• 1
  • 2
2005-11-23, 18:57
Medlem
Har en enkel fråga till er som kan mycket om vapen.
Vad är det egentligen för skillnad mellan en raket och en missil? Är det någon skillnad alls?
Citera
2005-11-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Vad är det egentligen för skillnad mellan en raket och en missil? Är det någon skillnad alls?

En raket är mindre än en missil... det är vad jag tror.
Citera
2005-11-23, 19:03
Medlem
onemans avatar
Citat:
A missile is, in general, a projectile—that is, something thrown or otherwise propelled. Missiles can range from a rock thrown from a slingshot, through a crossbow or ballista bolt, to a Minuteman III intercontinental ballistic missile (ICBM) with multiple nuclear warheads
Citat:
Rocket-powered missiles are known as rockets if they lack post-launch guidance or missiles or guided missiles if they are able to continue tracking a target after launch
http://en.wikipedia.org/wiki/Missile

Citat:
A rocket is a vehicle, missile or aircraft which obtains thrust by the reaction to the ejection of fast moving exhaust gas from within a rocket engine
http://en.wikipedia.org/wiki/Rocket
Citera
2005-11-23, 20:00
Medlem
503s avatar
mao. en raket är stendum, en missil har i avancerade styrsystem eller vad man nu kan kalla det (finns säkert bättre ord för det)
Citera
2005-11-23, 20:32
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Under Irakkriget fördömde Aftonhorans chefsideolog Helle Klein USA:s urskillningslösa bruk av "raketmissiler". OK, OT - kunde inte hålla mig.
Citera
2005-11-23, 21:18
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags

Missil är helt sonika ett samlingsnamn för alla former av projektiler.
T.ex. pilar, kastspjut, kulor från handeldvapen o.s.v.
En raket är en ostyrd projektil som drivs av en reaktiosnmotor.
En robot är en styrd projektil som drivs av en reaktionsmotor.
Citera
2005-11-23, 21:33
Medlem
vättes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
mao. en raket är stendum, en missil har i avancerade styrsystem eller vad man nu kan kalla det (finns säkert bättre ord för det)
Läste du onemans inlägg ordentligt? En missil är allt ifrån en bit tuggat papper skjutet ur ett ärtrör till en interkontinental kryssningsrobot.

Vågar mig på en gissning; en missil med styrsystem kallas robot.

Edit: Långe ormen hade visst redan bekräftat det.
Citera
2005-11-23, 21:35
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vätte
Läste du onemans inlägg ordentligt? En missil är allt ifrån en bit tuggat papper skjutet ur ett ärtrör till en interkontinental kryssningsrobot.

Vågar mig på en gissning; en missil med styrsystem kallas robot.

Edit: Långe ormen hade visst redan bekräftat det.

ja det är väl klart som fan jag läste det. Men jag vet inte, gick du när du var liten någonsin hem gråtandes till din mor efter ett ärtkrig och sa att du hade blivit träffad av en missil?

Alltså: jag utgick ifrån att han menade militära prylar (vapen&militär du vet, så heter detta delforumet)
Citera
2005-11-25, 03:37
Medlem
kickerss avatar
lol?

tomahawkmissil

scudrobot

Orka
Citera
2005-11-25, 03:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kickers
tomahawkmissil

scudrobot

Orka

Citera
2005-11-25, 11:28
Medlem
raketer är ju bra mycket roligare också. http://www.aerospaceweb.org/question...ns/hydra70.jpg
Citera
2005-11-25, 16:31
Bannlyst
kickers: På vilket sett tillför ditt tramsinlägg något till debatten? Vilket fall har du nu en tillsägelse noterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in