Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-04-30, 20:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamtool
Ahh precis, kan tänka mig att det finns något sånt, kunde inte själv den regeln men bra att det finns andra som har ordentlig koll.

I min uppkörning är det ju bara ett skämt dock, då jag körde på gåfartsgata, vilket är 5-10khm om jag inte minns fel, och jag körde 10, vilket min uppkörningsman tycke var för mycket. Han tycke alltså personligen 7 kmh var mer rätt som maxgräns.
På gångfartsgata ska du köra i precis... gångfart. Hur vanligt är det att någon går i 10km/h? 7km/h är rimligt.
__________________
Senast redigerad av AntzPantz 2016-04-30 kl. 20:57.
Citera
2016-04-30, 21:35
  #14
Medlem
dreamtools avatar
Jag vet precis vad som gäller för gåfartsgata vid det här laget då det är väl 5 år sedan, men är också medveten om att man måste anpassa hastigheten efter gångtrafikanter, vilka det fanns 0 av. Men men...

Jag säger bara som min uppkörningsman sa, att jag körde för fort. Även om hastighetsmätaren började på 10, och inte rörde sig så ansåg han att det ungefär gick 10 vilket jag nog inte argumenteade om, men som sagt ville han att jag skulle kört långsammare. Men personligen tycker jag det är petigt.
Men kompenserade det med en dålig miss på mc uppkörningen, så det står 1-1
Citera
2016-04-30, 22:35
  #15
Medlem
Missplacedgunks avatar
Jag ser egentligen inget problem i kuggningarna.

Första kuggningen kanske var lite muppig, men det är viktigt att man accelererar snabbt när man ska ut på en motorväg.

Sen att du glömmer din legitimation är ju rätt klantigt, det är som att glömma sitt körkort när man ska köra. Det är ajaj..
Citera
2016-05-01, 00:03
  #16
Medlem
Provocative2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devoti
Så sätt men det var helt omöjligt att han skulle hinna ikapp, Ska försöka ringa och höra hur jag ska gå till väga med den andra saken.
Tänk att du o inte den erfarne inspektören upptäckte detta.

Allt jag ser är dåliga bortförklaringar från en person som klantat sig tre gånger.
Citera
2016-05-01, 11:51
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Tänk att du o inte den erfarne inspektören upptäckte detta.

Allt jag ser är dåliga bortförklaringar från en person som klantat sig tre gånger.

"Kom ifrån en 70 väg och skulle ut på en 100 väg, Kollar vänster och ser två bilar. En blinkar höger och BÅDA bromsar ned rejält och där av känner jag att det finns mycket tid. Vilket det gjorde.
Jag var uppe i 100, och han var 10-15 meter bakom mig och hade inte ens fått upp farten. Samt det var ingen chans att ens nudda varandra."

(a) Om TS var uppe i 100 och den andre var 10-15 meter bakom, så ligger han en bra bit närmre än de stipulerade ca 83m enligt 3-sekundersregeln om TS känner till den. 10-15m innebär alltså att han HAR hunnit kapp.

(b) "Han hade inte ens hunnit få upp farten". Det kan inte TS avgöra. Att bedöma hastigheten på bilar som kommer fram- eller bakifrån är oerhört svårt, för att inte säga omöjligt.

Jag ser, precis som Provocative, bortförklaringar från en oerfaren körkortsaspirant som bagatelliserar allvarliga händelser. Det jag ser i det beskrivna fallet är att bilen bakom troligen fått bromsa eller slå av på takten när han närmade sig TS, men TS har tolkat det som "god marginal" och "kom inte ikapp", när 15m i 100km/h i själva verket är väldigt nära.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback