag raceställ, är fortfarande säkrare än de bästa textilställen i en krasch, men gapet har krympt avsevärt de senaste åren. Själv blir jag fundersam varje gång jag ser någon på en 200 kkr-mc, ofta med mycket krom och öppen ljuddämpare, klädd i skitställ i trendigt svart läder tunt som papper, billig jet-hjälm och gärna utan handskar, eller trendiga hipsters med retrohoj och trendkruka på skallen och inget mer i skyddsväg.
Citera
2016-05-01, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av osmiumkaka
Det finns kassa (osäkra och/eller obekväma) skinnställ och kassa textilställ och ofta får man vad man betalar för, även om utväxlingen blir sämre ju dyrare ställ man köper. De obekväma upptäcker man efter några timmar i sadeln och de osäkra först när man kraschar, men i butiken kan de vara svårare att känna igen. Om rätt märkning saknas eller om grejerna känns "billiga" i material och arbete så skulle i alla fall jag dra öronen åt mig. Själv övergav jag skinn till förmån för textil utan saknad för 15 år sedan, mycket beroende på den passiva säkerheten som det innebär att vara torr och varm. Varken skinn eller kevlar är särskilt roligt regniga dagar.

De bästa skinnställen, och då menar jag raceställ, är fortfarande säkrare än de bästa textilställen i en krasch, men gapet har krympt avsevärt de senaste åren. Själv blir jag fundersam varje gång jag ser någon på en 200 kkr-mc, ofta med mycket krom och öppen ljuddämpare, klädd i skitställ i trendigt svart läder tunt som papper, billig jet-hjälm och gärna utan handskar, eller trendiga hipsters med retrohoj och trendkruka på skallen och inget mer i skyddsväg.

Ja, håller med om det kan skifta mycket i kvalitet oavsett material, framförallt hur det är ihopsytt. Har ett permanent ärr på underarmen där sömmen sprack på stället.
Men när jag syftade på skinn så menar jag riktiga skinnställ, inte läderbrallor med fransar som chromnissarna glider runt med.

Är oerhört skeptiskt till att ett goretexställ kan ha högre slitstyrka än ett skinnställ, men har inte läst några jämförande tester de senaste åren heller, så det kanske stämmer.

Men om man tittar på vad roadracingförare har på sig, så är det inga gortexställ inte.

Ska dock undersöka lite själv.

I övrigt håller jag med dig att man upphör aldrig att förvånas hur många som slarvar med sin utrustning, tex att köra utan handskar är för mig helt obegripligt. Efter hjälmen så anser jag att handskar är det viktigaste skyddsplagget. Ett asfaltexsem på höften eller armen kan man leva med, men när händerna förvandlats till köttfärs är det inte så roligt längre...
Citera
2016-05-01, 20:16
Medlem
Har kommet fram till följande då jag läst lite tester.
I lagliga hastigheter, dvs upp till 120, så funkar ett textilställ riktigt bra, (om det är kvalitet och gjort av rätt material) även om det kommer att ta mer stryk än ett skinnställ.
Men kör man fortare än det så finns det inget som slår ett skinnställ.

Sen får man ju väga in bekvämlighet, passform, osv i ekvationen och se vad som passar en bäst.
Ett textilställ är lite fladdrigare i högre hastigheter, och skydden sitter inte lika tight på plats som i ett skinnställ, men å andra sidan så är det bekvämare i lägre farter (och sjukt mycket bekvämare om man behöver röra sig lite när man parkerat).

Finns inget självklart vad som är bäst, mer än att köpa kvalitet! Och glöm inte ryggskyddet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in